کشف رابطه شگفت‌انگیز عملکرد مغز و سلامت روده

فواید آموزش و تحصیلات به خوبی شناخته شده است، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که آموزش و تحصیلات حتی می تواند از روده شما نیز محافظت کند.

فواید آموزش و تحصیلات به خوبی شناخته شده است، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که آموزش و تحصیلات حتی می تواند از روده شما نیز محافظت کند.

به گزارش تکناک، مطالعه ای فوق العاده در دانشگاه ادیت کوان نشان داد که یک آموزش مناسب، دارای یک ارتباط ژنتیکی قوی و یک ارتباط محافظت بر روی چندین اختلال مختلف روده است.

پیش از این، مرکز سلامت این دانشگاه، یک رابطه ژنتیکی بین سلامت روده و بیماری آلزایمر کشف کرده بود، اما نتوانست علت و معلول را در این مورد تعیین کند.

این مطالعه با یافتن این موضوع که میزان تحصیلات بالاتر ، از اختلالات روده محافظت می کند، دیدگاه های جدیدی را ایجاد می کند. پروفسور سایمون لاولز، ناظر این مطالعه گفت که این یافته ها بر اساس آزمایش قبلی این مرکز است تا شواهد بیشتری از ارتباطات قوی بین مغز و روده، که به عنوان محور روده-مغز شناخته می شود، ارائه دهد.

وی افزود: اختلالات روده و آلزایمر نه تنها ممکن است یک استعداد ژنتیکی مشترک داشته باشند، بلکه ممکن است به طور مشابه تحت تأثیر تغییرات ژنتیکی پیشرفت تحصیلی قرار گیرند.

این مطالعه در مقیاس بزرگ، اطلاعات ژنتیکی بیش از 766هزار نفر را با تاکید بر فراموشی و ویژگی‌های مغزی و اختلالات روده، از جمله بیماری زخم معده (PUD)، گاستریت-دئودنیت، بیماری رفلاکس معده (GERD)، سندرم روده تحریک‌پذیر و دیورتیکولوز و بیماری التهابی روده (IBD)، مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه نشان داد که میزان بالاتر تحصیلات و عملکرد مغز، خطر ابتلا به اختلالات روده را کاهش می دهد. دکتر امانوئل آدوویی، محقق ارشد این مطالعه گفت که این یافته ها پیامدهای مهمی دارند.

او گفت: نتایج این مطالعه، از آموزش و تحصیلات به عنوان راهی احتمالی برای کاهش خطر اختلالات روده، به عنوان مثال، تشویق به تحصیلات عالیه یا افزایش احتمالی طول مدت تحصیل، حمایت می‌کند. از این رو، تلاش‌های سیستمداران با هدف افزایش پیشرفت تحصیلی یا آموزش های ذهنی، ممکن است به افزایش بهره وری از مغز کمک کند، که همین مسئله می‌تواند منجر به دستیابی به نتایج یهتر سلامتی از جمله کاهش خطر اختلالات روده شود.

این مطالعه بیشتر نشان داد که روده ممکن است بر مغز نیز تأثیر بگذارد. رفلاکس معده شواهدی مبنی بر کاهش عملکرد مغزی در تعدادی از ویژگی‌های مغزی ارزیابی‌شده در این مطالعه، مانند هوش، عملکرد ذهنی، پیشرفت تحصیلی، و صلاحیت تحصیلی نشان داد.

اگرچه این اولین مطالعه ای است که این یافته را گزارش می کند، اما نتایج تحقیقات اخیر از افزایش بروز زوال عقل و رفلاکس معده حمایت می کند، که به گفته دکتر آدوویی می تواند به تشخیص های اولیه و درمان های بالقوه کمک کند.

او گفت: رفلاکس معده ممکن است یک عامل خطرناک برای اختلال مغزی باشد، بنابراین مهم است که پزشکان به دنبال علائم یا نشانه‌های اختلال عملکرد مغزی در بیماران مبتلا به اختلال روده باشند. این مسئله می تواند منجر به تشخیص زودهنگام زوال عقل و در نتیجه شروع درمان های اولیه با هدف کاهش میزان زوال عقل شود. البته مطالعات بیشتری برای بررسی اینکه آیا درمان یا بهبود رفلاکس معده می تواند به کاهش خطر زوال شناختی کمک کند، مورد نیاز است.

یک مورد عجیب در رابطه با بیماری التهاب روده

جالب توجه است که میزان بالاتر آموزش و تحصیلات و عملکرد مغزی، در مورد تمامی اختلالات مورد بررسی در این مطالعه صادق بود ، به استثنای بیماری التهابی روده.

تجزیه و تحلیل بیشتر در این مورد، اثرات متفاوت بیماری التهابی روده را بر روی ویژگی های مغزی در مکان‌های ژنومی مختلف نشان می‌دهد، ارتباط آن به اثراتی خاص در مکان‌های خاصی در سراسر ژنوم بستگی دارد.

این درک جدید ممکن است فقدان همبستگی ژنتیکی قابل توجه التهاب روده با صفات مغزی و فراموشی و همچنین ناهماهنگی گزارش شده در مطالعات قبلی را توضیح دهد.

دکتر آدوویی گفت که این یافته خیلی مهم است، زیرا بینش جدیدی را در مورد رابطه التهاب روده با ویژگی های مغزی (و فراموشی) به ارمغان می آورد که ممکن است جهت مطالعات آینده را تغییر دهد.

او گفت: برای مثال، برخی از ژن‌های خطرناک فراموشی ممکن است در برابر التهاب روده محافظت کنند و بالعکس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.