کشف راهی ساده برای جلوگیری از نقایص مادرزادی کشنده

نقایص مادرزادی کشنده

گروهی از محققان بین المللی از جمله کارشناسان دانشگاه فلوریدای مرکزی، برای اولین بار در یک مطالعه میدانی ثابت کردند که استفاده از نمک خوراکی یددار غنی شده با اسید فولیک می‌تواند از نقایص مادرزادی کشنده جلوگیری کند.

به گزارش تکناک، اهمیت داشتن اسید فولیک کافی در بدن زنان قبل و در طول بارداری برای جلوگیری از نقایص مادرزادی دائمی و کشنده مانند اسپینا بیفیدا و آنسفالی، دهه‌هاست که شناخته شده است. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که همه زنان باید روزانه قرص‌های مکمل حاوی 400 میکروگرم اسید فولیک از لحظه شروع اقدام برای باردار شدن تا سه ماه اول بارداری را مصرف کنند.

غنی سازی اجباری مواد غذایی اصلی با اسید فولیک راهی مقرون به‌صرفه، ایمن و عادلانه برای رفع مشکلات مادرزادی خطرناک است. در ماه می 2023، مجمع جهانی بهداشت قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن غنی‌سازی مواد غذایی با اسید فولیک برای تسریع سرعت آهسته پیشگیری از اسپینا بیفیدا و سایر نقایص مادرزادی مرتبط با سطوح پایین فولات مادر در زمان اوایل بارداری، به تصویب رسید.

با این حال، تقریباً 260000 تولد در سراسر جهان یعنی حدود 20 مورد در هر 10000 تولد، هنوز تحت تأثیر بیماری اسپینا بیفیدا و آنسفالی قرار دارند که در تعداد زیادی مرده‌زایی، سقط جنین انتخابی و مرگ نوزادان و کودکان خردسال نقش دارد.

مشکل

در حالی که اسید فولیک از طریق غنی‌سازی اجباری غلات اصلی در حدود 65 کشور از جمله ایالات متحده، به دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از 100 کشور اضافه شده است، به دلیل موانعی از جمله ظرفیت محدود برای غنی‌سازی غلات اصلی در مقیاس بزرگ یا فقدان اراده سیاسی در این مناطق، هنوز غنی‌سازی را اجرا نکرده‌اند.

راه‌حل

مطالعه جدیدی که اخیراً توسط شبکه JAMA Open منتشر شده است، نشان می‌دهد که ارائه راه‌حل برای این مشکل نه تنها ممکن است، بلکه بسیاری از مردم آن را در خانه‌های خود دارند.

آزمایشی نشان داد که مخلوط کردن اسید فولیک با نمک خوراکی یددار موجود در بازار، بر اساس میانگین مصرف روزانه نمک موجود، میزان فولات محلول در خون را در میان شرکت‌کنندگان تا سطوح مورد نیاز برای پیشگیری از اسپینا بیفیدا و آنسفالی افزایش داد. این افزایش بعد از یک دوره چهار ماهه استفاده از نمک مورد مطالعه با ید و اسید فولیک با بهبود 3.7 برابر قبل، خیلی قابلی توجه بود.

نویسنده ارشد این مطالعه،‌ جوگی پتیساپو می‌گوید: ما ثابت کردیم که اسید فولیک می‌تواند از طریق نمک وارد خون شود. امیدواریم کشورهایی که قبلاً برنامه‌های غنی‌سازی را اجرا نکرده‌اند، اکنون بتوانند زیرساخت‌های خود را بررسی کنند و متوجه شوند که غنی‌سازی نمک ارزان است و افزودن مقدار اسید فولیک مورد نیاز برای نجات جان انسان‌ها واقعاً آسان است. ممکن است افزودن اسید فولیک به نمک خوراکی یددار آن را کمی زرد کند، اما شرکت‌کنندگان اهمیتی ندادند.

اهمیت این یافته چیست؟

پتیساپو نتیجه موفقیت‌آمیز این مطالعه را به دلیل ماهیت مشارکتی گروه تحقیقاتی، به ویژه تلاش‌ها و تخصص محققان دانشکده بهداشت عمومی رولینز دانشگاه اموری و همکارانی از چندین مؤسسه در هند می‌داند که به‌طور مشترک این مطالعه را رهبری کردند. شرکت‌کنندگان این مطالعه 83 زن غیر باردار بودند که بین 18 تا 45 سال سن داشتند و از چهار روستای مختلف در جنوب هند که نمک غنی شده با اسید فولیک را به عنوان بخشی از رژیم غذایی منظم خود در طول یک دوره چهار ماهه در سال 2022 مصرف کردند، به‌منظور شیوع بالای اسپینا بیفیدا و آنسفالی مورد بررسی قرار گرفتند.

اگرچه غنی سازی مواد غذایی در ایالات متحده اجباری است، محققان می‌گویند تأثیر این مطالعه جدید می‌تواند در سطح جهانی در کشورهایی با برنامه‌های موفق یدزدایی نمک احساس شود.

این یک حسن نیت جهانی است که شامل سلامت مادران و نوزادان می‌شود. ویجایا کانچرلا، دانشیار دپارتمان اپیدمیولوژی دانشگاه رولینز می‌گوید: این نقایص مادرزادی قابل پیشگیری هستند و به محض اینکه اتفاق بیفتند، نمی‌توانید آنها را درمان کنید.

جراحی‌ها و درمان‌های بالینی این بیماری‌ها گران هستند و عمدتاً در کشورهای با درآمد کم و متوسط در دسترس نیستند. به همین دلیل، اکثر نوزادان مبتلا به اسپینا بیفیدا در سراسر جهان می‌میرند. بنابراین، این یک موضوع حقوق بشری است که همه باید نگران آن باشند و باید تلاش کنند تا راه‌حل‌های جایگزینی پیدا کنند که در وهله اول از بروز این شرایط جلوگیری کند، مهم نیست در کجا متولد شده است. ما در آزمایش خود نشان دادیم که نمک این پتانسیل را دارد که شکاف پیشگیری را از بین ببرد.

البته محققان تصریح کردند که این مطالعه باعث افزایش مصرف نمک نمی‌شود، بلکه مقدار لازم اسید فولیک را به نمک خوراکی که ساکنان این مناطق از قبل مصرف می‌کنند، می‌افزاید. اگر میانگین مصرف روزانه نمک در این مناطق کاهش یابد، غلظت اسید فولیک به سادگی افزایش می‌یابد تا نیاز را برطرف کند. این رویکرد در حال حاضر در برنامه غنی‌سازی غلات استفاده می‌شود.

محققان گفتند اگر برنامه‌های اصلی نمک یددار موجود گامی ساده برای افزودن اسید فولیک را بردارند، حداقل از 50 درصد از موارد فعلی اسپینا بیفیدا در جهان پیشگیری می‌شود.

دکتر گادفری اوکلی جونیور، مدیر مرکز پیشگیری از اسپینا بیفیدا در دانشگاه رولینز می‌گوید: اکنون به لطف این تحقیق جدید می‌دانیم که غنی‌سازی اسید فولیک نمک یددار می‌تواند از کمبود فولات که باعث ایجاد اسپینا بیفیدا می‌شود، جلوگیری کند. درحال حاضر زمینه برای تسریع پیشگیری از این نقایص مادرزادی در بسیاری از کشورها فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.