تاثیر ویتامین A بر سلامت روان

اخیرا گروهی از محققان دانشگاه نیوکاسل نقش ویتامین A را در اختلالات روانی بررسی کرده و اهمیت آن را در اتصال نورون‌ها و عملکرد مغز کشف کرده‌اند. تحقیقات آنها با استفاده از مطالعات ژنتیکی، تأثیر گسترده رتینول را بر سلامت روان نشان می‌دهد و راه را برای استراتژی‌های درمانی موثر هموار می‌کند. با این حال برای درک کامل اثرات رتینول، با توجه به مصرف آن به ویژه در دوران بارداری، تحقیقات بیشتری لازم است

اخیرا یک گروه تحقیقاتی در نیوکاسل، چگونگی تأثیر ویتامین A بر سلامت روان را بررسی کرده‌اند.

به گزارش تکناک، پروفسور موری کرنز، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه نیوکاسل گفت: تصور می‌شود که ارتباط بین نورون‌های مغز در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و سایر بیماری‌های روانی دستخوش تغییر می‌شود.

تحقیقات قبلی ما نشان می‌دهد که این امر می‌تواند مربوط به سطوح ویتامین A یا سطوح رتینول باشد که نقش مهمی در تمایز، بلوغ و عملکرد سیناپسی سلول‌های مغز ایفا می‌کنند.

کرنز افزود: مطالعه جدید ما آمار خلاصه هزاران ژنوم فردی را ترکیب کرد تا مشخص شود چه عوامل ژنتیکی میزان رتینول را در خون تنظیم می‌کنند. ما میزان رتینول را با تنوع ژن‌ها مطابقت دادیم تا درک بهتری از ژن‌های دخیل در جذب و انتقال رتینول در خون داشته باشیم.

اهمیت رتینول در سلامتی

فراتر از درک ساختار ژنتیکی میزان رتینول در انسان، پروفسور کرنز می‌گوید ارزش واقعی این تحقیق درک بهتر نقش این ویتامین در طیف وسیعی از شرایط پیچیده مرتبط با سلامت است.

ما می‌توانیم از تنوع ژنتیکی که بر روی رتینول تأثیر می‌گذارد به عنوان یک نماینده برای میزان این ویتامین در مطالعات ژنتیکی بزرگ در میلیون‌ها فرد در ارتباط با بیش از 17000 ویژگی استفاده کنیم. این روش قدرتمندتر از مطالعات مشاهده‌ای است زیرا تحت تأثیر همبستگی یا علل معکوس نمی‌باشد.

کاربردهای بالقوه و تحقیقات بیشتر

کرنز می‌گوید: با استفاده از این رویکرد، می‌توانیم از اهمیت رتینول در التهاب، لیپیدهای پلاسما، چاقی، بینایی، میکروبیوم، ساختار یا اتصال مغز، آسم، COPD  و چندین ویژگی دیگر حمایت کنیم. این امر خیلی مهم است زیرا ما از رتینوئیدهای مصنوعی به عنوان دارو استفاده می‌کنیم و به‌طور بالقوه کاربرد آنها را از طریق یک رویکرد پزشکی دقیق آگاهانه ژنتیکی هدایت می‌کنیم. به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی سطوح پایینی از رتینول دارند.

کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود تا به‌طور کامل بفهمیم که چگونه رتینول بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد، اما چیزی که ما درحال حاضر می‌دانیم که این ویتامین بسیار مهم و قدرتمند است. بدن ما مانند نمک و قند، به مقدار کافی از این ویتامین نیاز دارد اما اگر میزان آن بیش از حد یا کم شود، می‌تواند باعث انواع مشکلات شود.

ویتامین A یک ماده مغذی محلول در چربی است که در گوشت و همچنین گیاهان سبز و نارنجی به وفور یافت می‌شود. شکل گیاهی آن با بتاکاروتن شروع می شود و کبد آن را به رتینول تبدیل می‌کند.

ویتامین A بیش از حد نیز می‌تواند برای جنین در حال رشد مشکل ایجاد کند و بنابراین زنان باردار و زنان در سنین باروری باید مراقب مصرف مکمل‌های با دوز بالا و داروهای رتینوئید باشند. این ویتامین همیشه باید تحت نظر پزشک و در حد اعتدال مصرف شود.

وجود رتینول برای بسیاری از جنبه‌های بدن ما مانند مغز، سیستم ایمنی، پوست و بینایی بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.