کشف درمان امیدوارکننده برای خطرناک‌ترین نوع سرطان مغز

اخیرا یک درمان موفقیت‌آمیز سرطان خون ، واکنش چشمگیری در سرطان مغز نیز از خود نشان داد و یک باور مثبت قبلی مبنی بر اینکه تکنیک استفاده از سیستم ایمنی بدن بیمار ممکن است به مبارزه با تومورهای جامد کمک کند را دوباره برانگیخته است.

به گزارش تکناک، میزان تومورها در سه بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما که در بهار گذشته در بیمارستان عمومی ماساچوست تحت ایمونوتراپی جدید قرار گرفته بودند، به سرعت در عرض چند روز کاهش یافت. اگرچه تومورها در نهایت رشد خود را از سر گرفتند، سرطان یکی از سه بیمار بیش از شش ماه بدتر نشد.

گلیوبلاستوما که شایع‌ترین بدخیمی مغزی در بزرگسالان است، حتی با بهترین درمان‌ها هم بسیار کشنده است. اکثر 14000 آمریکایی که هر سال به این بیماری مبتلا می‌شوند، در عرض 16 ماه می‌میرند. نتایج اولیه که در مجله پزشکی نیوانگلند در روز چهارشنبه منتشر شد، راه جدیدی را برای محققانی که سعی در طولانی‌تر کردن درمان در این بیماران دارند، ارائه می‌کند.

برایان چوی، جراح مغز و اعصاب و دستیار مدیر مرکز ایمونولوژی تومور مغزی و ایمونوتراپی موسسه ماس جنرال گفت: هنوز برای نتیجه‌گیری خیلی زود است، اما ما بسیار هیجان‌زده هستیم. ما امیدواریم که بتوانیم تغییری مثبت در زمینه‌ای ایجاد کنیم که دیدگاه اکثر افراد نسبت به آن منفی است. تلاش‌های گذشته برای مهار سیستم ایمنی برای مبارزه با گلیوبلاستوما شکست خورده است و بیماران را به داروهای سنتی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی که برای حدود 20 سال با حداقل بهبود در میانگین بقا استفاده می‌شود، وابسته کرده است.

درمان پیچیده این سرطان شامل حذف سلول‌های T بیمار که گلبول‌های سفید خون در سیستم ایمنی هستند که در برابر عفونت محافظت می‌کنند، و همچنین اصلاح ژنتیکی آنها برای شناسایی و هدف قرار دادن سلول‌های تومور است. سپس این سلول‌های اصطلاح ژنتیکی شده دوباره به بیمار تزریق می‌شوند.

درمان موفقیت‌آمیز

محصول به دست آمده که معروف به درمان CAR-T است، تاکنون انقلابی در درمان انواع خاصی از لنفوم، لوسمی و میلوما ایجاد کرده است و اثربخشی آن در برابر گلیوبلاستوما و اکثر تومورهای جامد مبهم باقی مانده است.

مارسلا ماوس، مدیر برنامه ایمونوتراپی سلولی در مرکز سرطان عمومی موسسه ماس، سال‌ها بر روی نوع جدیدی از درمان CAR-T کار کرد که هم سلول‌های سرطانی رایج مغز را هدف قرار دهد و هم مولکول‌های آنتی‌بادی درگیر با سلول‌های T یا TEAMS را به‌کار گیرد که کشتن تومور را افزایش می‌دهند.

این درمان مستقیماً از طریق مخزن Ommaya به مایعی که مغز را احاطه کرده است تزریق می‌شود. این دستگاه که در زیر پوست سر قرار می‌گیرد، دسترسی به مایع مغزی نخاعی بیماران را فراهم می‌کند. ماوس گفت که نمونه‌های مایع را می‌توان برای نشانگرهای زیستی سرطان آزمایش کرد که این کار به طور بالقوه راهی دیگر برای اندازه‌گیری پیشرفت تومور فراهم می‌کند.

اولین بیمار تحت درمان تنها در یک روز، پسرفت سریع تومور خود را تجربه کرد. اسکن ام‌آر‌آی نشان داد که یک انفوزیون، در دو روز تومور بیمار دوم را 18.5 درصد کوچک کرد و اندازه تومور در روز شصت و نهم ،60.7 درصد کاهش یافت. بیمار سوم در اسکن انجام شده پس از پنج روز رگرسیون تقریباً کامل تومور را نشان داد. هر سه بیمار برای تومورهایی که پس از درمان‌های استاندارد عود کرده بودند، تحت درمان قرار گرفتند.

ماوس در مصاحبه‌ای گفت: ‌ما از اینکه این پاسخ‌های تومور چقدر چشمگیر هستند، شگفت‌زده شده‌ایم. او قصد دارد آزمایش کند که آیا می‌توان با دوز کمی شیمی درمانی قبل از تزریق، این اثر را طولانی کرد یا خیر.

21 بیمار در این مطالعه که توسط موسسه Gateway for Cancer Research تامین مالی می‌شود، ثبت نام خواهند کرد. هدف این مطالعه سنجش ایمنی، سمیت و فعالیت بیولوژیکی درمان است.

طبق این مطالعه، هر سه شرکت‌کننده تب داشتند که در عرض 48 ساعت پس از تزریق به اوج خود رسید و به‌طور متناوب با داروی ضدالتهابی آناکینرا درمان شدند.

نسل بعدی  CAR-T

چوی گفت: نتایج اولیه با استفاده از سلول‌های CAR-T نسل بعدی نشان می‌دهد که رویکرد محققان ممکن است به غلبه بر برخی از موانعی که مانع اثربخشی درمان در تومورهای جامد می‌شوند، کمک کند.

در مطالعه‌ای که روز چهارشنبه در مجله Nature Medicine منتشر شد، شش بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما که با یک درمان تجربی دیگر CAR-T درمان شدند، سیگنال اثربخشی اولیه امیدوارکننده‌ای را از خود نشان دادند.

ماوس گفت که یافته‌های این تحقیق ممکن است علاقه صنعت داروسازی را به توسعه درمان‌های سرطان مغز تقویت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.