این داروهای محبوب باعث میگرن می شوند

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله  Neurology Clinical Practice، افرادی که از داروهای کاهش دهنده اسید استفاده می‌کنند، ممکن است در مقایسه با افرادی که از این داروها استفاده نمی‌کنند با خطر بیشتری برای تجربه میگرن و سایر سردردهای شدید روبرو شوند.

به گزارش تکناک، این مطالعه داروهای کاهش‌دهنده اسید از جمله مهارکننده‌های پمپ پروتون مانند امپرازول و اسموپرازول، آنتاگونیست‌های گیرنده H2 هیستامین، یا مسدودکننده‌های H2  مانند سایمتیدین و فاموتیدین و مکمل‌های ضد اسید را بررسی کرده است.

این مطالعه ثابت نمی‌کند که داروهای کاهش دهنده اسید باعث میگرن می‌شوند. فقط یک ارتباط را نشان می‌دهد.

رفلاکس اسید زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری می‌ریزد و معمولاً بعد از غذا یا در حالت دراز کشیدن اتفاق می‌افتد. افراد مبتلا به رفلاکس اسید ممکن است دچار سوزش سر دل و زخم شوند. افراد مبتلا به ریفلاکس مکرر اسید ممکن است به بیماری ریفلاکس معده به مری یا GERD مبتلا شوند که می‌تواند منجر به سرطان مری شود.

روش‌شناسی و نتایج مطالعه

مارگارت اسلاوین، نویسنده این مطالعه گفت: با توجه به استفاده گسترده از داروهای کاهنده اسید و پیامدهای ابتلا به میگرن، این نتایج مستلزم تحقیقات بیشتر است. این داروها اغلب بیش از حد تجویز می‌شوند و تحقیقات جدید خطرات دیگری مانند افزایش خطر زوال عقل را با استفاده طولانی مدت از مهارکننده های پمپ پروتون نشان داده است.

برای این مطالعه، محققان داده‌های 11818 نفر را بررسی کردند که اطلاعاتی در مورد استفاده از داروهای کاهش‌دهنده اسید و اینکه آیا میگرن یا سردرد شدید در سه ماه گذشته داشتند، ارائه کردند.

در مجموع 25 درصد از شرکت‌کنندگانی که مهارکننده‌های پمپ پروتون مصرف می‌کردند، میگرن یا سردرد شدید داشتند، درحالی که میزان میگرن یا سردرد در افرادی که این داروها را مصرف نمی‌کردند، 19 درصد بود. در مجموع 25 درصد از افرادی که مسدودکننده‌های H2 مصرف می‌کردند، سردرد شدید داشتند،‌ درحالی که این حالت در 20 درصد از کسانی که از آن داروها استفاده نمی‌کردند، صادق بود. 22 درصد از کسانی که مکمل‌های ضد اسید مصرف می‌کردند سردرد شدید داشتند، در حالی که این وضعیت در مقایسه با 20 درصد از کسانی که ضد اسید مصرف نمی‌کردند وجود داشت.

تنظیمات و مشاهدات

هنگامی که محققان عوامل دیگری را که می‌توانند بر خطر ابتلا به میگرن مانند سن، جنسیت، و مصرف کافئین و الکل تأثیر بگذارند، تنظیم کردند، کشف کردند افرادی که مهارکننده‌های پمپ پروتون مصرف می‌کنند 70 درصد بیشتر از افرادی که مهارکننده‌های پمپ پروتون مصرف نمی‌کنند در معرض ابتلا به میگرن هستند.

احتمال ابتلا به میگرن در مصرف‌کنندگان داروهای مسدودکننده H2 40 درصد بیشتر و کسانی که مکمل‌های ضد اسید مصرف می کردند 30 درصد بیشتر بود.

اسلاوین گفت: توجه به این نکته مهم است که بسیاری از افراد برای مدیریت رفلاکس اسید یا سایر بیماری‌ها به داروهای کاهش‌دهنده اسید نیاز دارند، و افرادی که دچار میگرن یا سردرد شدیدی هستند که از این داروها یا مکمل‌ها استفاده می‌کنند باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید آن را ادامه دهند یا خیر صحبت کنند.

اسلاوین خاطرنشان کرد که این مطالعه فقط داروهای تجویزی را مورد بررسی قرار داد. برخی از داروها در طول دوره مطالعه برای استفاده بدون نسخه و بدون نسخه در دسترس قرار گرفتند، اما استفاده از این داروهای بدون نسخه در این مطالعه لحاظ نشد.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی ممکن است بیشتر به میگرن مبتلا شوند، اما اسلاوین گفت که این رابطه احتمالاً به‌طور کامل ارتباط بین داروهای کاهش‌دهنده اسید و میگرن را که در این مطالعه یافت شد، توضیح نمی‌دهد.

محدودیت مطالعه این است که تعداد کمی از افراد از داروها به ویژه مسدودکننده‌های H2 استفاده می‌کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.