کشف روشی جدید برای کنترل دقیق DNA

اخیرا محققان به روشی برای کنترل کامل مولکول‌های منفرد DNA دست یافته‌اند که اجازه می‌دهد با دقت بی‌سابقه‌ای آن ها را شناسایی کنند.

به گزارش تکناک، محققان اخیرا موفق شده اند که توالی نوکلئوتیدهای DNA را که اطلاعات ژنتیکی را رمزگذاری می کند، با تجزیه و تحلیل چگونگی بروز اختلالات در این جریان در هنگام عبور تعیین کنند.

در حال حاضر، عبور مولکول ها از یک نانوحفره و زمان تجزیه و تحلیل آنها تحت تأثیر نیروهای فیزیکی تصادفی است و حرکت سریع مولکول ها دستیابی به دقت تحلیلی بالا را چالش برانگیز می کند.

تکنولوژی اسکنینگ یون کانداکتانس اسپکتروسکوپی (SICS)، عبور مولکول از حفره نانو را کند می‌کند، به گونه‌ای که هزاران خوانش پشت سر هم، از همان مولکول و حتی از نقاط مختلف آن قابل انجام است. توانایی کنترل سرعت عبور و میانگین‌ گیری چندین خوانش از همان مولکول باعث شده است که در این روش نسبت سیگنال به نویز، دو برابر در مقایسه با روش‌های معمول بهبود یابد.

محققان EPFL به سرپرستی دکتر الکساندرا رادنوویچ فناوری نانو منافذ را با ادغام آن با میکروسکوپ رسانایی یونی روبشی پیشرفته کردند. تکنیک حاصل، طیف‌سنجی رسانایی یونی روبشی، دقت بی‌سابقه‌ای را در کنترل سرعت انتقال مولکولی ارائه می‌دهد و نسبت سیگنال به نویز را افزایش می‌دهد. این روش همه کاره می تواند تا حد زیادی بر تجزیه و تحلیل DNA، پروتئومیکس و تحقیقات بالینی تأثیر بگذارد

نکته هیجان‌انگیز این است که این افزایش قابلیت تشخیص با SICS ممکن است به سایر روش‌های حالت جامد و نانوحفره‌های بیولوژیکی قابل انتقال باشد که این مسئله می‌تواند کاربردهای تشخیصی و توالی‌یابی را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

تصور کنید مقابل پنجره ایستاده اید و در حال تماشای اتومبیل‌ها هستید که جلو و عقب می‌روند. اگر سرعت خودروها به طور مکرر کاهش یابد، خواندن شماره پلاک آنها بسیار آسان تر است.

دقت و تطبیق پذیری در این روش به این معنی است که این رویکرد می‌تواند برای مولکول‌های فراتر از DNA، مانند بلوک‌های سازنده پروتئین به نام پپتید که می‌تواند به پیشرفت پروتئومیک و همچنین تحقیقات زیست‌پزشکی و بالینی کمک کند، اعمال شود.

تاکنون همیشه یافتن راه‌حلی برای توالی‌یابی پپتیدها به دلیل پیچیدگی پلاک‌های عبوردهنده ی آن‌ها، که از 20 کاراکتر (اسید آمینه) در مقابل چهار نوکلئوتید DNA تشکیل شده‌اند، یک چالش مهم بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.