کشف روش جدید برای ترک اعتیاد به الکل

اخیرا گروهی از محققان متوجه شده اند که یک روش درمانی جدید مشابه ژن درمانی بیماری پارکینسون، می‌تواند به ترک اعتیاد به الکل کمک کند.

به گزارش تکناک، جدیدا دانشمندان دانشگاه علوم و بهداشت اورگان و سایر موسسات، راهی جدید برای ترک اعتیاد به الکل  کشف کرده‌اند. آنها متوجه شده اند که ژن درمانی مورد استفاده برای درمان پارکینسون می تواند برای کاهش مصرف الکل در مصرف کنندگان مزمن و شدید الکل، حداقل در پستانداران غیرانسانی، به طور چشمگیری کارآمد باشد.

این درمان به طور موثر شامل استفاده از یک مولکول خاص است که رشد سلولی را تحریک می کند تا مسیرهای پاداش دوپامین مغز را بازنشانی کند و در نتیجه مرکز پاداش مغز بیمار را هنگام نوشیدن، کاهش می دهد.

درمان سو مصرف ژنتیکی الکل

این درمان شامل جراحی مغز است، اما محققان هنوز مطمئن نیستند که این روش می تواند در انسان نیز موثر باشد. کاتلین گرانت، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه گفت: این روش فوق العاده موثر بود.

برای انجام این کار، محققان یک ویروس غیر مضر حاوی پروتئینی به نام فاکتور نوروتروفیک مشتق از گلیال یا GDNF را به مغز گروهی از میمون‌های ماکاک رزوس که اتانول رقیق شده در آب مصرف می‌کردند، تزریق کردند. پس از اینکه چهار ماکاک تحت درمان با این روش قرار گرفتند، مصرف اتانول آنها در مقایسه با گروه تحت کنترل بیش از 90 درصد کاهش یافت.

گرانت گفت: مصرف الکل در این حیوانات تقریباً به صفر رسید. او افزود: ماه ها متوالی، این حیوانات نوشیدن آب را انتخاب می کردند و به طور کلی از نوشیدن الکل خودداری می کردند. آنها نوشیدنی خود را به حدی کاهش دادند که آنقدری پایین بود که ما نمی توانستیم میزان الکل خون آنها را ثبت کنیم.

GDNF یک فاکتور رشد است که با افزایش تکثیر سلولی، فعالیت نورون های سنتز کننده دوپامین را در مغز افزایش می دهد. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که باعث ایجاد احساس خوشبختی و شادی در مغز می شود. اما در اختلال مصرف الکل، ترشح دوپامین به دلیل مصرف طولانی مدت الکل کاهش می یابد.

گرانت گفت: دوپامین در تقویت رفتار و در افرادی که چیزهای خاصی را لذت بخش می دانند، دخیل است. مصرف حاد الکل می تواند دوپامین را افزایش دهد. با این حال، با نوشیدن مزمن آن مغز به گونه ای سازگار می شود که ترشح دوپامین را کاهش می دهد. بنابراین وقتی افراد به الکل معتاد می شوند، واقعاً از نوشیدن آن لذت بیشتری نمی برند. به نظر می رسد که آنها بیشتر مشروب می نوشند زیرا احساس می کنند نیاز به حفظ حالت مستی دارند.

نتایج باور نکردنی بود

نتایج این تحقیق واقعا باورنکردنی بود. گرانت گفت: میمون هایی که تحت درمان با این روش قرار گرفتند، به طور دائمی شروع به ترشح بیش از حد دوپامین کردند و مصرف الکل خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. او گفت: این روش درمانی برای افرادی که قبلاً نشان داده‌اند که همه روش های درمانی عادی ما آنها کارساز نیست، بسیار مناسب است. گرانت افزود: افرادی که به الکل اعتیاد دارند، احتمالاً به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی آسیب شدیدی به خود وارد می کنند یا خود یا دیگران را نابود می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.