کشف موفقیت‌آمیز واکسن برای یک عفونت مقاربتی شایع

کلامیدیا یک عفونت مقاربتی شایع باکتریایی در ایالات متحده آمریکا است. خبر خوب اینکه واکسن کلامیدیا در آزمایش‌های اولیه خود نتایج امیدوارکننده‌ای را از خود نشان داده است.

به گزارش تکناک، عرضه این واکسن انتظارات را برای مهار گسترش عفونت مقاربتی (STI) که می‌تواند منجر به ناباروری در زنان شود، افزایش می‌دهد.

کلامیدیا یک عفونت مقاربتی باکتریایی شایع است، اما تاکنون واکسنی برای این بیماری وجود نداشته است. در سال 2022 بیش از 1.6 میلیون مورد کلامیدیا در ایالات متحده وجود داشت.

دیوید هاروی، مدیر اجرایی ائتلاف ملی مدیران بیماری‌های مقاربتی گفت: این واکسن به شدت مورد نیاز است. ما در حال حاضر بالاترین میزان عفونت مقاربتی را در آمریکا از دهه 1950 و احتمالاً پس از آن داریم.

اولین مرحله آزمایش این واکسن به رهبری محققان بریتانیایی و دانمارکی نشان داد که واکسن آزمایشی بی‌خطر بوده و باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌شود.

آزمایش

مرحله اول این آزمایش از سال 2020 تا 2022 انجام شد و محققان شرکت‌کنندگان را بین مردان و زنان سالم با میانگین سنی 26 سال تقسیم کردند.

دوزهای مختلفی از این واکسن توسط محققان آزمایش شد. به شرکت‌کنندگان یا واکسن یا دارونما در سه روز جداگانه به مدت تقریباً چهار ماه داده شد.

درحال حاضر مرحله دوم این آزمایش که بزرگتر است، توسط محققان برای بررسی اثربخشی واکسن در حال برنامه‌ریزی است.

اما برخی از سوالات بی‌پاسخ مانده است

دکتر هیلاری رنو، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن به NBC New گفت: آیا این واکسن توانایی جلوگیری از عفونت کلامیدیا را می‌دهد؟ اگر شخصی عفونت دارد، آیا به این معنی است که احتمال ابتلا به عفونت بدون علامت بیشتر است؟ ما پاسخ این سوالات را نمی‌دانیم و این همان چیزی است که مرحله بعدی مطالعات خواهد بود.

کلامیدیا می‌تواند باعث بیماری التهابی لگن شود

به گفته کارشناسان، کلامیدیا معمولاً علائمی را در زنان ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند باعث بیماری التهابی لگن در زنان شود. این بیماری ممکن است بعداً منجر به آسیب به بافت شود که باردار شدن را سخت‌ می‌کند.

همچنین کلامیدیا می‌تواند باعث حاملگی خارج رحمی کشنده شود.

این بیماری معمولاً با داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با افراد مبتلا به کلامیدیا منتقل می‌شود.

طبق گفته مرکز کنترل بیماری (CDC)، حتی اگر شریک جنسی شما انزال نداشته باشد، همچنان ممکن است به کلامیدیا مبتلا شوید. یک فرد باردار مبتلا به کلامیدیا می‌تواند در هنگام زایمان این عفونت را به نوزاد خود منتقل کند.

معمولاً کلامیدیا هیچ علامتی ندارد اما زنان با علائم ممکن است متوجه ترشحات غیر طبیعی واژن شوند و احساس سوزش هنگام ادرار داشته باشند.

علائم در مردان می‌تواند شامل احساس سوزش هنگام ادرار و درد و تورم در یک یا هر دو بیضه (اگرچه کمتر رایج است) باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.