کشف یک راهکار موثر برای داشتن خواب باکیفیت

خواب باکیفیت

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افزایش فعالیت بدنی در طول روز، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و خستگی را کاهش می‌دهد و بر اهمیت ورزش برای استراحت خوب شبانه تاکید دارد.

به گزارش تکناک، چه سحرخیز باشید یا شب زنده‌دار، خواب خوب شبانه بسیار مهم است. اما گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف از خواب باکیفیت محروم شویم تا جایی که سلامتی آسیب ببیند.

اکنون اولین مطالعه‌ در جهان که در دانشگاه استرالیای جنوبی انجام شده است، نشان می‌دهد که داشتن یک خواب خوب شبانه با ساختار روز مرتبط است و ورزش یک نکته کلیدی در کیفیت خواب است.

یافته‌های مطالعه: میزان فعالیت و خواب

این مطالعه مؤلفه‌های مختلف استفاده از زمان و جنبه‌های مختلف خواب را در بین 1168 کودک (میانگین 12 سال) و 1360 بزرگسال (والدین آنها، میانگین سنی 44 سال، عمدتاً مادران) مورد بررسی قرار داد. نتایج این مطالعه نشان داد که کودکان و بزرگسالان با فعالیت بدنی متوسط تا شدید، خواب راحت‌تر، کاهش خستگی و کیفیت خواب بهتری داشتند.

دستورالعمل‌های خواب تعیین شده در استرالیا نشان می‌دهد که اکثر بزرگسالان به حدود هشت ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند و کودکان و نوجوانان به 8 تا 11 ساعت خواب در شب نیاز دارند.

یکی از محققان این مطالعه، دکتر لیزا ماتریسیانی، می‌گوید درک عواملی که بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارند برای سلامتی و تندرستی حیاتی است.

فعالیت‌های روزانه و تاثیر آنها بر خواب

دکتر ماتریسیانی می‌گوید: علیرغم آنچه که ما در مورد خواب می‌دانیم، بسیاری از مردم هنوز برای داشتن یک خواب خوب در شب تلاش می‌کنند.

وی افزود: هنگامی که افراد به کیفیت خواب فکر می‌کنند، بلافاصله قبل از خواب روی تنظیمات تمرکز می‌کنند، به عنوان مثال، پرهیز از استفاده و قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش، نخوردن زیاد و اجتناب از مصرف کافئین و الکل. اما تحقیقات ما فراتر از این موارد به طیف وسیعی از فعالیت‌هایی است که در طول روز انجام می‌دهیم، پرداخته است.

ماتریسیانی ادامه داد: آنچه ما کشف کردیم این است که فعالیت‌های روزانه ما با جنبه‌های مختلفی مانند کیفیت خواب، کارایی خواب (چه مقدار از زمانی را که در رختخواب می‌گذرانید، زمانی که واقعاً خواب هستید)، میزان کلی خوابی که داریم و میزان خستگی در طول روز و زمانی که تصمیم می‌گیریم به رختخواب برویم.

گاهی اوقات، فعالیت‌هایی که انتخاب می‌کنیم ممکن است مستقیماً خواب را از بین ببرد، به بچه‌ها فکر کنید که تا آخر شب بازی‌های ویدیویی می‌کنند.

ماتریسیانی گفت: در این مطالعه، ما شبیه‌سازی‌های مختلفی را ایجاد کردیم تا ببینیم که چگونه جنبه‌های طولانی و محدودکننده زمان با جنبه‌های مختلف خواب مرتبط هستند. ما کشف کردیم که اگر کودکان و بزرگسالان فعالیت بدنی متوسط تا شدید را افزایش دهند، کمتر احساس خستگی می‌کنند و خوابی راحت‌تر و باکیفیت‌تری خواهند داشت.

جالب اینجاست که صرف وقت بیشتر برای خواب، خواب ناآرام بیشتری را پیش‌بینی می‌کرد.

ماتریسیانی درنهایت گفت: همه انسان‌ها دوست دارند که یک خواب خوب داشته باشند. اگر این موضوع صرفاً فعالیت بیشتر در طول روز باشد، ممکن است برای بسیاری از ما یک هدف نسبتاً قابل دستیابی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.