کشف یک قدرت‌ اعجاب‌آور در گرگ های چرنوبیل

بعد از فاجعه چرنوبیل سیستم ایمنی بدن گرگ های چرنوبیل این منطقه تغییر کرده است؛ چیزی مشابه بیماران سرطانی که تحت پرتو درمانی قرار می‌گیرند.

به گزارش تکناک، پس از انفجار راکتور شماره 4 در سال 1986 در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین، مناطق مجاور آن از جمله شهر پریپیات، به یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های جهان برای زندگی تبدیل شد.

این فاجعه ساکنان را مجبور به تخلیه چرنوبیل کرد، اما سگ‌ها و گرگ‌ها هنوز در اطراف آن منطقه زندگی می‌کنند.

در میان سکوت وهم‌آور منطقه ممنوعه چرنوبیل (CEZ) و جایی که حضور انسان‌ها کاهش یافته است، گرگ‌های خاکستری پرسه می‌زنند و بینش‌هایی را ارائه می‌دهند که می‌توانند درک ما از سرطان را بهتر کنند.

تحقیقات جدید توسط زیست‌شناسی به‌نام کارا لاو انجام شده است و به رازهای بقا در میان گرگ‌های چرنوبیل می‌پردازد.

توانایی‌های ضد سرطانی

لاو و گروهش با ترسیم شباهت‌هایی بین گرگ های چرنوبیل و بیماران سرطانی انسانی، سفری به قلب منطقه ممنوعه چرنوبیل در سال 2014 آغاز کردند.

لاو با یقه‌های GPS مجهز به دزیمتر تشعشعات، حرکات گرگ‌ها را ردیابی می‌کرد. او در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ما اندازه‌گیری‌های بی‌درنگی از جایی که گرگ‌ها هستند و میزان تابشی که در معرض آن‌ قرار دارند، انجام دادیم.

محققان خون گرگ‌ها را گرفتند تا نحوه واکنش آنها به تشعشعات سرطان زا را بررسی کنند. آنها به این نتیجه رسیدند که گرگ‌های چرنوبیل در طول زندگی خود هر روز در معرض بیش از 11.28 میلی‌متر تابش هستند.

گرگ‌ها در محیطی زندگی می‌کنند که میزان تشعشعات بیش از شش برابر از حد مجاز ایمنی برای انسان‌ها بیشتر است و این امر سلامت و رفاه آنها را به خطر می‌اندازد.

لاو به NPR گفت: سگ‌های داخل چرنوبیل نسبت به سگ‌های خارج از چرنوبیل نرخ سرطان بالاتری دارند. اگر این موضوع را به جمعیت گرگ‌ها تعمیم دهیم، می‌توانیم فرض کنیم که ممکن است آنها نیز نرخ سرطان بالاتری داشته باشند.

وی افزود: اما گرگ‌ها احتمالاً انعطاف‌پذیری بالاتری در ژن‌هایی که مسئول ابتلا به سرطان هستند، دارند. بنابراین تأثیرات مخرب آن سرطان حتی اگر در بین جمعیت وجود داشته باشد، ممکن است آنقدر قوی نباشد.

سیستم ایمنی تغییر یافته

جست‌وجوی لاو به این نتیجه رسید که گرگ‌های چرنوبیل سیستم ایمنی تغییر یافته‌ای را از خود نشان می‌دهند که بسیار شبیه بیماران سرطانی است که تحت درمان پرتودرمانی قرار می‌گیرند.

یکی از یافته‌های امیدوارکننده این بود که مناطق خاصی از ژنوم گرگ، انعطاف‌پذیری در برابر افزایش خطرات سرطان را نشان داد و امیدی را برای شناسایی جهش‌های محافظتی که برای بقا حیاتی هستند، ارائه می‌دهد.

با این حال، جستجوی لاو با موانعی مانند همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ اوکراین و روسیه روبرو شده است. لاو گفت: اولویت ما این است که مردم و همکاران تا حد ممکن ایمن باشند.

در مطالعه دیگری که سال گذشته منتشر شد، مشخص شد که سگ‌هایی که در محیط‌های رادیواکتیو و اطراف آن ساکن هستند، در مقایسه با سگ‌هایی که دورتر از این محیط‌ها زندگی می‌کنند و دیگر جمعیت‌های سگ‌های جهان، ویژگی‌های ژنتیکی متمایزی دارند.

این تحقیق بر تأثیر بی‌سابقه زیست‌محیطی فجایع هسته‌ای، به‌ویژه در چرنوبیل که در آن میزان تشعشعات، مشکلات مداومی را برای حیات وحش و حیوانات اهلی ایجاد کرده است، تأکید کرد.

علیرغم کاهش تدریجی میزان تشعشعات در طول زمان، اثرات بلندمدت آن بر جمعیت سگ‌های در حال رشد در این منطقه نامشخص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.