کشف یک ستاره مگنتار جدیدکه سطحی جامد دارد

مگنتارها ها نوعی ستاره نوترونی با میدان مغناطیسی بسیار قوی هستند و این اولین بار است که چنین جسمی در نور قطبی شده اشعه ایکس مشاهده می شود

ستاره‌ها به نوعی توپ‌ داغ بزرگ پلاسما هستند، اما ستاره‌شناسان اکنون یک توپ فوق‌العاده عجیب (مگنتار) را مشاهده کرده‌اند که به نظر می‌رسد سطحی جامد دارد.

به گزارش تک ناک، میدان مغناطیسی کشف جدید به اندازه‌ای قوی است که بر دمای تاول‌زا غلبه کرده و لایه‌های بیرونی آن را در یک پوسته جامد منجمد می کند.

این کشف توسط اخترشناسان با مطالعه داده‌های Imaging-ray Polarimetry Explorer (IXPE)، ماهواره‌ای که قطبش نور پرتو ایکس از منابع کیهانی را اندازه‌گیری می‌کند، انجام شد.

قطبش اساساً مسیری است که امواج الکترومغناطیسی جهت گیری می کنند و تجزیه و تحلیل آنها می تواند چیزهای زیادی در مورد یک جسم و محیط اطراف آن آشکار کند.

در این مورد، تیم داده‌های IXPE را از یک مگنتار (magnetar) موسوم به 4U 0142+61 که در فاصله 13000 سال نوری از زمین در صورت فلکی Cassiopeia قرار دارد، را بررسی کردند. مگنتارها ها نوعی ستاره نوترونی با میدان مغناطیسی بسیار قوی هستند و این اولین بار است که چنین جسمی در نور قطبی شده اشعه ایکس مشاهده می شود.

داده ها شگفتی هایی را در مورد مگنتار نشان داد. اولاً، انتظار می رفت که اتمسفری در اطراف آن وجود داشته باشد در این حالت این مگنتار باید سیگنالی را تولید می کرد که در آن نور در یک جهت خاص قطبی می شود. با این حال، این چنین نبود، و داده ها  که این مگنتار فاقد جو است.

موضوع عجیب تر این است که، نور در انرژی‌های بالاتر نسبت به انرژی های پایین تر زاویه قطبش دقیقاً 90 درجه پیدا میکند. این سیگنالی است که اگر مگنتار دارای یک سطح جامد باشد که توسط یک میدان مغناطیسی در خارج احاطه شود، انتظار میرود ارسال شود. این پوسته به احتمال زیاد از شبکه‌ای از یون‌ها به همراه میدان مغناطیسی آن را در کنار هم نگه می‌دارد تشکیل می‌شود.

پروفسور سیلویا زین، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این کاملا غیرمنتظره بود. من متقاعد شده بودم که جو وجود خواهد داشت. اما گاز ستاره به نقطه اوج رسیده و جامد شده است به روشی مشابه که آب ممکن است به یخ تبدیل شود. این نتیجه میدان مغناطیسی فوق العاده قوی ستاره است. اما، مانند آب، دما نیز یک عامل است. گاز داغ‌تر برای جامد شدن به میدان مغناطیسی قوی‌تری نیاز دارد.

این تیم تایید می کند که ممکن است توضیحات دیگری برای مشاهدات وجود داشته باشد، اما این اولین بار است که فرضیه یک سطح جامد روی یک ستاره امکان پذیر میشود. محققان قصد دارند در آینده حتی مگنتارهای داغتر را بررسی کنند تا بفهمند که چگونه دما و قدرت میدان مغناطیسی ممکن است برای تغییر سطح یک ستاره با هم تعامل داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.