کلم بروکلی؛ یک اَبَرغذای واقعی

کلم بروکلی به دلیل فواید سلامتی آن به طور گسترده ای شناخته شده است و مطالعات نشان داده اند که مصرف بیشتر این سبزی می تواند خطر ابتلا به سرطان و دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

به گزارش تکناک،  اکنون، تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه ایالتی پن نشان داد که کلم بروکلی حاوی مولکول‌های خاصی است که به گیرنده‌ای در موش‌ها متصل می‌شود و از پوشش روده کوچک محافظت می‌کند و از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند. این نتایج این باور را تقویت می کند که کلم بروکلی به معنای واقعی کلمه یک “ابر غذا” است.

یکی از محققان این مطالعه گفت: همه ما می دانیم که کلم بروکلی (broccoli : edible green plant in the cabbage family) برای ما مفید است، اما چرا؟ وقتی کلم بروکلی می خوریم در بدن چه اتفاقی می افتد؟تحقیقات ما به کشف مکانیسم هایی کمک می کند که چرا و چگونه کلم بروکلی و سایر غذاها برای سلامتی در موش ها و احتمالاً انسان ها نیز مفید هستند. این شواهد قوی نشان می دهد که سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم و کلم بروکسل باید بخشی از یک رژیم غذایی سالم طبیعی باشند.

به گفته پردو، دیواره روده کوچک اجازه می دهد تا آب و مواد مغذی مفید وارد بدن شوند اما از ورود ذرات غذا و باکتری هایی که می توانند باعث آسیب شوند جلوگیری می کند. در این میان یک سری سلول های خاصی هم هستند که روده را می پوشانند، از جمله انتروسیت ها که آب و مواد مغذی را جذب می کنند. در لایه بعدی سلول های جامی وجود دارند که لایه ای محافظ از مخاط را روی دیواره روده ترشح می کنند و درنهایت سلول های Paneth، که لیزوزوم های حاوی آنزیم های گوارشی را ترشح می کنند و به تعدیل این فعالیت و حفظ تعادل سالم کمک می کنند.

کلم بروکلی یک ابر غذای واقعی
مطالعه اخیر در دانشگاه Penn State نشان داد که کلم بروکلی حاوی مولکول‌هایی است که به گیرنده‌ای در موش‌ها متصل می‌شوند و از پوشش روده کوچک محافظت می‌کنند و از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنند. این یافته ها شواهدی را برای کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی با عنوان “ابر غذاها” تقویت می کند که سلامت روده و سلامت کلی را ارتقا می دهند.

پردو و همکارانش در مطالعه خود که در مجله Laboratory Investigation منتشر شد، متوجه شدند که مولکول های موجود در بروکلی که لیگاندهای گیرنده هیدروکربنی آریل نام دارند، به گیرنده هیدروکربنی آریل (AHR)، که نوعی پروتئین به نام فاکتور رونویسی است، متصل می شوند. آنها متوجه شدند که این اتصال، فعالیت های مختلفی را آغاز می کند که بر عملکرد سلول های روده تأثیر می گذارد.

digikala

برای انجام مطالعه خود، محققان به یک گروه آزمایشی از موش‌ها با رژیم غذایی حاوی 15 درصد کلم بروکلی معادل حدود 3.5 فنجان در روز برای انسان ، و یک گروه تحت کنترل دیگر از موش‌ها با رژیم غذایی آزمایشگاهی معمولی که حاوی کلم بروکلی نبود، تغذیه کردند. سپس آنها بافت‌های این حیوانات را برای تعیین میزان فعال شدن AHR و همچنین مقادیر انواع سلول‌ها و غلظت‌های مخاطی، در میان عوامل دیگر، در دو گروه مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

این تیم متوجه شد که موش‌هایی که با کلم بروکلی تغذیه نشده‌اند، فاقد فعالیت AHR هستند، که منجر به تغییر عملکرد سد روده، کاهش زمان انتقال غذا در روده کوچک، کاهش تعداد سلول‌های جامی و مخاط محافظ، کاهش سلول‌های Paneth و تولید لیزوزوم و کاهش تعداد سلول های انتروسیتی می‌شود.

پردو گفت: سلامت روده موش هایی که با کلم بروکلی تغذیه نشده بودند از راه های مختلفی که با بیماری مرتبط است به خطر افتاد. تحقیقات ما نشان می دهد که کلم بروکلی و احتمالاً سایر مواد غذایی ، می توانند به عنوان منابع طبیعی لیگاندهای AHR استفاده شوند و رژیم های غذایی غنی از این لیگاندها به انعطاف پذیری روده کوچک کمک می کنند.

دیگر محققان این گروه افزودند: این داده‌ها نشان می‌دهند که نشانه‌های غذایی، که از طریق فعالیت AHR منتقل می‌شوند، می‌توانند مجموعه سلولی و متابولیکی دستگاه گوارش را تغییر شکل دهند.

 

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.