گردش مالی 47 میلیارد دلاری بازار جهانی نانو تکنولوژی کشاورزی

فناوری نانو کشاورزی

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: در حال حاضر بازار جهانی نانو تکنولوژی در حوزه کشاورزی سهمی ۴۷ میلیارد دلاری دارد و با رشد ۳۴ درصدی تا سال ۲۰۲۶ به ۷۰ میلیارد دلار می رسد.

به گزارش تک ناک و به نقل از فارس، غلامرضا صالحی جوزانی با بیان اینکه گردش مالی نانو در فناوری های جدید حدود ۶ درصد است، گفت: این جایگاه تا سال ۲۰۳۰ میلادی باید به ۳۰ درصد برسد که با این رشد ،جایگاه فناوری نانو در حوزه کشاورزی و غذایی بسیار خوب خواهد بود که باید ما هم باید در این بازار جایگاه خود را به دست بیاوریم.

وی افزود: در افق ۱۴۰۴ بایستی ایران سهم ۲ درصدی به ارزش یک میلیارد دلار در بازار جهانی نانو تکنولوژی کشاورزی به دست بیاورد و رتبه پنجم در تولید علم و جایگاه ۱۵ ثبت اختراع را داشته باشد.
وی با بیان اینکه اکنون ایران جایگاهی بالاتر در تولید علم دارد، اظهار کرد: از لحاظ تولید علم اکنون رتبه چهارم جهانی را داریم ولی رتبه ثبت اختراعات ۲۰ است که باید به رتبه ۱۵ برسد.
رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران ادامه داد: هم اکنون ۳۳۰ شرکت دانش بنیان و غیردانش بنیان در حوزه فناوری نانو کار می کنند که ارزش تولید محصولات نانوفناوری ایران حدود ۱۲ میلیارد تومان است که سهم کمتر از یک درصد بازار جهانی است.
وی اضافه کرد: متاسفانه در حوزه کشاورزی کمتر از ۲۰ شرکت در حوزه نانوفناوری در ایران داریم ولی در حوزه ساخت و ساز و تجهیزات حوزه تجاری سازی در فناوری نانو خوب پیش رفته و تقریبا ۵۰ شرکت به ۴۵ کشور صادرکننده این محصولات هستند.
وی به مشکلات پیش روی جهان در موضوع تامین غذا و تغییرات اقلیمی اشاره کرد و اظهار کرد: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد که باید در پی آن به دنبال افزایش رفاه جمعیت بود.
این مقام مسؤول با بیان اینکه فناوری‌های جدید و مهمی روز به روز در حال افزایش است، گفت: این فناوری‌ها امیدبخش باید در راستای توسعه پایدار از آنها استفاده شود که یکی از این فناوری‌ها بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی است.
صالحی جوزانی در پایان گفت: در بین فناوری‌های نوین بیوتکنولوژی کشاورزی، بیوتکنولوژی جنرال حدود ۳۲ درصد سهم این فناوری را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.