گلوتن گندم باعث التهاب مغز می شود

تقریباً پنج درصد از مردم جهان احتمالاً تحت تأثیر چندین اختلال ناشی از مصرف گلوتن هستند. گلوتن یک جزء اصلی رژیم غذایی است و در غلاتی مانند گندم، چاودار و جو یافت می شود.

به گزارش تکناک، علائم عدم تحمل گلوتن شامل درد شکمی، اضطراب، نفخ، گاز معده، اسهال و غیره است. اکنون تیمی از محققان در دانشگاه اوتاگو متوجه شده اند که گلوتن گندم باعث التهاب مغز نیز می‌شود.

گلوتن با التهاب مغز مرتبط است

این مطالعه روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد. تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد که اگرچه مطالعات قبلی ثابت کرده‌اند که گلوتن باعث افزایش توده بدنی و التهاب در سیستم عصبی و دستگاه گوارش در موش‌ها می‌شود، اما ما اطلاعات کمی در مورد چگونگی تأثیر گلوتن بر مغز داریم.

موش ها یک نمونه عالی برای مطالعه فیزیولوژی انسان هستند. الکس تاپس، نویسنده اصلی این مطالعه در بیانیه مطبوعاتی گفت: موش ها سیستم گردش خون، تولید مثل، گوارش، هورمونی و عصبی بسیار مشابهی با انسان ها دارند. بنابراین کاملاً ممکن است که همان التهابی که در موش‌ها یافتیم، در انسان نیز رخ دهد.

آزمایش روی موش ها

این تیم تحقیقاتی موش های نر را با رژیم غذایی کم چرب (LFD) غنی شده با 4.5 درصد گلوتن و رژیم غذایی پرچرب (HFD) غنی شده با 4.5 درصد گلوتن تغذیه کردند. آنها می‌خواستند ببینند که گلوتن چگونه توده بدنی، نشانگرهای متابولیک و التهاب سیستمیک و مرکزی را در موش‌ها نسبت به موش‌های تغذیه‌شده با LFD که به طور طبیعی حاوی گلوتن نیست، تغییر می‌دهد.

محققان فهمیدند که HFD هنگامی که گلوتن اضافه می شود، توده بدن را افزایش می دهد، اما تاثیری بر کالری دریافتی یا مصرف انرژی یا زمانی که به LFD اضافه می شود، ندارد.

میزان پروتئین واکنشی Cکه یک پروتئین حلقه‌ای شکل است که در پلاسمای خون یافت می‌شود و در پاسخ به التهاب افزایش می‌یابد، در موش‌هایی که با LFD  غنی‌شده با گلوتن تغذیه شده بودند، افزایش یافت.

مغز دارای دو نوع سلول ایمنی مشابه ماکروفاژها در خون است. این سلول ها آستروسیت و میکروگلیا نامیده می شوند. محققان در این تحقیق متوجه شدند که گلوتن و همچنین HFD  ، تعداد آن سلول های ایمنی را افزایش می دهد. اثر گلوتن افزوده شده به یک رژیم غذایی معمولی، تعداد سلول ها را به همان اندازه افزایش می دهد که اگر موش ها با HFD تغذیه می شدند. در این تحقیق وقتی گلوتن به HFD اضافه شد، تعداد سلول‌ها حتی هم بیشتر شد.

اگر گلوتن منجر به التهاب هیپوتالاموس (ناحیه ای از مغز که برای هماهنگی عملکردهای متابولیک اساسی حیاتی است) در انسان شود و در نتیجه آسیب مغزی ایجاد کند، این مسئله در دراز مدت می تواند اثرات بدی مانند افزایش وزن بدن و اختلال در تنظیم قند خون داشته باشد. اما اگر این اثرات پایدار شوند، ممکن است خطر اختلال در عملکرد حافظه که با اختلال در تنظیم قند خون مرتبط است را تشدید کنند.

مردم نباید مصرف گلوتن را متوقف کنند

تیم تحقیقاتی هشدار داد که نتایج به دست آمده توسط این مطالعه به این معنی نیست که مردم باید مصرف گلوتن را متوقف می‌کنند.

تاپس می‌گوید: ما می‌گوییم که مطالعات آینده باید نشان دهد که آیا یافته‌های ما در موش‌ها برای انسان هم قابل ترجمه است یا خیر و آیا میکروگلیوز ناشی از گلوتن ممکن است در افراد حساس به گلوتن نیز ایجاد شود یا خیر.این مطالعه در مجله Neuroendocrinology منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.