یک بحران جدید پیش روی نیروگاه فوکوشیما

ژاپن پس از دریافت چراغ سبز از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)، فاضلاب نیروگاه هسته ای فوکوشیما را به اقیانوس رها می کند.

به گزارش تکناک، تپکو (TEPCO)، اپراتور نیروگاه، در 24 آگوست آب های نیروگاه که کمترین مواد رادیو اکتیو را داشتند را به حجم 7800 تن از 10 مخزن گروه B نیروگاه رها سازی کرد.

بیش از 1 میلیون تن آب باید طی 30 تا 40 سال آینده آزاد شود. این آب در 1000 مخزن که TEPCO ساخته است ذخیره می شود. اما این بزرگترین مشکلی نیست که TEPCO باید با آن مقابله کند.

حذف زباله سوخت ذوب شده

در حال حاضر مقدار قابل توجهی از زباله سوخت ذوب شده در داخل راکتورهای هسته ای وجود دارد. سخنگوی TEPCO به آسوشیتدپرس گفت که حدود 880 تن سوخت هسته ای ذوب شده رادیواکتیو در داخل راکتورها باقی مانده است. این شرکت سعی کرده است از کاوشگرهای رباتیک برای جمع آوری اطلاعات استفاده کند، اما وضعیت زباله سوخت ذوب شده تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است و مقدار آن می تواند حتی بیشتر باشد.

در زمان حادثه، واحدهای 1 تا 3 در حال فعالیت بودند و میله‌های سوخت در راکتورها بارگذاری شده بودند. پس از وقوع حادثه، از دست دادن برق اضطراری مانع از خنک شدن بیشتر هسته ها و در نتیجه گرم شدن بیش از حد و ذوب شدن سوخت شد. زباله های سوخت به این سوخت ذوب شده و سایر مواد پس از سرد شدن و جامد شدن مجدد اطلاق می شود.

TEPCO در مورد نحوه بازیابی زباله های سوخت در وب سایت خود می گوید: که در واحدهای 1، 2 و 3، سوخت و روکش فلزی که پوشش بیرونی میله های سوخت را تشکیل می دهد ذوب شده، سپس دوباره جامد شده و زباله سوخت ایجاد شده است.

برای کاهش خطر زباله سوخت ، آماده‌سازی برای بازیابی آن از راکتورها در حال انجام است. هدف فعلی شروع بازیابی از واحد اول (واحد 2) و بزرگتر کردن تدریجی مقیاس بازیابی است. پسماند سوخت بازیابی شده در محل ذخیره سازی جدیدی که در داخل سایت ساخته خواهد شد، نگهداری می شود.

از رده خارج کردن این کارخانه ممکن است 50 تا 100 سال طول بکشد

زباله های سوخت بسیار رادیواکتیو هستند و سال ها طول می کشد تا به طور ایمن از نیروگاه خارج شوند. مطالعه رباتیکی که توسط TEPCO در مارس امسال انجام شد، اولین تایید بصری را ارائه کرد که سوخت هسته‌ای ذوب شده از یک مخزن تحت فشار در واحد 1 خارج شده است. اعتقاد بر این است که ذوب شدن سوخت در واحد 1 بدتر از راکتورهای واحد 2 و 3 است. بر اساس گزارش یک موسسه تحقیقات بین المللی که در زمینه از رده خارج کردن تاسیسات هسته ای فعالیت دارد، ساختمان راکتور واحد 1 حاوی 279 تن زباله سوخت ذوب شده است.

به گفته سخنگوی TEPCO، انتظار می‌رود حذف زباله‌ها عمدتاً توسط ربات‌ها انجام شود، بنابراین حذف آزمایشی با استفاده از یک بازوی رباتیک غول‌پیکر کنترل از راه دور، قرار است در اواخر امسال در واحد 2 آغاز شود.

تخمین زده می شود که در حالی که رها سازی آب تصفیه شده از نیروگاه ها 30 تا 40 سال طول می کشد، از رده خارج کردن کامل نیروگاه هسته ای حدود 50 تا 100 سال زمان می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.