۷ نکته مهم برای استفاده از هوش مصنوعی در سیستم آموزشی

تاکنون در مورد استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Bing Chat در مراکز آموزشی که اغلب بر موارد منفی متمرکز هستند، مطالب زیادی گفته شده است.

به گزارش تکناک، همین مسئله منجر به بروز نگرانی های بیهوده و نادیده گرفتن مزیت های مثبتی است که این ابزارها می‌توانند در یک محیط آموزشی پیاده‌سازی کنند.

مساله مهم این است که دانش آموزان و دانشجویان مطلقاً نباید از هوش مصنوعی برای تقلب در انجام تکالیف مدرسه خود استفاده کنند، زیرا تمامی پاسخ ها توسط یک ماشین در فضای ابری نوشته می‌شود. با این کار آنها چیزی یاد نمی گیرند.

با این حال می‌توان با آموزش و ایجاد مسئولیت‌پذیری در مورد هوش مصنوعی و جا انداختن هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار کمک تحقیقاتی، الهام‌بخش و خلاق و موارد دیگر به آنها کمک کرد تا از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. هوش مصنوعی یک قدرت بزرگ است که می‌تواند در زمینه تحقیقات بسیار مفید واقع شود.

اما استفاده از هوش مصنوعی نیازمند فهم و دانش است. این شامل آگاهی از قابلیت‌ها و محدودیت‌های آن، اینکه چگونه می‌توان آن را برای تحقیقات خود استفاده کرد، و فهم زمان‌هایی که استفاده از آن می‌تواند اخلاقی یا مشکل ساز باشد، می‌شود.

1-بینگ چت احتمالاً انتخاب بهتری نسبت به ChatGPT است

بینگ چت برای اکثر افراد از ChatGPT انتخاب بهتری است. این ربات چت هوش مصنوعی از همان باطنی استفاده می کند که در ChatGPT پیدا می کنید، اما بهتر از آن است. بینگ چت از مدل GPT-4 استفاده می کند و شما را مجبور به پرداخت پول نمی کند. ChatGPT هنوز برای استفاده از آخرین مدل به اشتراک ماهانه 20 دلاری پلاس نیاز دارد. نسخه رایگان ChatGPT از مدل قدیمی‌تر GPT-3.5 استفاده می‌کند که فقط تا سپتامبر 2021 اطلاعات دارد.

در زمان نگارش این مقاله،  نیز توانایی خود را برای ادغام با موتور جستجوی Bing به دلیل اشکالات از دست داده است و در حال حاضر پشت اشتراک پلاس قفل شده است. بینگ چت به طور طبیعی جستجوی بینگ را در هسته خود دارد. این بدان معناست که شما نتایج زنده اینترنتی را برای جفت شدن با مدل GPT-4 هنگام دریافت نتایج دارید.

به لطف ادغام یکپارچه آن با مایکروسافت اج با نوار کناری، استفاده از آن بسیار ساده است. انتظار می‌رود که افزونه‌ها به زودی وارد این هوش مصنوعی شوند، اما یکی از جدیدترین افزونه‌ها آن Chat History بود، به این معنی که می‌توانید جلسات گذشته را در هر دستگاهی که از Bing Chat استفاده می‌کنید، به خاطر بیاورید. استفاده از این افزونه برای تحقیق در مورد موضوعات مختلف عالی است.

2-از برنامه های تلفن همراه غافل نشوید اما مراقب باشید

چه از آیفون استفاده کنید یا اندروید، می‌توانید ابزار هوش مصنوعی مورد نظر خود را در هر کجا که می‌روید، در جیب خود به همراه داشته باشید. بینگ چت در مایکروسافت اج و اپلیکیشن رسمی بینگ در هر دو پلتفرم موجود است. همچنین ChatGPT یک برنامه رسمی برای هر دو پلتفرم موبایل و مرورگر دارد.

برنامه‌های جایگزین معتبر دیگری برای هوش مصنوعی وجود دارد که بهترین آنها Perplexity  است. اما شما باید مراقب باشید. تعداد زیادی شبیه سازی و برنامه های شخص ثالث وجود دارد که می خواهند با استفاده از شما درآمد کسب کنند و کلاه بردار هستند.OpenAI API  عمومی است و همه می توانند از آن استفاده کنند (حتی شما) اما شما مطلقاً نباید برای اشتراک در هیچ یک از آنها ثبت نام کنید.

در واقع می توان گفت که برنامه های رسمی گوشی تمام چیزی است که شما نیاز دارید. مسلماً با Bing، شما فقط Bing Chat را دریافت نمی کنید، اما با این وجود این یک برنامه مناسب است. شما می دانید که با مایکروسافت و OpenAI به چه چیزی دست می یابید و Perplexity یک جایگزین امن و قابل احترام در این مورد است.

3- ChatGPT و   Bing Chat ابزارهای عالی برای تحقیق و یادداشت برداری هستند

یکی از راه‌های عالی برای استفاده از بینگ چت، استفاده از نوار کناری است که کمک می‌کند هنگام تحقیق درباره موضوعات، یادداشت برداری کنید. اینجاست که استفاده از Microsoft Edge و نوار کناری واقعاً مفید است و زندگی را بسیار راحت‌تر می‌کند.

می‌توانید از هوش مصنوعی برای خلاصه کردن اطلاعاتی که می‌خوانید استفاده کنید و آن‌ها را طوری قالب‌بندی کنید که با سبک یادداشت‌برداری شما مطابقت داشته باشد. یکی از فرآیندهای مورد علاقه کاربران این است که از بینگ چت می خواهند صفحه وب را خلاصه کند و جزئیات کلیدی را به نقاط اصلی تقسیم کند. البته بهتر است همیشه نتایج را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که اشتباهی صورت نگرفته است. کاربران ادعا می کنند که این هوش مصنوعی جذب مطالبی که می خوانند بهتر کمک می کند زیرا همزمان نگران یادداشت برداری نیستند.

با استفاده از Chat History، می‌توان آن یادداشت‌ها را در هر زمانی به خاطر آورد، یا به احتمال زیاد، نکات مهم را در یک برنامه یادداشت‌برداری اختصاصی مانند OneNote  قرار داد. با این کار شما کنترل کاملی بر آنچه که می خواهید خلاصه کنید و نحوه ارائه آن، دارید. اگر با داده هایی کار می کنید که باید در جدول یادداشت شوند، می توانید آن را درخواست کنید. اگر نمی‌خواهید در مورد بخش خاصی از صفحه‌ای که می‌خوانید یادداشت برداری کنید، مشخص کنید که می‌خواهید آن بخش حذف شود.

همچنین خلاصه کردن صفحات راه خوبی برای دیدن این موضوع است که آیا قبل از شروع به چیزی که دنبال آن هستید، واقعاً مرتبط است یا خیر، به خصوص آنهایی که طولانی تر هستند. به جای اینکه همه آن را بخوانید و سپس متوجه شوید که آن چیزی نیست که به دنبالش بودید، ابتدا یک خلاصه بخواهید. اگر نسخه خلاصه شده مانند مطالب مورد نیاز شما به نظر می رسد، می توانید دوباره به آن بازگردید، همه آن را بخوانید و یادداشت های خلاصه شده خود را از آن ایجاد کنید. بینگ چت در خلاصه کردن صفحات وب نیز در مقایسه با ChatGPT کار بهتری انجام می دهد و جزئیات بیشتری را اضافه می کند.

به طور کلی بینگ چت ابزار تحقیقاتی مفیدی است و زمانی که ChatGPT ویژگی مرور خود را بازگرداند، ممکن است به پای بینگ چت برسد. همیشه باید هر داده ای را که به شما ارائه می شود، بررسی کنید، اما ماهیت مکالمه با هوش مصنوعی در مقابل یک مرورگر وب استاندارد، تحقیق در مورد موضوعات را به این روش بسیار طبیعی تر و لذت بخش تر می کند.

4-بپرسید و پاسخ دهید

یکی از مزایای استفاده از چت بینگ یا ChatGPT نسبت به تجربه جستجوی معمولی این است که می‌توانید سؤال بپرسید. همچنین می‌توانید به ابزار بگویید که از شما سؤال بپرسد تا به آن کمک کند تا بفهمد به دنبال چه هستید.

بینگ چت در این کار بهتر است، زیرا در پایان یک پاسخ، تقریباً همیشه پیشنهاداتی در مورد اینکه چه چیزی برای ادامه گفتگو بپرسید را نشان می دهد. کاربران از این پیشنهادها هنگام تحقیق در مورد یک موضوع جدید زیاد استفاده می کنند و دلیل آن ها برای این کار این است که می گویند: زیرا آنها اغلب سؤالات بیشتری را ارائه می دهند که نمی دانستم برای درک بهتر آنچه در مورد آن می آموزم از خودم بپرسم.

همچنین مشخص کردن عبارت «از من سؤالات بپرس» بسیار مفید است، زیرا نه تنها یک پیام خوب برای اطمینان از درک شماست، بلکه به هوش مصنوعی کمک می‌کند که مطالب را قاطی نکند و همه چیز را یکباره بیرون بیاورد. شما می‌توانید در هر لحظه درخواست کنید که پاسخی دوباره ایجاد شود، ساده‌تر شود، اطلاعات بیشتر اضافه کنید، جداول ایجاد کنید و غیره.

5-ایجاد ایده های خلاقانه

یک کاربر فعال در این مورد می گوید: من اغلب در مورد موضوع یا زاویه ای که می خواهم درباره آن بنویسم، ایده گسترده ای دارم، اما لزوما نمی دانم دقیقا چگونه می خواهم آن را چارچوب بندی کنم. در این شرایط، من تمام اطلاعاتی را که در سر دارم به چت بینگ می‌رسانم و از آن می‌خواهم ایده‌هایی ارائه دهد. با استفاده از این ابزار شما می توانید به همان اندازه که دوست دارید گسترده یا خاص باشید. سه پیشنهاد، پنج پیشنهاد یا هر تعداد پیشنهادی که بخواهید، می توانید از این هوش مصنوعی بگیرید.

این کار واقعاً می تواند به کاربران کمک کند که وقتی گیر می کنند، ایده ها را در ذهن خود بهتر جمع بندی کنند.

6- Bing Image Creator می تواند کمی استعداد به کار شما بیافزاید

عمدتاً تصاویر تولید شده توسط Bing Image Creator همه مربع هستند. این نسبت تصویر خوبی برای هر چیزی فراتر از رسانه های اجتماعی نیست، بنابراین ممکن است نیاز به کارهای بیشتری داشته باشید. همچنین عکس هایی که اینگونه تولید می شوند،  وضوح چندان بالایی ندارند، اما می توانید از ابزارهای ارتقاء مقیاس مانند ابزار Topaz Labs یا Upscayl که رایگان و منبع باز هستند، استفاده کنید.

اما زیبایی تولید تصویر هوش مصنوعی این است که در حدی منطقی می توانید هر چیزی را ایجاد کنید. اگر ایده ای برای تصویری دارید که وجود ندارد، می توانید از Bing Image Creator  برای ساخت آن استفاده کنید. این کار بر اساس DALL-E که یکی دیگر از ابزارهای OpenAI است، انجام می شود و همان تکنیک ها هنگام وارد کردن درخواست های شما اعمال می شود. تا می توانید خواسته خود را توصیف کنید. علاوه بر موضوع تصویر، نوع سبک هنری مورد نظر خود را بگویید، یک عکس واید یا نزدیک، جزئیات پس‌زمینه‌ای که نیاز دارید و اگر می‌خواهید اطلاعات عکاسی را وارد کنید. ضمنا می‌توانید نوع لنز را نیز مشخص کنید.

Bing Image Creator را می توان در سایت اختصاصی خود یا در برنامه Bing Chat استفاده کرد.

7- هوش مصنوعی لازم نیست فقط در مورد کار باشد

با استفاده از قابلیت‌های مرور Bing Chat و ChatGPT ، می‌توانید برای پر کردن اوقات فراغت استفاده کنید.

درحال حاضر بسیاری از کاربران جستجوهای وب خود را با استفاده از ویژگی چت بینگ در نوار کناری مایکروسافت اج جایگزین کرده اند، زیرا این همان موتور جستجو است، فقط خوب تر. بدون پرش در صفحات مختلف وب و وب سایت های مختلف، می توان از آن برای بررسی اخبار و امتیازات ورزشی، نتایج مسابقه، یافتن راهنماهای مفید بازی، پیش بینی آب و هوا و موارد دیگر استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.