فهرست مطالب
یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه رباتیک دریایی، در گامی تازه برای کاهش آلایندگی حملونقل دریایی در مسیرهای طولانی، قرارداد ساخت کشتی باری ۷۸ فوتی (۲۳ متری) خودران مبتنی بر نیروی باد را با یک کشتیسازی هلندی نهایی کرده است.
به گزارش سرویس وسائل نقلیه تکناک، این شناور خودران بدون انتشار آلاینده، به دو بال سخت و تاشونده مجهز خواهد شد، که به عنوان سامانه اصلی پیشران بادی عمل میکنند. ساخت کشتی در هلند انجام میشود و برنامهریزی شده است که در اواخر سال ۲۰۲۶ به بهرهبرداری اولیه برسد و پس از آن، عملیات آزمایشی خود را در مسیرهای ترانسآتلانتیک آغاز کند.
کشتی ۲۴ متری در حال حاضر توسط شرکت کلیپرشیپ، متخصص توسعه کشتیهای باری خودران مبتنی بر انرژی باد، با همکاری کشتیسازی KM Yachtbuilders در دست توسعه قرار دارد. کلیپرشیپ در بیانیهای اعلام کرد: « همکاری میان شرکت Dykstra Naval Architect در طراحی کشتیهای بادبانی بزرگ، توان مهندسی Glosten و فناوریهای خودران و بالهای سخت توسعهیافته در داخل شرکت، بنیان قدرتمندی برای نسل جدید کشتیهای باری کلاس ۲۴ متری فراهم کرده است.»
حتما بخوانید: کشتیهای بدون کاپیتان در راهند
01
از 02انرژی باد؛ پیشران آینده کشتیرانی
این کشتی باری خودران، در کنار اتکا به باد به عنوان منبع اصلی نیروی محرکه، به دو بال سخت و تاشونده مجهز خواهد بود؛ سامانهای که ضمن بهرهبرداری حداکثری از انرژی باد، امکان انطباق با الزامات عملیات بندری و شرایط متغیر دریا را فراهم میسازد. شرکت کلیپرشیپ اعلام کرده است که نرمافزار خودران و طراحی بالهای سخت این شناور به طور کامل در داخل شرکت تولید شده است و یک راهکار یکپارچه را شکل میدهد که برای ایمنی، کارایی عملیاتی و قابلیت اطمینان در مسیرهای اقیانوسی بهینهسازی شده است.
بیشتر بخوانید: بزرگترین کشتی مسافربری برقی جهان راهی دریای بالتیک می شود
برای مطالعه بیشتر: کشتیهای هوایی میزبان تازه مراکز داده کوانتومی
همچنین این کشتی باری خودران، سامانههای ناوبری، پیشران و تصمیمگیری را در قالب یک معماری هوشمند ادغام میکند؛ مجموعهای که با هدف تضمین عملیات ایمن و موثر و در عین حال کاهش وابستگی به نظارت انسانی طراحی شده است. کشتی قادر خواهد بود تا ۷۵ یورو-پالت را در انبار باری با کنترل دما و شرایط محیطی حمل کند؛ ظرفیتی که آن را به گزینهای مناسب برای انتقال محمولههای باارزش و حساس با حداقل آلایندگی تبدیل میکند. این شناور مطابق با مقررات موسسه ردهبندی RINA ساخته شده است و در رده کشتی باری عمومی مجهز به سامانه پیشران بادی (WAPS) طبقهبندی خواهد شد. RINA، به عنوان یکی از اعضای موسس انجمن بینالمللی مؤسسات ردهبندی (IACS)، به نمایندگی از ۱۲۲ مرجع ثبت پرچم فعالیت دارد و با شبکهای متشکل از حدود ۲۰۰ دفتر در ۷۰ کشور، نقشی کلیدی در تدوین و شکلدهی استانداردهای نوین مقررات بینالمللی ایفا میکند.
02
از 02کشتی باری خودران در مسیر اقیانوسها
این کشتی خودران تحت پرچم مالت به آب انداخته میشود و اواخر سال ۲۰۲۶ وارد مرحله آزمایشی خواهد شد. عملیات تجاری آن نیز بهزودی در مسیرهای ترانسآتلانتیک، کارائیب و آمریکای جنوبی آغاز خواهد شد. معماری دریایی کشتی توسط شرکت هلندی Dykstra Naval Architects هدایت شده است؛ شرکتی که سابقه طراحی برخی از پیشرفتهترین کشتیهای بادبانی جهان، از جمله Maltese Falcon، SY Black Pearl و Sea Eagle را دارد.
شرکت کلیپرشیپ در بیانیهای اعلام کرد: «همکاری با KM Yachtbuilders تضمین میکند که طراحی ما در دست کشتیسازی قرار گرفته است که شهرتی جهانی در ساخت کشتیهای آلومینیومی ایمن و پیشرفته دارد و تایید طراحی توسط RINA، انطباق کامل با استانداردهای بینالمللی را تضمین میکند.» مهندسی سازهای کشتی توسط Glosten در سیاتل انجام شده است. فرایند ساخت نیز در کشتیسازی KM Yachtbuilders در هلند صورت خواهد گرفت؛ مجموعهای که به ساخت شناورهای مقاوم و اکتشافی نوآورانه مانند Bestevaer، Pelagic و Qilak معروف است. این شرکت تصریح کرد: «KM Yachtbuilders در تولید قایقهای سفارشی، پایدار و شناورهای اکتشافی تخصص دارد و بیش از همه به سری معروف Bestevaer شناخته میشود. ما در KM Yachtbuilders، قویترین و ایمنترین شناورهای اکتشافی جهان را به طور کامل در داخل مجموعه خود و برای هر اقیانوس و هر اقلیم طراحی میکنیم و میسازیم.»

















