پس از سال ها تلاش برای فروش موتورسیکلت های تمام اتوماتیک، هوندا سیستم E-Clutch را ارائه کرده است که به شما امکان می دهد هر طور که می خواهید از دسته کلاچ استفاده کنید یا آن را نادیده بگیرید.
به گزارش تکناک، هوندا تنها سازنده موتورسیکلت است که هنوز گزینه گیربکس تمام اتوماتیک دوکلاچه DCT را برای وسایل نقلیه دو چرخ پیشنهاد می کند، اما طبق اعلام ADV Pulse، این رویکرد تا حدی موفقیت داشته است. در سال 2019، مشتریان از گزینه DCT در 45 درصد از Africa Twins، 52 درصد از NC750X و 67 درصد از Gold Wings فروخته شده در اروپا استفاده کردند.
DCT، همانطور که اغلب در دنیای خودرو دیده می شود، یک گیربکس شش یا هفت سرعته با دو کلاچ جداگانه کنترل شده الکترونیکی است. این سیستم می تواند تعویض دنده تقریباً نا محسوس و با وقفه بسیار کمی در انتقال نیرو انجام دهد، زیرا به عنوان مثال، دنده دوم می تواند همزمان با درگیر شدن دنده سوم جدا شود. میتوانید آن را در حالت چرخش-n-go کاملاً خودکار اجرا کنید، یا دکمههای انگشت شست را فشار دهید تا کمی کنترل بیشتری داشته باشید، مانند تعویض دنده یک ماشین اسپرت.
اما دسته کلاچ را از دست چپ و همچنین پدال دنده را از پای چپ می گیرد. در حالی که این حالت برای برخی از سواران خوب و شیک است، دیگران کمی با این ایده مخالف هستند. وقتی نوبت به ایده های جدید می رسد، موتور سواران، محافظه کار هستند. برای بسیاری از مردم، اگر موتور سیکلتی دسته کلاچ نداشته باشد، جالب به نظر نمی رسد. بنابراین حذف کامل آن ایده مناسبی نیست.
از سوی دیگر، توقف و حرکت در ترافیک با سیستم دستی کلاچ دشوار است بنابراین E-Clutch آخرین تلاش هوندا برای رفع این موانع است که آن را به عنوان اولین سیستم کنترل کلاچ خودکار جهان برای یک گیربکس دستی موتور سیکلت چند دنده توصیف می کند.
در اصل، موتور شما گیربکس دستی و دسته کلاچ معمولی خود را دارد و اگر از دسته کلاچ استفاده می کنید، باید بتوانید دقیقاً طبق معمول موتور سواری کنید. اما اگر این کار را نکنید، موتور سیکلت به صورت الکترونیکی کلاچ را برای شما کنترل میکند، استارتها، توقفها، تعویض دندهها و دندهها را بهگونهای که هوندا طبیعیتر از عملکرد کلاچ دستی راکب توصیف میکند، کنترل میکند. از سوی دیگر، هر بار که دسته را لمس می کنید، کلاچ خودکار حذف می شود و می توانید به صورت دستی دنده تعویض کنید.
Honda (manufacturer of automobiles, motorcycles, and power equipment) می گوید سیستم E-Clutch سبک و جمع و جور است و می توان آن را بدون تغییرات عمده در طرح های موتور موجود نصب کرد. این ایده عالی به نظر می رسد و راهی برای موتور سواری آرامش بخش تر است.