ایلان ماسک قصد دارد با هدف تشویق کاربران به تماشای ویدئوهای طولانی روی صفحهنمایش بزرگتر و رقابت با یوتیوب برنامهای برای تلویزیونهای سامسونگ و آمازون راهاندازی کند.
بهگزارش تکناک، ایلان ماسک رقیب جدیدی برای یوتیوب معرفی میکند. خدمات استریم زنده توییچ و پیامرسان امن سیگنال و شبکه اجتماعی ردیت از دیگر رقبای مدنظر ماسک هستند. ماسک پس از انتشار گزارشی در مجله فورچون، تأیید کرد که بهزودی امکان تماشای ویدئوهای طولانی روی تلویزیونهای هوشمند فراهم میشود. این مجله در گزارش اختصاصی خود اعلام کرد که این وبسایت میکروبلاگینگ قصد دارد تا هفته آینده اپلیکیشن تلویزیون برای کاربران آمازون و سامسونگ راهاندازی کند. این اقدام تلاشی برای رقابت با یوتیوب و تبدیل ایکس به پلتفرمی ویدئویی تلقی میشود.
گزارش فورچون با استناد به منابع خبری، اضافه کرد که این اپلیکیشن ظاهری «کاملاً مشابه» با اپلیکیشن تلویزیون یوتیوب دارد. ماسک شنبه (۹ اسفند) در پاسخ به کاربری از ایکس که پرسیده بود «چه زمانی میتوان ویدئوهای طولانی دلخواه خود را بهصورت مستقیم روی تلویزیون هوشمند تماشا کرد؟» گفته بود: «بهزودی».
در ماه اکتبر سال گذشته، وبسایت میکروبلاگینگ ایکس نسخه اولیهای از تماسهای ویدئویی و صوتی را برای برخی از کاربران راهاندازی کرد. این پیشرفت پس از اعلام برنامه ماسک برای تبدیل این پلتفرم به سوپراپلیکیشنی اتفاق افتاد که خدماتی از پیامرسانی تا پرداختهای همتابههمتا ارائه میدهد.
بهنقل از وبسایت Fortune، بهعنوان بخشی از برنامه سوپراپلیکیشن خود، ماسک گفته است که ایکس بهزودی میتواند مجوز انتقال وجه را در نیویورک دریافت کند. او همچنین گفت که ایکس میتواند در یک ماه آینده مجوز خود را در کالیفرنیا دریافت کند. ماسک افزود که دریافت مجوز نیویورک ممکن است چند ماه طول بکشد. بهغیر از این، برخی از ایالتها ازجمله پنسیلوانیا و یوتا قبلاً مجوز انتقال وجه را به ایکس اعطا کردهاند.
در اوایل ژانویه امسال، ایکس اعلام کرد که به پلتفرمی ویدئومحور تبدیل شده است و بر ویژگی ویدئویی جدید مشابه تجربه اسکرول بینهایت تمامصفحه جذاب تیکتاک تأکید کرد. توییتر رسماً بهعنوان پلتفرم صرفاً پیاممحور راهاندازی شد. بااینحال، این تلاش جدید اولین برنامه ایکس برای گسترش دامنه خود از گوشیهای هوشمند به صفحهنمایش تلویزیونهای اتاق نشیمن نیست.
همانطورکه گزارش فورچون نشان میدهد، توییتر پیشتر در حداقل سه نوبت دیگر اپلیکیشنهای تلویزیونی راهاندازی کرده بود. اولین نسخه در سال ۲۰۱۰ روی پلتفرم گوگل تیوی که دیگر فعالیت نمیکند. بعداً در سال ۲۰۱۱ روی پلتفرم اسمارت هاب سامسونگ برای تلویزیونهای هوشمند این شرکت عرضه شد.
پسازآن در سال ۲۰۱۶، این شرکت پس از عقد قرارداد ۱۰ میلیون دلاری برای پخش زنده ۱۰ بازی لیگ ملی فوتبال آمریکا، اپلیکیشنهای استریم ویدئو را برای آمازون فایر تیوی و اپل تیوی و ایکسباکس وان راهاندازی کرد.
همچنین، این گزارش خاطرنشان کرد که شرکت ایکس تحت رهبری ایلان ماسک، با وجود جنجالهای مکرر از زمان خرید این پلتفرم در سال ۲۰۲۲، برای حفظ تبلیغکنندگان با مشکل مواجه بوده است. ماه گذشته، ایکس اعلام کرد که به تبلیغکنندگان اجازه میدهد تا درکنار محتوای برخی از تولیدکنندگان محتوا، تبلیغات ویدئویی نمایش دهند. همچنین، ایکس با رهبری ایلان ماسک در حال ایجاد مشارکتهایی با افرادی مانند تاکر کارلسون، گزارشگر سابق فاکس نیوز و دن لمون، مجری سابق سیانان، بوده است.