APU جدید AMD معرفی شد

اولین بنچمارک هایی که ادعا می کنند عملکرد گرافیکی یک APU جدید AMD  را آشکار می کنند، به تازگی بر روی اینترنت منشتر شده اند.

اولین بنچمارک هایی که ادعا می کنند عملکرد گرافیکی یک APU جدید AMD  را آشکار می کنند، به تازگی بر روی اینترنت منشتر شده اند.

به گزارش تکناک، اسم رمزAPU  جدیدAMD   Phoenix  است و در سری 7040 برند شده است. تراشه آن دارای یک هسته گرافیکی 780M  است که از فناوری گرافیکی RNDA استفاده می کند.

APU مخفف Accelerated processing unit به معنی واحد پردازش شتاب یافته است که اولین بار در سال ۲۰۱۱ توسط AMD معرفی شد. این کمپانی از سال ۲۰۰۶ بر روی توسعه‌ آن تحقیق می‌کرد. APU در واقع یک نوع تراشه‌ مجتمع متشکل از دو پردازنده مرکزی و گرافیکی است.

عملکرد هسته گرافیکی 780M   APU  جدید  AMD  حدود 25 درصد سریعتر از 680M است که در APU Ryzen 6000 استفاده شده است. با این حال، این حتی برجسته ترین نقطه قوتAPU  جدیدAMD   نیست. برترییAPU  جدیدAMD   این است که تقریباً دو برابر سریعتر از GPU AMD موجود در Steam Deck است.

نگاهی دقیق تر به بنچمارک APU جدید AMD

بنچمارک APU جدید AMD توسط  3DMark Time Spy انجام شده است و طبق یک پست در Bilibili، پردازنده گرافیکی 780M APU جدید AMD حدود 3000 امتیاز در این بنچمارک گرفته است.

در مقایسه، 680M نسل گذشته حدود 2400 امتیاز کسب کرد و جذابیت اصلی این است که  Steam Deck امتیازی در حدود 1700 امتیاز دارد. بنابراین، APU جدید AMD حدود 2 برابر سریعتر از Steam Deck ،پادشاه بازی های قابل حمل است.

پردازنده گرافیکی Nvidia GTX 1060 در این بنچمارک به 4200 امتیاز می رسد. و RTX 2050 موبایل در حدود 3200 نقطه است. از سوی دیگر، RTX 3060 دارای 9000 امتیاز است، در حالی که RTX 4080 در 14835 امتیاز قرار دارد.

بنابراین، نزدیک ترین پردازنده گرافیکی به AMD 780M جدید، RTX 2050 موبایل خواهد بود. با این حال، نمی توانید فراموش کنید که ما در مورد یک APU صحبت می کنیم. بنابراین، جالب ترین مقایسه بین APU Steam Deck خواهد بود و اگر نمی دانستید،  APU کنسول Steam Deck  هم توسط AMD نیز ساخته شده است.

مشخصات AMD 780M

APU جدید  AMD با 768 هسته سایه زن RDNA 3 و 32 خروجی رندر عرضه می شود. حداکثر سرعت ساعت آن می تواند تا 2.9 گیگاهرتز برسد و حداکثر عملکرد پردازشی آن 8.9 TFLOPS است. از طرف دیگر Steam Deck دارای 512 هسته سایه زن با مشخصات RDNA است. دارای 16 خروجی رندر است، در حالی که عملکرد پردازش آن 3.3 TFLOPS است.

امتیاز 8.9 ترافلاپس  APU جدید AMD کمی جلب توجه می کند. این به معماری شیدر دوگانه پمپاژ پیچیده RDNA 3 بستگی دارد. بنابراین، در سناریوهای دنیای واقعی، ممکن است همیشه عملکرد مضاعف ارائه نکند.

با توجه به آن، می توان با اطمینان گفت که عملکرد سایه زن خام واقعی APU  جدید AMD حدود 4.5 ترافلاپس است.

وضوح صفحه نمایش کنسول بازی Steam Deck حدود 1280 در 800 پیکسل است. بنابراین، در مجموع  صفحه نمایش Steam Deck حدود 1 میلیون پیکسل دارد. به همین دلیل، حتی قدرت گرافیکی متوسط نیز برای عملکرد خوب آن در بازی ها کافی است.

از سوی دیگر، APU جدید احتمالاً در لپ تاپ هایی با صفحه نمایش 1080p عرضه می شود. و همانطور که ممکن است بدانید، یک صفحه نمایش 1080p دارای دو میلیون پیکسل است. بنابراین، حتی اگر AMD 780M دو برابر سریع‌تر از Steam Deck باشد، اساساً عملکردی در سطح Steam Deck در لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌دهد. با این حال، این نوع عملکرد به هیچ وجه بد نیست. بنابراین، به طور کلی، AMD مطمئناً عملکرد بازی نیمه مناسبی را با APU جدید ارائه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.