فهرست مطالب
سامانه مافوق صوت نیروی هوایی آمریکا به نام BOLT-1B پرواز آزمایشی موفقیتآمیز خود را در 2 سپتامبر بر فراز نروژ انجام داد.
به گزارش تکناک، این سامانه با استفاده از یک وسیله آزمایشی فوقصوتی، به بررسی فناوریهای جدید برای توسعه موشکهای مافوق صوت پرداخته است.
این آزمایشها برای افزایش دقت و کارایی سلاحهای فوقصوتی در سرعتهای بالای 5 ماخ انجام شده است.
این فناوری میتواند نقش مهمی در استراتژیهای نظامی آینده ایفا و به ارتقای قابلیتهای جنگی آمریکا کمک کند.
این سامانه آزمایشی در ساعت 11:41:01 به وقت محلی از منطقه پرتاب زیر مداری فضایی آندویا بلند شد و به اوج 254 کیلومتری رسید، قبل از اینکه به طور ایمن در منطقه برخورد و پراکندگی پاشیده شود.
بر اساس گزارشها، BOLT-1B تمام اهداف آزمایشی را تکمیل کرد و تیم پرتاب اکنون دادههای زیادی برای تجزیه و تحلیل در ماههای آینده دارد.
این سامانه آزمایشی با سرعت 7.2 ماخ بر فراز دریای نروژ حرکت کرد و جریانی از دادههای مهم در مورد فیزیک جریان هوا در سرعتهای مافوق صوت ارائه داد.
این پروژه توسط تحقیقات علمی دفتر نیروی هوایی ایالات متحده هماهنگ شده است و توسط آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز (APL)، اداره سیستمهای هوافضای آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی (AFRL/RQ) و مرکز هوافضای آلمان (DLR) انجام میشود.

01
از 03دادههای جمعآوری شده از آزمایش سامانه مافوق صوت
براد ویتون، محقق اصلی این پروژه گفت: «دادههایی که ما از آزمایش پرواز جمعآوری کردیم، برای بهبود روشهای طراحی وسایل نقلیه مافوق صوت آینده حیاتی خواهد بود، بنابراین میتوانیم عدم قطعیتهای شبیهسازی را کاهش دهیم و عملکرد آنها را بهینه کنیم.»
این پروژه با هدف مطالعه پدیدهای به نام انتقال لایه مرزی (جریان هوا در اطراف پوست یک وسیله نقلیه مافوق صوت) است، که باعث افزایش کشش وسیله نقلیه مافوق صوت و گرمایش آیرودینامیکی میشود.
به گفته محققان دانشگاه جانز هاپکینز، دادههای علمی جمعآوریشده از این آزمایش توسط محققان برای اعتبارسنجی روشهای شبیهسازی و پیشبینی جدید و دقیقتر در طول طراحی وسایل نقلیه مافوق صوت استفاده خواهد شد.
02
از 03بارگذاری ابزارهایی برای اندازهگیری
این آزمایش که توسط APL طراحی و انجام شده است، با ابزارهایی برای انجام بیش از 400 اندازهگیری بارگذاری شده بود.
مکانهای این ابزارها روی این سامانه با استفاده از یک تلاش تحقیقاتی گسترده تعیین شده بود تا فیزیک انتقال لایه مرزی روی هندسه وسیله نقلیه BOLT بهتر درک شود.
همانطور که برنامهریزی شده بود، آزمایش با برخورد BOLT-1B با اقیانوس در فاصله حدودی 185 کیلومتری از ساحل به پایان رسید.
توماس گانسمو، مدیر بخش راکتها و خدمات مهندسی در زیر مدار فضایی آندویا، گفت: «مدار فضایی آندویا به حمایت از کمپین پرتاب BOLT-1B افتخار میکند.»
03
از 03طراحی وسایل نقلیه مافوق صوت آینده
اثرات انتقال لایه مرزی برخی از بزرگترین منابع عدم قطعیت برای طراحی یک وسیله نقلیه مافوق صوت است.
دادههای جمعآوریشده از این پرواز به مهندسان کمک میکند تا وسایل نقلیه مافوق صوت آینده را طراحی کنند.
وسایل نقلیه مافوق صوت آنهایی هستند که سریعتر از پنج برابر سرعت صوت یا 5 ماخ حرکت میکنند.
جریان هوا همیشه یک جنبه کلیدی برای پرواز وسیله نقلیه مافوق صوت بوده است.
تعیین دقیق اینکه آیا هوا آرام است (در یک خط صاف و مستقیم حرکت میکند) یا به حالت متلاطم (چرخش در گردابها با انتقال حرارت تا هشت برابر) برای تعیین اینکه از چه موادی در طراحی هواپیمای مافوق صوت استفاده شود، بسیار مهم است.

















۷ونیم ماخ سرعت بسیار کمی است .