تمرکز بر انتشار مولتیپلتفرم و پلتفرمهای ثالث به تازگی در صنعت بازیهای ویدیویی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. با تعهد Xbox به این رویکرد و انتشار مداوم پورتهای PlayStation روی PC، به نظر میرسد انحصارطلبی در حال از بین رفتن است.
به گزارش تکناک به نقل از وبسایت Tech4Gamers بسیاری از ناشران و توسعهدهندگان بزرگ نیز از انتشار مولتیپلتفرم حمایت کردهاند. در میان آنها، سگا به تازگی تأکید کرده که این رویکرد چقدر میتواند مؤثر باشد و اعلام کرده که یکی از دلایل موفقیت اخیرش، اتکا به انتشار مولتیپلتفرم از روز اول است.
دیگر ناشران مانند Square Enix نیز اخیراً رویکرد مشابهی را در پیش گرفتهاند و اهمیت پشتیبانی از همه پلتفرمها از همان ابتدا را در دنیای بازیهای امروزی برجسته کردهاند.
طبق آخرین گزارش سالانه یکپارچه ۲۰۲۴، مجموعه بازیهای Persona و Like A Dragon بهتر از همیشه عمل میکنند. مجموعه Persona بیش از ۲۳.۵ میلیون نسخه فروخته، در حالی که Like A Dragon بیش از ۲۷ میلیون فروش داشته است.
از سوی دیگر، آخرین عناوین Sonic نیز به موفقیت چشمگیری دست یافتهاند؛ بازی Sonic X Shadow Generations که اخیراً منتشر شد، تنها در روز اول به فروش یک میلیون نسخه دست یافت. سگا این موفقیتها را به عوامل مختلفی نسبت میدهد، اما آمارها نشان میدهند که تمرکز بر انتشار مولتیپلتفرم یکی از بزرگترین دلایل این موفقیت است.
در مقایسه با دیگر ناشران، سگا در حال حاضر از همه پلتفرمها پشتیبانی میکند. این ناشر همچنین تلاش کرده بازیهای خود را تا جایی که ممکن است روی Nintendo Switch نیز عرضه کند و پایگاه کاربری خود را در هر کنسول و پلتفرم PC گسترش دهد.
گزارشها حاکی از آن است که همین رویکرد برای بازی Persona 6 نیز ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر، ناشرانی مانند Square Enix به دلیل توافقهای انحصاری متعدد آسیب دیدهاند. به عنوان مثال، بازیهای Final Fantasy 16 و Final Fantasy 7 Rebirth نتوانستند در فروش روی PS5 به موفقیت مورد انتظار دست یابند.