در دو هفته ابتدایی سال 2025، سه استودیو بازیسازی Toadman Interactive، Freejam و Counterplay Games تعطیل شدند و چندین اخراج نیز در استودیو Piranha Games انجام شده است.
به گزارش تکناک به نقل از یوروگیمر تنها دو هفته از سال 2025 گذشته و تاکنون گزارشهایی مبنی بر تعطیلی سه استودیو بازیسازی و تعدادی تعدیل نیرو در صنعت گیم منتشر شده است.
از جمله استودیوهایی که تعطیل شدهاند میتوان به Toadman Interactive اشاره کرد، استودیویی که عناوینی مانند Immortal: Unchained و Bloodsports TV را توسعه داده و همچنین در پروژههایی نظیر The Lord of the Rings Online و MechWarrior 5: Mercenaries همکاری داشته است.
شرکت مادر Enad Global 7 درباره تعطیلی Toadman اعلام کرد: «این تصمیم به سادگی گرفته نشده و پس از چندین تلاش برای بازگرداندن سوددهی این زیرمجموعه، از جمله اقدامات صرفهجویی در هزینهها در سال گذشته، اتخاذ شده است.
قراردادهای کاری با استودیوهای Daybreak و Cold Iron در این فرآیند حفظ خواهند شد و فعالیتهای مرتبط با این قراردادها به طور بهینه ادامه خواهد یافت تا وظایف محولشده به پایان برسد.»
این تعطیلی تأثیر مستقیمی بر کارمندانی خواهد داشت که در این قراردادها مشغول به کار نبودهاند. علاوه بر این، Enad Global 7 اعلام کرد که 38 نفر از کارمندان استودیوی Piranha Games نیز به دلیل عملکرد ضعیف بازی اخیر این استودیو در سری MechWarrior اخراج خواهند شد.
مدیرعامل Enad Global 7، جی هام، در این باره گفت: «تیم Piranha واقعاً یک بازی باکیفیت ارائه داد که از نظر داستان و گیمپلی، فراتر از انتظارات داخلی و خارجی بود. با این حال، این بازی نتوانست مخاطبان جدیدی جذب کند و فروش مورد انتظار را به دست نیاورد، که ما را مجبور به اتخاذ این تصمیم سخت کرد.»
استودیوی Freejam، سازنده بازی Robocraft 2 نیز فعالیت خود را متوقف کرده است. طبق گزارش Tech Raptor، این استودیو در سرور دیسکورد خود اعلام کرده است که بازیهایی مانند Robocraft 2، نسخه اول این بازی و CardLife طی هفتههای آینده غیرفعال خواهند شد.
استودیوی سوم که گزارش شده تعطیل شده، Counterplay Games، سازنده بازی Godfall، از عناوین زمان عرضه PS5 است. طبق پستی که یکی از کارکنان Jackalyptic Games در لینکدین منتشر کرده، این استودیو ماه گذشته «منحل» شده است. او نوشت: «متأسفانه نتوانستیم همکاری خود با CPG را به سال جدید ادامه دهیم و این استودیو منحل شد.»
این تعطیلیها و تعدیل نیروها پس از انتشار خبری مبنی بر توقف توسعه بازی Transformers: Reactivate توسط استودیوی Splash Damage و کاهش نیروی کار این استودیو رخ داده است. همچنین، استودیوی Rocksteady، سازنده بازی Suicide Squad: Kill the Justice League، نیز اواخر سال 2024 دور دیگری از اخراجها را تجربه کرد.
تمام این موارد نشان میدهد که صنعت بازیسازی در یکی از سختترین دورانهای خود قرار دارد و با این روند باید انتظار تعطیلی استودیوهای بیشتری را نیز داشته باشیم.