ریچارد هموند و جیمز می، دو چهره سرشناس تلویزیونی بریتانیا، بار دیگر سنت دیرینه رقابتهای جذاب خود را زنده کردند و این بار پورشه تایکان توربو GT و هواپیمای Pipistrel Velis را رودرروی هم قرار دادند.
به گزارش تکناک، در فیلمی جدید که برای کانال یوتیوب DriveTribe تهیه شده است، این دو مجری پس از تقریباً ۲۰ سال از اولین رقابت خود بین خودرو و هواپیما، با فناوریهای نوین وارد میدان شدند.
این دو در رقابت سال ۲۰۰۵، به عنوان تیمی مشترک در کابین یک هواپیمای Cessna 182، از شهر آلبای ایتالیا به سمت لندن پرواز کرده بودند تا در رقابتی هیجانانگیز با جرمی کلارکسون و بوگاتی ویرون روبهرو شوند. اما این بار، هر یک بهتنهایی وارد مسابقه شدند؛ جیمز می در آسمان با هواپیمای برقی Pipistrel Velis Electro و ریچارد هموند در جاده با Porsche تایکان توربو GT با یکدیگر رقابت کردند.
مسیر مسابقه به طول ۱۷۴ کیلومتر از Henstridge Airfield در مرز Somerset و Dorset آغاز و در Dunsfold Aerodrome، محل تست معروف برنامههای تلویزیونی به پایان رسید. تایکان توربو GT با ظرفیت پیمایش ۵۵۵ کیلومتر و قابلیت شارژ سریع از ۱۰ به ۸۰ درصد تنها در ۱۸ دقیقه، نگرانی برای برد نداشت. با وجود این، Pipistrel Velis Electro با حداکثر زمان پرواز ۵۰ دقیقه، مجبور به توقف برای شارژ در Thruxton Aerodrome شد.

در شرایطی که تایکان با ترافیک، سرعتهای مجاز و موانع جادهای مواجه بود، Pipistrel میتوانست مسیر را به صورت مستقیم و بدون مزاحمت طی کند. البته توقف شارژ هواپیما، تعادل نسبی را بین دو وسیله ایجاد کرد.
هموند با استفاده از پیست آغاز مسابقه توانست از تمام قدرت Taycan بهره ببرد. این خودرو با گشتاور فوقالعاده ۱۲۴۰ نیوتنمتر و استفاده از Launch Control، تنها در ۲.۳ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید. خروجی ۱۱۰۸ اسببخاری این مدل حتی فراتر از Bugatti Veyron سال ۲۰۰۵ است. این سطح از عملکرد که روزگاری مختص سوپرکارها و هایپرکارها بود، اکنون با نوآوریهای ایمنی و کنترل پورشه در دسترس کاربران عادی نیز قرار گرفته است.

ریچارد هموند هنگام عبور از جادههای پرپیچ و خم توانست به خوبی توانمندیهای سیستم Porsche Active Ride را تجربه کند. این سیستم با اعمال نیروی کششی و فشاری مستقل به هر چرخ، ضربات جاده و حرکات بدنه را به طور کامل جبران و حتی خودرو را در پیچها به سمت داخل متمایل میکند. فیلمهای ضبطشده این رقابت، عملکرد بینقص این فناوری را با چسبندگی کامل چرخها به سطح جاده نمایش دادند.
جیمز می با کمک باد پشتی ۲۰ تا ۳۰ نات، امید زیادی به پیروزی داشت و حتی در توقف خود در Thruxton فرصتی برای نوشیدن چای پیدا کرد. در عین حال، هموند با Taycan به رقابت ادامه داد و حتی از سقف پانورامیک با قابلیت Variable Light Control برای جستوجوی هواپیمای کوچک دوست خود در آسمان استفاده کرد.

در نهایت و پس از رقابتی تنگاتنگ، پورشه تایکان توربو GT موفق شد با اختلافی کمتر از ۱۰ دقیقه زودتر از Pipistrel Velis Electro به خط پایان در Dunsfold برسد و پیروزی این دوئل الکتریکی را از آن خود کند.
رقابت بین خودرو و هواپیما حتی در دوران فناوریهای پاک و الکتریکی میتواند هیجانانگیز و نفسگیر باشد. پورشه تایکان توربو GT و Pipistrel Velis Electro هر یک توانستند قابلیتهای خارقالعاده خود را به نمایش بگذارند و به طرفداران خود این نوید را دهند که آینده حملونقل الکتریکی، پرشتاب و هیجانآفرین خواهد بود.