در رویداد Made on YouTube، یوتیوب از ابزارهای تحلیلی جدید مبتنیبر هوش مصنوعی مانند چتبات Ask Studio و سیستم تست A/B پیشرفته پردهبرداری کرد.
یوتیوب در رویداد Made on YouTube که امروز (۱۶ سپتامبر) در نیویورک برگزار شد، مجموعهای از ابزارهای تازه مبتنیبر هوش مصنوعی را معرفی کرد که تمرکز اصلی آنها بر سادهسازی و تسهیل کارهای پشتصحنه تولید ویدئو است. این ابزارها با هدف کمک به تولیدکنندگان محتوا برای بهبود استراتژی و افزایش تعامل با مخاطبان و در نهایت جذب بینندگان بیشتر طراحی شدهاند. برخلاف ابزارهای پیشین مانند تولید موسیقی پسزمینه یا ساخت تصویر و ویدئو هوش مصنوعی، قابلیتهای جدید بیشتر بر تحلیل دادهها و بهینهسازی عملکرد تمرکز دارند.

یکی از ابزارهای مهم رونماییشده Ask Studio است؛ چتباتی که میتواند به پرسشهای تحلیلی تولیدکنندگان درباره عملکرد کانال پاسخ دهد. این ابزار دادههای مربوط به ویدئوهای بلند و شورتز را بررسی و گزارشهایی همچون واکنش مخاطبان و بخشهای جذاب ویدئو یا لحظات ریزش بازدید را ارائه میکند. همچنین، امکان جمعبندی نظرات و تحلیل احساسات مخاطبان و حتی پیشنهاد ایدههای ویدئویی یا عناوین جدید در آن گنجانده شده است.
ورج مینویسد که یوتیوب نسخه ارتقایافته تست A/B را نیز معرفی کرده است که به تولیدکنندگان اجازه میدهد تا تصویر بندانگشتی و عنوان ویدئو را بهصورت ترکیبی آزمایش کنند. گزینهای که بیشترین زمان تماشا را جذب کند، بهعنوان برنده انتخاب میشود.

ورود مستقیم پلتفرمها به حوزه راهنمایی تولیدکنندگان محتوا تغییر الگو محسوب میشود. تا پیشاز این، تولیدکنندگان با آزمونوخطا بهترین روشها را کشف میکردند؛ اما اکنون یوتیوب و دیگر پلتفرمها بهطور مستقیم مسیر مناسب را نشان میدهند. مشابه این روند پیشتر در تیکتاک نیز دیده شده است.
از دیگر قابلیتهای معرفیشده، توسعه سیستم دوبله خودکار است. اکنون این ابزار میتواند لبهای یوتیوبر را با زبان دوبلهشده هماهنگ کند. ویدئوهایی که از این قابلیت استفاده کنند، برچسب ویژه خواهند داشت؛ هرچند امکان ویرایش دوبله پساز بارگذاری وجود ندارد. همچنین، قابلیتی برای انتشار مشترک ویدئو با چند همکار جدید اضافه شده است که آمار عملکرد ویدئو را در اختیار همه آنها قرار میدهد.

در کنار استقبال از این امکانات، برخی تولیدکنندگان درباره سیاست «محتوای غیرواقعی» یوتیوب ابراز نگرانی کردهاند. آنها میپرسند استفاده از هوش مصنوعی تا چه حد میتواند باعث ازدسترفتن اصالت محتوا شود و آیا مخاطبان واقعاً اهمیت میدهند که ایدههای ویدئو با کمک هوش مصنوعی تولید شدهاند یا نه؟
بااینحال، بسیاری از تولیدکنندگان این ابزارها را «نقطه شروع» میدانند و معتقدند در نهایت شناخت عمیق مخاطبان و تصمیمگیریهای خلاقانه انسان، چیزی است که هوش مصنوعی نمیتواند جایگزین آن شود.