شرکت دوکاتی پس از سه سال، نسخه جدیدی از موتورسیکلت Multistrada V4 Rally را معرفی کرده است.
به گزارش تکناک، این مدل عنوان قدرتمندترین و آفرودیترین عضو خانواده مولتیاسترادا را یدک میکشد و اینبار با انبوهی از فناوریهای تازه برای سفرهای طولانی و ماجراجویانه بهروز شده است.
این موتورسیکلت که برای گردشهای چندروزه با بار زیاد و سرنشین دوم طراحی شده است، از نظر ظاهری تفاوت چندانی با مدل ۲۰۲۳ ندارد، اما در بخش فنی و تجهیزاتی، دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. پیشرانه همچنان همان موتور چهارسیلندر V4 Granturismo با حجم ۱۱۵۸ سیسی است، که ۱۷۰ اسببخار قدرت و ۱۲۳.۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و عملکردی پرقدرت و روان را در مسیرهای طولانی تضمین میکند.
این موتور با فواصل سرویسدهی ۶۰ هزار کیلومتر طراحی شده است تا راننده بتواند بدون نیاز به تعمیرات مکرر، مسیرهای طولانی را طی کند. سیستم غیرفعالسازی خودکار دو سیلندر در زمان بار سبک نیز برای کاهش مصرف سوخت و کنترل حرارت موتور بهکار گرفته شده است. همچنین با باک ۳۰ لیتری، مولتیاسترادای جدید میتواند بدون توقفهای مکرر برای سوختگیری، مسافتهای زیادی را طی کند.
از نظر ارگونومی، ارتفاع صندلی در محدوده ۸۷۰ تا ۸۹۰ میلیمتر قابل تنظیم است و با بستههای جانبی مخصوص میتوان آن را بین ۸۰۵ تا ۹۰۵ میلیمتر تغییر داد تا برای موتورسواران با قدهای متفاوت مناسب باشد.
مهمترین تغییر در نسخه ۲۰۲۵ موتورسیکلت Multistrada V4 Rally دوکاتی مربوط به سیستم تعلیق است. شرکت دوکاتی از ترکیب Marzocchi نیمهفعال و فناوری Skyhook Suspension Evolution با دامنه حرکت ۲۰۰ میلیمتر بهره گرفته است. این سیستم جدید با دو قابلیت هوشمند تشخیص نوع جاده (Road Detection) و تشخیص سبک رانندگی (Riding Style Detection)، به صورت خودکار نوع مسیر و رفتار راننده را شناسایی میکند و تنظیمات تعلیق را در لحظه تغییر میدهد.




همچنین این سامانه میتواند بسته به وزن بار و سرنشین، میزان پیشبار فنرها را تنظیم کند و هنگام کاهش سرعت به زیر ۱۰ کیلومتر بر ساعت، ارتفاع موتور را پایین بیاورد تا گذاشتن پا روی زمین آسانتر شود. حتی هنگام بلند کردن موتور از جک مرکزی نیز به راننده کمک میکند.
در بخش فنی پایینتر، چرخهای سیمی جدید سبکتر از قبل هستند و حالا به سنسور فشار باد (TPMS) مجهز شدهاند. لاستیکهای Pirelli Scorpion Trail II و سیستم ترمز پیشرفته با دیسکهای ۳۳۰ میلیمتری Brembo Stylema در جلو و ۲۸۰ میلیمتری در عقب، عملکرد ترمزگیری بهتری را ارائه میدهند. سیستم ترمز متصل نیز اکنون در هر دو جهت عمل میکند؛ به این معنا که فشردن یکی از ترمزها، دیگری را نیز به کار میاندازد تا تعادل بیشتری در توقف حاصل شود.
همچنین شرکت دوکاتی فناوریهای کنترل کشش و کنترل ویلی را با الگوریتم Ducati Vehicle Observer از مدل Panigale V4 بهروزرسانی کرده است. این سیستم با محاسبه لحظهای موقعیت و جرم موتور، دقت مداخله در ترمز ABS و کنترل پایداری را افزایش میدهد. در کنار آن، نسخه جدید Quick Shift 2.0 نیز تعویض دندهای سریعتر و نرمتر را ممکن کرده است.
در حوزه ایمنی، نسخه جدید موتورسیکلت Multistrada V4 Rally دوکاتی سامانههای راداری پیشین مانند کروز کنترل تطبیقی و هشدار نقاط کور را حفظ کرده و قابلیت جدید هشدار برخورد از جلو نیز به مجموعه اضافه شده است.
در کابین، نمایشگر رنگی ۶.۵ اینچی با گرمکن دستها به صورت استاندارد عرضه میشود. چراغهای مخصوص پیچها و سیستم هشدار توقف اضطراری نیز از نسخه قبلی باقی ماندهاند و قابلیت تازه Coming Home چراغهای روز را پس از خاموش شدن موتور برای چند ثانیه روشن نگه میدارد که مسیر تا در خانه روشن بماند.
قیمت پایه نسخه جدید موتورسیکلت Multistrada V4 Rally دوکاتی ۳۱ هزار و ۹۹۵ دلار تعیین شده، که حدود دو هزار دلار بیشتر از مدل سال ۲۰۲۳ است. هرچند افزایش قیمت محسوس است، اما با توجه به سطح بالای تجهیزات، فناوریهای نوین و عملکردی در حد موتورهای اسپرت، این موتورسیکلت یکی از جذابترین گزینهها برای ماجراجویان و عاشقان سرعت محسوب میشود.