اپل با هدف بهینهسازی هزینهها، تعدیل نیرو در بخش فروش را آغاز و بیشتر روی خردهفروشان شخص ثالث تمرکز کرده است.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، اپل در اقدامی جنجالی برای بهینهسازی ساختار فروش و کاهش هزینهها، دهها نفر از کارمندان خود را در بخش فروش سازمانی تعدیل کرد. این تصمیم درحالی گرفته شده است که اپل بهدنبال انتقال بخش بیشتری از فرایندهای فروش خود به خردهفروشان شخص ثالث است.
به نقل از بلومبرگ، این تعدیل نیرو شامل نقشهای مهمی مانند مدیران حساب برای مشتریان عمده، ازجمله کسبوکارهای بزرگ و مؤسسههای آموزشی و نهادهای دولتی، بوده است. همچنین، کارکنان مراکز توجیهی اپل که وظیفه ارائه خدمات به مشتریان بزرگ را برعهده داشتند، تحتتأثیر این تصمیم قرار گرفتهاند.
بسیاری از کارمندان اخراجشده از این تصمیم ناگهانی غافلگیر شدهاند. بااینحال، اپل به آنها فرصت داده است تا ۲۰ ژانویه برای یافتن موقعیتهای شغلی دیگر در داخل شرکت اقدام کنند. درصورتیکه این کارمندان موفق نشوند شغل جدید بیابند، قراردادشان فسخ خواهد شد و بسته مزایای پایان خدمت خود را دریافت خواهند کرد. اپل در بیانیهای به بلومبرگ اعلام کرد: «ما همچنان به استخدام ادامه میدهیم و آن کارمندان میتوانند برای نقشهای جدید درخواست دهند.»
به عقیده کارمندان متأثر از این تصمیم، این اقدام نشاندهنده تغییری استراتژیک در اپل است. کوپرتینوییها با واگذاری بخش بزرگتری از بار فروش به خردهفروشان شخص ثالث، میتوانند به صرفهجویی درخورتوجهی در هزینههای عملیاتی خود دست یابند و بهرهوری را افزایش دهند.

Wccftech مینویسد که اپل برخلاف بسیاری از غولهای فناوری، تاکنون از تعدیل نیروی گسترده و دستهجمعی خودداری کرده و بهجای آن، به جراحیهای دقیق و هدفمند در ساختار نیروی کار خود روی آورده است. این شرکت پیشازاین نیز نیزوهایش را تعدیل کرده بود:
- آوریل ۲۰۲۴: حدود ۷۰۰ نفر کارمند پساز تعطیلی پروژه خودرو برقی «تایتان» اخراج شدند.
- سال ۲۰۲۴: حدود ۱۰۰ موقعیت شغلی در تیمهای اپل نیوز و اپل بوکس حذف شد.
- ژانویه ۲۰۲۵: حدود ۱۸۵ نفر کارمند از دفتر مرکزی بهدلیل ارتکاب کلاهبرداری مالی اخراج شدند.
این اقدام جدید در بخش فروش، باردیگر سیاست اپل مبنیبر بهینهسازی هدفمند و پرهیز از شوکهای بزرگ به نیروی کار خود را تأیید میکند.

















