موفقیت سونی در بازار PC با فروش ۴۳ میلیون نسخه از بازیها ثابت میکند پورتهای استراتژیک نهتنها سودآور، بلکه برای رشد پلیاستیشن حیاتی هستند.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، استراتژی سونی برای انتشار بازیهای انحصاری پلیاستیشن روی کامپیوترهای شخصی به موفقیت مالی تمامعیار تبدیل شده است. گزارش جدید شرکت تحلیلی Alinea Analytics نشان میدهد که سونی از سال ۲۰۲۰ تاکنون، با پورتکردن گروهی منتخب از بازیهای خود به پلتفرم استیم، بیش از ۱/۵ میلیارد دلار درآمد ناخالص کسب کرده است. پس از کسر سهم شرکت ولو، مالک استیم، درآمد خالص ۱/۲ میلیارد دلاری برای سونی باقی میماند.
از زمان آغاز این استراتژی با انتشار بازی «Horizon Zero Dawn» در سال ۲۰۲۰، عناوین پلیاستیشن موفق شدهاند در استیم ۴۳ میلیون نسخه بفروشند. در کمال ناباوری، این بازی شوتر آنلاین Helldivers 2 است که با فروش ۱۲/۷ میلیون نسخه و کسب درآمدی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار، یکتنه در صدر این فهرست قرار گرفته است. دادههای Alinea Analytics نشان میدهد که این بازی بیش از دو برابر تعداد نسخههای فروختهشده روی PS5 را در استیم فروخته است.

پساز آن، عناوین زیر قرار دارند:
- Horizon Zero Dawn: با ۴/۵ میلیون نسخه
- God of War: با ۴/۲ میلیون نسخه
- Days Gone: با ۳/۴ میلیون نسخه
- Marvel Spider-Man Remastered: با ۲/۷ میلیون نسخه
این گزارش به الگویی جالب نیز اشاره میکند: دنبالههای بازیها (Sequels) در پلتفرم PC عملکرد ضعیفتری از نسخههای اولیه خود در بازههای زمانی مشابه دارند. تحلیلگران دو دلیل اصلی را برای این افت فروش مطرح میکنند:
- فاصله زمانی طولانی: تأخیر زیاد بین انتشار بازی روی پلیاستیشن و کامپیوتر شخصی باعث ازبینرفتن هیجان و تب اولیه میشود. کوتاهکردن این فاصله میتواند به حفظ شتاب فروش کمک کند.
- کیفیت پورتها: مشکلات فنی و بهینهسازی ضعیف در زمان انتشار، اعتبار پورتهای PC سونی را خدشهدار کرده است. برای مثال، بازی «مرد عنکبوتی ۲» بهعنوان یکی از پورتهای فنی ضعیف سونی توصیف شد که این امر تأثیر منفی مستقیمی بر فروش میگذارد.


با درآمد خالص ۱/۲ میلیارد دلاری، نادیدهگرفتن ظرفیتهای بازار PC برای سونی تقریباً ناممکن به نظر میرسد. حتی اگر موفقیت خیرهکننده Helldivers 2 را استثنا بدانیم، سایر عناوین نیز میلیونها دلار سودآوری داشتهاند. این موفقیت فشار را بر سونی برای عرضه عناوین بیشتری از کاتالوگ غنی خود افزایش میدهد.
ویندوزسنترال مینویسد که بازیهای بزرگی همچون سهگانه اصلی آنچارتد، بلادبورن، ریمیک دیمونز سولز و مجموعههای رچت و کلنک، گرویتی راش و اینفیمس هنوز به PC راه نیافتهاند و هریک بهعنوان فرصتهایی طلایی برای کسب درآمد بیشتر به نظر میرسند.
این استراتژی نهتنها برای سونی سودآور بوده؛ بلکه اکوسیستم گیمینگ را نیز متحول کرده است. اکنون بازیکنان میتوانند عناوین پلیاستیشن را روی دستگاههای متنوعی مانند کامپیوترهای دستی (Handheld PC) تجربه کنند و این روند با شایعات مربوط به عرضه کنسول نسل بعدی ایکسباکس با قابلیت اجرای بازیهای استیم، میتواند ابعاد جدیدی به خود بگیرد.

















