تأثیر هوش مصنوعی بر استراتژی استارتاپها باعث افزایش دقت و شخصیسازی و بهرهوری در بازاریابی و فروش شده است.
به گزارش سرویس هوش مصنوعی تکناک، در عصری که هوش مصنوعی بهسرعت درحال بازتعریف صنایع مختلف است، کارشناسان برجستهای از شرکتهای پیشرو مانند OpenAI و گوگل بههمراه سرمایهگذاران خطرپذیر، معتقدند که قواعد سنتی ورود به بازار (Go-to-Market) برای استارتاپها و شرکتها دستخوش تغییری بنیادین شده است. این تحول ضمن ایجاد فرصت برای دستیابی به کارایی بیسابقه، نیازمند رویکردی جدید در بازاریابی و فروش و حتی استخدام نیروهای متخصص است.
سالهاست که استارتاپها برای فروش محصولات خود از مجموعهای از دستورالعملهای آزمایششده پیروی میکنند؛ اما به گفته کارشناسان، هوش مصنوعی این قواعد بازی را تغییر داده است. مکس آلتشولر، شریک اصلی در صندوق سرمایهگذاری GTMfund، در رویداد اخیر «تککرانچ دیسراپت» به حضار گفت: «شما کارهای بیشتری را با منابع کمتر از همیشه میتوانید انجام دهید.»
بااینحال، او هشدار داد که این بهمعنای منسوخشدن کامل تخصص انسانی نیست. آلتشولر تأکید کرد:
وقتی مشاوران بزرگی در اطراف خود دارید، برخی از دستورالعملهای امتحانشده و واقعی را میتوانید بیاموزید. آنها منسوخ نشدهاند. فکر میکنم همچنان به درکی کلی از چگونگی و چرایی عملکرد برخی مفاهیم در بازاریابی نیاز دارید.
اَلیسون وَگنفیلد، معاون بازاریابی در گوگل کلاود، با این دیدگاه موافق است و میگوید که مهارتهای اصلی بازاریابی در عصر هوش مصنوعی اهمیت بیشتری نیز یافتهاند. او اظهار کرد:
قطعاً به دانش هوش مصنوعی و کنجکاوی در این زمینه و متخصصان نیاز دارید؛ اما باید هدف بازاریابی، درک دیدگاههای مشتری، انجام تحقیقات و شناخت خلاقیتهای برتر را نیز درک کنید.

درمقابل، مارک مانارا، مدیر بخش استارتاپها در OpenAI، مشاهده کرده است که استارتاپها از هوش مصنوعی نهفقط برای کاهش هزینهها، بلکه برای افزایش دقت و تمرکز در استراتژیهای خود استفاده میکنند. او گفت:
جنبشی وجود دارد که شما با منابع کمتر کارهای بیشتری میتوانید انجام دهید؛ اما در نحوه انجام آن بسیار متمرکز نیز میتوانید باشید. درجه شخصیسازی و دنبالکردن سیگنالها که شما با هوش مصنوعی میتوانید انجام دهید، اکنون متمایز است.
به نقل از تککرانچ، مانارا به ابزارهای پیشرفتهای اشاره کرد که با استفاده از پرامپتهای هوش مصنوعی به شرکتها کمک میکنند تا مشتریان بالقوهای با مجموعهای بسیار خاص از نیازمندیها را شناسایی کنند. این رویکرد بازاریابی درونگرا را نیز متحول کرده و امکان امتیازدهی و ارزیابی سرنخهای ورودی را با دقتی بسیار بیشتر از گذشته فراهم آورده است.
این تحول تکنولوژیک بهطور مستقیم بر نحوه شکلگیری تیمها نیز تأثیر گذاشته است. وَگنفیلد از گوگل کلاود معتقد است شرکتها باید در ویژگیهایی که از تیم ورود به بازار خود انتظار دارند، بازنگری کنند. او نتیجهگیری کرد:
این تغییری در دیدگاه استخدام است. در گذشته، استخدام بیشتر درباره متخصصان بود؛ افرادی که در حوزهای فرعی از بازاریابی یا فروش تخصص عمیقی داشتند؛ اما اکنون استخدام برای حس کنجکاوی و درک گسترده است. درحالحاضر، این تقریباً مهمترین معیار برای استخدام است.

















