شرکت تویوتا به طور رسمی از مدل جدید GR GT با موتور تویین توربوی V-8 و شاسی آلومینیومی رونمایی کرده است.
به گزارش سرویس خودروی تکناک، این خودرو به عنوان یک «ماشین مسابقهای قانونی برای جاده» معرفی شده است و بخش Gazoo Racing (واحد رسمی مسابقه، توسعه عملکرد بالا و پروژههای اسپرت شرکت تویوتا) آن را پرچمدار تازه نسل جدید خودروهای اسپرت میداند.

روند توسعه GR GT بر سه اصل کلیدی استوار بوده است. تویوتا مرکز ثقل را باید تا حد ممکن پایین نگه میداشت، وزن باید در پایینترین مقدار ممکن قرار میگرفت و بدنه باید از صلبیت بالا برخوردار میشد تا عملکرد آیرودینامیکی تقویت شود. این سه اصل، طراحی و مهندسی را هدایت کردند و اکنون اعداد و مشخصات نشان میدهد که تویوتا بهطور کامل به این اصول وفادار مانده است.
بخوانید: گام بزرگ تویوتا برای افزایش طول عمر و برد خودروهای برقی + ویدیو
شرکت تویوتا اعلام کرد که GR GT حداقل ۶۴۰ اسببخار قدرت تولید میکند. این رقم برای نمونه اولیه اعلام شده و این شرکت تأکید کرده است که مدل تولیدی همین قدرت یا قدرتی بیشتر ارائه خواهد داد. مرکز ثقل خودرو به طور چشمگیری پایین آمده است و مهندسان آن را در سطح زانوهای راننده تشریح کردهاند. وزن پایین خودرو نیز نتیجه استفاده از نخستین شاسی تمامآلومینیومی در محصولات تاریخ تویوتا است.



قدرت خودرو توسط یک موتور جدید تویین توربوی V-8 تولید میشود و یک موتور الکتریکی نیز در مجموعه انتقال قدرت ادغام شده است. هدف تویوتا دستیابی به ۶۴۰ اسببخار قدرت و ۶۲۷ پوندفوت گشتاور است. این توان از طریق یک گیربکس هشتسرعته اتوماتیک جدید به چرخهای عقب منتقل میشود. تویوتا تأکید کرد که این مقادیر برای مدل اولیه هستند و نسخه تولیدی ممکن است اعداد بالاتری ارائه دهد.

ساختار بدنه از آلومینیوم و پلیمر تقویتشده با فیبرکربن تشکیل شده است. این ترکیب برای کاهش وزن و افزایش استحکام انتخاب شده است. کاهش وزن نهتنها مرکز ثقل را پایین میآورد، بلکه باعث بهبود فرمانپذیری و افزایش بازدهی اجزای آیرودینامیکی میشود. ترمزها نیز به دلیل وزن کمتر خودرو عملکرد مؤثرتری دارند و در GR GT از دیسکهای بزرگ کربنسرامیکی در محور جلو و عقب استفاده شده است. چرخهای ۲۰ اینچی نیز با تایرهای Michelin Pilot Sport Cup 2 پوشیده شدهاند و تایر عقب با عرض ۳۲۵ میلیمتر نصب شده است.
بخوانید: تویوتا با خودرو مفهومی bZ Time Attack وارد دنیای موتوراسپرت برقی شد

شرکت تویوتا برای GR GT وزن نهایی ۳۸۵۸ پوند یا کمتر تعیین کرده است. این مقدار در مقایسه با رقبای مستقیم اهمیت دارد. برای نمونه، Porsche 911 GTS کمی بیش از ۳۵۰۰ پوند وزن دارد، اما GR GT دستکم ۱۱۰ اسببخار قدرت بیشتر تولید میکند و گشتاور بسیار بالاتری ارائه میدهد. مقایسه دقیقتر در برابر Chevrolet Corvette E-Ray انجام شده است. خودروی هیبریدی GM کمی سنگینتر است و با وجود قدرت بیشتر، گشتاور کمتری نسبت به GR GT ارائه میدهد. رقابت این دو خودرو در بازار هیجانانگیز خواهد بود.
مطلب پیشنهادی: تویوتا تا سال ۲۰۲۷ خودروهای برقی با باتری تمامجامد می سازد
در فضای داخلی، طراحی کاملاً رانندهمحور دنبال شده است. هیچ نشانی از تویوتا در کابین دیده نمیشود و این موضوع نشان میدهد که GR یک محصول مستقل در قالب برند عملکردی شرکت است. صندلیهای سطلی Recaro با پشتی کربنی طراحی شدهاند و چهرهای اسپرت و پیشرفته به کابین میدهند. مواد، ترکیببندی و هندسه کابین به سبک محصولات لکسوس نزدیک شدهاند و Gazoo Racing توانسته است ترکیبی موفق از لوکس بودن و عملکرد اسپرت ایجاد کند.



در ظاهر، تویوتا تلاش کرده است حس یک «ماشین مسابقهای خیابانی» را کاملاً منتقل کند. ارتفاع خودرو فقط ۴۷ اینچ است و GR GT از Porsche 911 GTS و Corvette E-Ray نیز کوتاهتر است. اگزوز چهارخروجی در بخش عقب زیر ساختار آیرودینامیکی قرار گرفته و ظاهر تهاجمی خودرو را تقویت کرده است. ورودی هوای کناری و رکابها شبیه یک خودروی GT3 طراحی شدهاند. دماغه خودرو نیز همچنان امضای طراحی تویوتا را حفظ کرده، اما با اغراقی مثبت که نسبت میان داشبورد تا محور جلو را جذاب کرده است.
این شباهت به GT3 تصادفی نیست. Gazoo Racing مدل GR GT را همزمان با نسخه مسابقهای GR GT3 توسعه داده است. این دو خودرو قطعات مشترکی در سیستم تعلیق و بخش تویین توربوی V-8 پیشرانه دارند.
شرکت تویوتا با معرفی GR GT، یک پرچمدار اسپرت جدید به خانواده خود اضافه کرده است. طراحی خشن و چهره تهاجمی خودرو توجهها را جلب کرده و حالا چشمها به صدای موتور V-8 دوخته شده است تا مشخص شود که صدای آن نیز با ظاهر خشمآلود خودرو همخوانی خواهد داشت یا خیر.

















