محتوای اسپانسرشده در ChatGPT ممکن است پاسخهای هوش مصنوعی را اولویتبندی کند و تبلیغات هدفمند را در تجربه کاربری کاربران نمایش دهد.
به گزارش سرویس هوش مصنوعی تکناک، OpenAI درحال بررسی اضافهکردن محتوای اسپانسرشده به ChatGPT است؛ تبلیغاتی که میتوانند در اولویت پاسخها قرار بگیرند و بر تصمیم خرید کاربران تأثیر بگذارند. همانطورکه پیشتر گزارش شده بود، نسخه بتای ۱/۲۰۲۵/۳۲۹ اپلیکیشن اندروید ChatGPT به ارجاعاتی درباره «ویژگی تبلیغاتی» اشاره میکرد که شامل مفاهیمی مانند «محتوای بازار» و «تبلیغات جستوجو» و «نمایش چرخشی تبلیغات جستوجو» میشد.
در ادامه، گزارشی منتشر شد که نشان میداد OpenAI تلاشهای خود برای افزودن تبلیغات به ChatGPT را به تعویق انداخته است؛ تصمیمی که گفته میشود بهدلیل تمرکز مدیریت این شرکت بر بهبود کیفیت هوش مصنوعی و پساز زیر فشار قرارگرفتن از پیشرفتهای جمنای اتخاذ شده بود.
بااینحال، به نظر میرسد OpenAI بهطور کامل از این برنامهها صرفنظر نکرده است. طبق گزارش وبسایت اینفورمیشن، OpenAI قصد دارد محتوای اسپانسرشده را در اولویت پاسخهای هوش مصنوعی قرار دهد. در این گزارش، آمده است که مدلهای هوش مصنوعی میتوانند محتوای اسپانسرشده را در اولویت قرار دهند تا این محتوا در پاسخهای ChatGPT نمایش داده شود.

همچنین، گفته شده است که در هفتههای اخیر طرحهای آزمایشی تبلیغاتی شامل نمایش اطلاعات اسپانسرشده در نوار کناری در کنار پنجره اصلی پاسخهای ChatGPT بودهاند. یکی از نمایندگان OpenAI نیز تأیید کرده است که این شرکت واقعاً درحال بررسی امکان استفاده از «تبلیغات» است. سخنگوی OpenAI در گفتوگو با اینفورمیشن اعلام کرده است:
با توانمندترشدن و گسترش استفاده از ChatGPT، بهدنبال راههایی هستیم تا هوشمندی بیشتری را در اختیار همه قرار دهیم. در همین زمینه، درحال بررسی این موضوع هستیم که تبلیغات در محصول ما چه شکلی میتواند داشته باشد. مردم رابطهای مبتنیبر اعتماد با ChatGPT دارند و هر رویکردی که اتخاذ شود، با هدف حفظ و احترام به این اعتماد طراحی خواهد شد.
به نوشته بلیدینگ کامپیوتر، درحالیکه ChatGPT طرحها و مدلهای اشتراکی پولی دارد، درحالحاضر محصولی نمیفروشد و تبلیغی نمایش نمیدهد. این درمقابل جستوجوی گوگل قرار دارد که تبلیغات آن مستقیماً بر رفتار خرید کاربران تاثیر میگذارد. ورود تبلیغات به ChatGPT میتواند اقتصاد وب را دگرگون کند؛ چرا که بسیاری از کاربران درک نمیکنند GPT احتمالاً اطلاعات عمیقتری درباره آنها در مقایسه با گوگل در اختیار دارد.
برای مثال، OpenAI میتواند تبلیغات شخصیسازیشدهای را در ChatGPT نمایش دهد که دقیقاً محصولاتی را پیشنهاد میکنند که کاربر واقعاً قصد دارند آنها را بخرد. همچنین، این تبلیغات ممکن است بهطور نامحسوس و مشابه تبلیغات جستوجوی گوگل، در نتایج جستوجو نیز گنجانده شوند. هنوز مشخص نیست تبلیغات OpenAI دقیقاً چه زمانی به نمایش در خواهند آمد؛ اما بعید نیست که این اتفاق در نیمه نخست سال ۲۰۲۶ رخ دهد.

















