9 دلیل آبریزش چشم و نحوه درمان آن

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود افراد دچار آبریزش چشم شوند. از خاک یا گرد و غبار گرفته تا مشکلاتی مانند آلرژی های فصلی، التهاب چشم و مسدود شدن مجرای اشک.

به گزارش تکناک، بر اساس یک تحقیق در سال 2020 اشک از سطح چشم شما محافظت می کند و به چشمان شما کمک می کند در هنگام آسیب دیدگی بهبود پیدا کند.

مسائل ساده ای مانند خندیدن یا خمیازه کشیدن نیز می تواند چشمان شما را تر کند. اما اشک زیاد می تواند نشانه یک مشکل باشد. اگر چشم‌ هایی اشک‌آلود همراه با تغییراتی در بینایی، احساس درد، توده‌ای در نزدیکی مجرای اشکی یا احساس می کنید چیزی در چشم‌ هایتان وجود دارد که از بین نمی‌رود، دارید، با یک پزشک مشورت کنید.

دلایل آبریزش چشم

آبریزش چشم می تواند به دلایل مختلف رخ دهد که ما در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

اختلال در عملکرد غدد روغنی

غدد میبومین در پلک ها قرار دارند و قسمت چرب اشک را تولید می کنند. به گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، این روغن از تبخیر آب اشک ما جلوگیری می کند. اگر این غدد به اندازه کافی روغن تولید نکنند یا به عبارتی دیگر به اندازه کافی روغن با کیفیت مناسب تولید نکنند، ممکن است فرد به بیماری به نام خشکی چشم دچار شود.

خشکی چشم یکی از شایع ترین علل اشک چشم است زیرا هنگام این بیماری چشمان شما برای کاهش خشکی، اشک تولید می کنند.

قرار دادن یک حوله تمیز و داغ روی پلک‌هایتان می‌تواند به باز کردن غدد چربی کمک کند. همچنین می توانید به آرامی پلک های خود را ماساژ دهید تا به افزایش تولید چربی کمک کنید.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2020 در مجله Medicine منتشر شد، تمیز کردن خط مژه با محصولات پاک‌کننده پلک یا شامپو بچه، ممکن است به باز کردن منافذ غدد چربی کمک کند.

خشکی چشم

حتی اگر غدد چربی چشم شما خوب کار کنند، باز هم می توانید خشکی داشته باشید که منجر به تولید اشک بیش از حد می شود. اگر علت را برطرف نکنید، آبریزش چشم ادامه خواهد داشت.

خشکی چشم دلایل متعددی دارد، از جمله بیماری هایی مانند آرتروز روماتوئید، مصرف برخی از داروهای ضد آلرژی بدون نسخه و قرار گرفتن در اطراف دود یا باد. بر اساس یک بررسی در سال 2017 منتشر شده در مجله Mid-Life Health، با افزایش سن افراد، به ویژه در افراد یائسه ، خشکی چشم نیز شایع تر است.

برای رفع این مشکل می توانید با مشورت پزشک از یک سری قطره های چشمی استفاده کنید.

مجاری اشکی مسدود شده

غدد خاصی در چشم شما اشک می‌سازند که روی چشم (eye : organ that detects light and converts it into electro-chemical impulses in neurons) شسته شده و از سوراخ‌های کوچکی که در گوشه چشم شما نامیده می‌شود، خارج می‌شوند. اگر آن روزنه ها مسدود شوند، اشک در چشم ها تجمع پیدا می کند.

مجرای بینی اشکی که اشک را به داخل بینی می‌ریزد، در بزرگسالان نیز می‌تواند به دلیل آسیب، عفونت، التهاب یا (به ندرت) تومور مسدود شود. افزایش سن نیز می تواند باعث باریک شدن مجاری اشکی شود.

انسداد مجاری بینی اشکی در نوزادان بسیار شایع است. طبق گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، حدود 50 درصد از مجاری اشکی مسدود شده نوزادان خود به خود با گذشت زمان یا با انجام یک ماساژ خاص برطرف می شود.

در بزرگسالان، ممکن است اگر عفونت باعث انسداد مجاری بینی اشکی و آبریزش چشم شود، پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند. در برخی موارد یک جراحی کوچک برای باز کردن آن، می تواند کمک کننده باشد.

آلرژی

آلرژی و سرماخوردگی می تواند باعث آبریزش چشم شود. سعی کنید تا حد امکان از مواد حساسیت زا دوری کنید. بسته به نوع آلرژی، این دوری کردن می تواند به معنای ماندن بیشتر در داخل خانه در طول فصل گرده، حداقل نگه داشتن گرد و غبار در خانه یا فاصله گرفتن از سگ و گربه ها باشد.

برای آلرژی و سرماخوردگی، قطره های چشمی بدون نسخه و داروهای آلرژی می توانند کمک کننده باشند. همچنین شما میتوانید از یک پزشک، در مورد داروهای قوی با نسخه کمک بگیرید.

التهاب چشم

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، همان ویروس هایی که می توانند باعث سرماخوردگی، گلودرد یا برونشیت شوند، می توانند باعث التهاب چشم یا ورم ملتحمه شوند. التهاب چشم به معنای عفونت در غشای چشم است. باکتری ها نیز می توانند باعث آن شوند.

اشک چشم تنها یکی از علائم التهاب چشم است. خارش، قرمزی و درد نیز از علائم احتمالی این بیماری هستند.

اکثر موارد التهاب چشم خود به خود برطرف می شوند، اما برخی ممکن است نیاز به دارو داشته باشند. در این بین، قرار دادن یک پارچه خنک و مرطوب روی چشم، ممکن است علائم را کاهش دهد.

این بیماری بسیار مسری است. با لمس نکردن چشم ها، شستن مرتب دست ها و تمیز کردن مکرر روبالشی ها، ملحفه ها و حوله ها از انتشار آن جلوگیری کنید.

گل مژه

گل مژه ها برآمدگی های قرمز کوچکی هستند که روی پلک یا خط مژه رشد می کنند و ممکن است باعث آبریزش زیاد آنها شوند. عفونت های باکتریایی، باعث بیشتر گل مژه ها می شوند و اغلب درد دارند. آنها مانند جوش هایی روی پلک هستند.

گل مژه ها مشکل جدی نیستند، اما آزاردهنده هستند. یک کمپرس گرم می تواند به سرعت بهبودی کمک کند. پزشک شما ممکن است گل مژه ای را که بیش از چند هفته باقی مانده و از بین نرفته را تخلیه کند

به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان گل مژه را خودتان فشار ندهید زیرا این کار می تواند باعث گسترش عفونت شود.

مشکلات قرنیه

قرنیه، لایه بیرونی شفاف چشم است. این لایه، اولین خط دفاعی در برابر میکروب ها، کثیفی ها و هر چیز دیگری است که می تواند وارد چشم شما شود.

هر چیزی که قرنیه شما را آزار می دهد می تواند باعث آبرزیش چشم نیز بشود. ذره گرد و غبار، زخم یا خراش از مهم ترین دلایل بروز مشکل در قرنیه هستند. قرنیه خراشیده یکی از شایع ترین آسیب های چشمی است.

اگر مشکل قرنیه باعث آبریزش چشم شما شده است، ممکن است قرمزی، درد و حساسیت به نور نیز داشته باشید.

بسیاری از مشکلات قرنیه نیازی به درمان ندارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دارو یا جراحی نیاز داشته باشند. اگر سوزش برطرف نشد یا علائم دیگری دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

فلج بل

فلج بل زمانی اتفاق می افتد که نیمی از صورت به دلیل فلج شدن یک عصب در مغز ضعیف می شود. این مسئله می تواند در پلک زدن اختلال ایجاد کند یا باعث شود پلک ها به درستی بسته نشوند، که می تواند چشمان شما را خشک کند. پلک زدن به پخش اشک شما کمک می کند.

متخصصان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث فلج بل می شود، اما اکثر موارد در عرض چند ماه و گاهی خیلی زودتر از بین می روند. در واقع بیش از 70 درصد موارد این بیماری، بدون نیاز به درمان بهبود پیدا می کنند.

زمانی که به این بیماری مبتلا شدید، سعی کنید چشمان خود را با اشک مصنوعی چرب کنید.

سایر مشکلات پلک

به جز موارد بالا، مشکلات چشمی دیگری در پلک ها یا مژه ها وجود دارد که می تواند باعث خشکی چشم و سپس آبریزش چشم شود.

پلک هایی که به سمت بیرون (اکتروپیون) یا داخل (آنتروپیون) می چرخند می توانند باعث آبریزش چشم شوند. اگر فقط مژه ها به سمت داخل بروند، ممکن است چشم ها را تحریک کنند و باعث آبریزش شوند. اشک های مصنوعی و پمادها می توانند به کاهش سوزش کمک کنند، اگرچه ممکن است گاهی اوقات برای اصلاح این وضعیت به جراحی نیاز باشد.

گاهی اوقات بروز مشکلاتی در پلک، نشانه روند طبیعی پیری است. بر اساس مقاله ای که در سال 2022 در Developments in Health Sciences منتشر شده است، با افزایش سن، پوست پلک های ما تمایل به افتادگی دارد که این موضوع ممکن است باعث اختلال در ترشح اشک شود.

در نتیجه، دلایل زیادی وجود دارد که چرا آبریزش چشم رخ می دهد. برخی موقتی هستند و خود به خود از بین می روند، در حالی که ممکن است برای برخی دیگر نیاز به درمان ها جدی باشد. بهترین درمان برای آبریزش چشم، شناسایی و درمان علت زمینه ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.