ماژول های حافظه نسل بعدی Adata معرفی شد

شرکت Adata، ماژول های حافظه نسل بعدی خود را به نام های CAMM، CXL و MR-DIMM  در رویداد کامپیوتکس به نمایش گذاشت.

به گزارش تکناک، در چند سال اخیر، تعدادی استاندارد جدید ماژول حافظه برای کاربردهای مختلف مطرح شدند. معرفی ماژول‌های جدید چالش‌ها و فرصت‌هایی برای سازندگان ماژول دارد، بنابراین Adata تصمیم گرفت نشان دهد که آمادگی تولید ماژول‌های CAMM، CXL و MR-DIMM را برای کاربردهای سروری و مشتریان در کامپیوتکس 2023 دارد.

مشخصات ماژول حافظه فشرده شده (CAMM) تنها در نیمه دوم سال 2023 نهایی خواهد شد، اما Adata قبل از آن نمونه‌ای را در نمایشگاه صنعتی به نمایش گذاشته است.

قابل ذکر است که ماژول CAMM شرکت Adata به شدت با ماژولی که در حال حاضر توسط Dell استفاده می‌شود، متفاوت است. با این حال، این موضوع خاص شگفت‌انگیز نیست زیرا Dell از نوعی ماژول های مورد تایید JEDEC استفاده می کند.

CAMM ها به عنوان جایگزین SO-DIMM ها برای لپ تاپ‌های فوق‌العاده نازک و دیگر برنامه‌های با فرم-فاکتور کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این ماژول‌ها دارای مزایایی هستند که شامل ساده‌سازی اتصال ICهای حافظه به کنترلرهای حافظه می‌شود. این امکان را فراهم می‌کنند تا از چیپ‌های DDR5 بهینه‌سازی شده برای ماژول‌ها و چیپ‌های LPDDR5 بهینه‌سازی شده برای اتصالات نقطه به نقطه در CAMM ها استفاده شود.

علاوه بر این، CAMM ها ساده‌سازی اتصال دوکاناله را فراهم می‌کنند، زیرا هر ماژول به‌صورت پیش‌فرض اتصال دوکاناله را فعال می‌کند. همچنین، آنها تراکم بالاتر و ابعاد Z کمتری نیز دارند.

ماژول دیگری که Adata به نمایش می‌گذارد، یک دستگاه حافظه با سازگاری CXL 1.1 و رابط PCIe 5.0 x4 و با فرم-فاکتور E3.S است.

این ماژول شامل حافظه NAND سه‌بعدی است که می‌تواند برای گسترش حافظه سیستم برای سرورها استفاده شود و برای فراهم کردن یک راه نسبتاً ارزان برای گسترش حافظه سیستم با استفاده از ماژول‌های PCIe برای دستگاه‌هایی که به آن نیاز دارند، طراحی شده است.

یک ماژول دیگر که توسط Adata در نمایشگاه تجاری معرفی شده است، MR-DIMM (DIMM بافر چند رتبه‌ای) نام دارد. این ماژول‌های حافظه بافردار نسل بعدی برای سرورها (همراه با MCR-DIMMs) قرار است به بازار عرضه شوند.

انتظار می‌رود این ماژول‌ها توسط CPUهای نسل بعدی از AMD و Intel از جمله Granite Rapids CPUs پشتیبانی شود و با ترکیب دو ماژول حافظه در یکی، عملکرد و ظرفیت زیرسیستم حافظه را به طور محسوسی افزایش دهند.

ماژول‌ها بر اساس اطلاعاتی که از Adata در دسترس است، برای شروع با سرعت انتقال داده 8,400 مگابایت بر ثانیه تنظیم شده‌اند و پس از آن به سرعت 17,600 مگابایت بر ثانیه می‌رسند. در همین حال، Adata ادعا می‌کند که ماژول‌ها در ظرفیت‌های 16، 32، 64، 128 و 192 گیگابایتی وجود خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.