در اظهاراتی که موجی از بحث و جدل را در صنعت بازیهای ویدیویی برانگیخته است، جونگهون لی، مدیر عامل شرکت بزرگ بازیسازی نکسون، مدعی شد که “مهم است فرض کنیم هر شرکت بازیسازی اکنون از هوش مصنوعی استفاده میکند.”
به گزارش تکناک، این سخنان، که در مصاحبه با Game*Spark (و ترجمه شده توسط Automaton) مطرح شد، در خلال بحث پیرامون استفاده Embark Studios، شرکت تابعه نکسون، از هوش مصنوعی مولد در بازیهای خود مانند ARC Raiders، بیان شد.
لی معتقد است که در دنیای رقابتی امروز، “اگر همه با فناوریهای یکسان یا مشابه کار میکنند، سؤال واقعی این است: چگونه زنده میمانید؟” او اضافه کرد: “من اعتقاد دارم که انتخاب استراتژیای که رقابتپذیری شما را افزایش میدهد، مهم است.”
این دیدگاه نشان میدهد که نکسون و Embark Studios، استفاده از هوش مصنوعی و فناوری هوش مصنوعی مولد را یک مزیت کلیدی نسبت به رقبای خود میدانند. Embark Studios، که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، از ابتدا با وعده تکیه بر فناوریهای پیشرفته هوش مصنوعی برای ساخت بازیهای خود آغاز به کار کرد و این رویکرد را در عناوین اصلی خود، ARC Raiders و The Finals، به کار گرفته است.
نکسون تنها نیست. شرکتهای بزرگ دیگری مانند الکترونیک آرتس (Electronic Arts) و اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) نیز آشکارا از استفاده از هوش مصنوعی مولد در خطوط کاری توسعهدهندگان خود حمایت کرده و آن را به کار گرفتهاند.

با این حال، نگاهی سریع به واکنشها در شبکههای اجتماعی و جامعه توسعهدهندگان بازی، نشان میدهد که ادعای مدیر عامل نکسون، با اکثریت صنعت همخوانی ندارد. تعداد زیادی از توسعهدهندگان، چه از استودیوهای مستقل و چه از شرکتهای بزرگتر، این ادعا را به شدت رد کردهاند:
- زاویر نلسون جونیور، بنیانگذار Strange Scaffold (سازنده I Am Your Beast, Clikcholding, El Paso, Elswhere و غیره)، صریحاً اعلام کرد: “ما در Strange Scaffold از هوش مصنوعی مولد استفاده نمیکنیم و من میتوانم تأیید کنم که بسیاری از استودیوهای دیگر نیز، چه مستقل و چه AAA، این کار را نمیکنند.”
- نیل جونز، توسعهدهنده مستقل (سازنده Ariel Knight’s Never Yield)، اظهار داشت: “ما در بازیهای خود از هوش مصنوعی استفاده نمیکنیم. هوش مصنوعی هرگز برای ساخت یک بازی خوب لازم نبوده و نیست و مدیران عامل اینچنینی نمیدانند که چه کوفتی میگویند.”
- هاسکرافتس، توسعهدهنده Rogue Eclipse، نیز تأیید کرد: “من خوشحالم که تأیید کنم Rogue Eclipse عاری از هوش مصنوعی است و در واقع اصلاً به عنوان بخشی از فرآیند ما استفاده نمیشود! ما استفاده از آن را منع میکنیم و بندهای ضد استفاده از هوش مصنوعی را در توافقنامههای خود داریم!”
- استودیوی KO_OP (سازنده Goodbye Volcano High)، به سادگی با یک “خیر” پاسخ داد.
- Necrosoft Games (استودیوی سازنده Demonschool) به شکلی طنزآمیز اما قاطع گفت: “سلام، نه تنها ما از هوش مصنوعی استفاده نمیکنیم، بلکه ترجیح میدهیم دستهای خود را قطع کنیم تا این کار را انجام دهیم. Demonschool صددرصد ساخته انسان است.”
به نقل از wccftech، این واکنشها به وضوح نشان میدهد که بر خلاف ادعای نکسون، استفاده از هوش مصنوعی مولد در صنعت بازی فراگیر نیست. از دیدگاه یک بازیکن، شاید مهمتر این باشد که برعکس اظهارات لی فرض کنیم؛ یعنی اکثریت توسعهدهندگان بازی از هوش مصنوعی مولد استفاده نمیکنند، زیرا آنها توانایی هنری و تعهد خود را به حرفهشان، مزیت واقعی خود نسبت به رقبایشان میدانند.
همانطور که Epictellers Entertainment، توسعهدهنده Starfinder: Afterlight، در اکتبر گذشته به Wccftech گفت: “استفاده از هوش مصنوعی برای هر تلاش خلاقانهای بیمعنا است.” این دیدگاه، به نظر میرسد که در بخشهای عمدهای از جامعه توسعهدهندگان بازی، همچنان غالب است و اهمیت خلاقیت و کار دست بشر را در این صنعت برجسته میکند.

















