شرکت Anduril از پهپاد هیبریدی Omen با توان برخاست و فرود عمودی و برد طولانی رونمایی کرد.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، این پهپاد برای اجرای مأموریتهای شناسایی، گشت دریایی و عملیات امدادی در مناطق فاقد زیرساخت پروازی طراحی شده است.
پهپاد هیبریدی Omen به گونهای طراحی شده است که هنگام برخاست و فرود به شکل ایستاده عمل میکند و در اصطلاح فنی به آن پرنده ایستادهبرخاست یا شیوه پرواز عمودی با حالت ایستاده (tail sitting) گفته میشود. این پهپاد در همکاری مشترک با شرکت EDGE Group امارات ساخته میشود و هدف اصلی این طرح ساخت یک پهپاد ماژولار با برد بسیار بالا و توان حمل محموله زیاد است. شرکت Anduril میگوید که این پهپاد میتواند مأموریتهایی را انجام دهد که امروز تنها توسط پهپادهای بسیار بزرگتر یا حتی هواپیماهای سرنشیندار انجام میشود و همین موضوع Omen را به یک طرح برهمزننده در بازار پهپادهای نظامی و غیرنظامی تبدیل میکند.
رونمایی رسمی این پهپاد درست پیش از نمایشگاه هوایی دبی انجام شده است. شرکت Anduril اعلام کرده که یک مشتری ناشناس در امارات سفارش خرید حداکثر پنجاه فروند از این پهپاد را ثبت کرده است و EDGE علاوه بر توسعه مشترک در تولید و فروش و پشتیبانی محصول در امارات نقش خواهد داشت. در تصاویر منتشرشده از مدل کامل پهپاد، دیده میشود که این نمونه نشان نیروی هوایی امارات را روی بدنه خود دارد. همچنین برنامه دیگری نیز وجود دارد که بخشی از تولید این پهپاد در کارخانه آینده Anduril با نام Arsenal 1 در ایالت اوهایو آمریکا انجام شود.
توسعه پهپاد هیبریدی Omen از سال ۲۰۱۹ آغاز شده و از آن زمان نمونههای مختلف آن چندین مرحله پرواز آزمایشی انجام دادهاند. پالمر لاکی بنیانگذار Anduril ماه گذشته در پستی در X اشاره کرده بود که این طرح مدت طولانی در حال توسعه بوده و بخش زیادی از مراحل آزمایشی آن پشت درهای بسته انجام شده است. به گفته او، رقابت در این حوزه با معرفی پهپاد X BAT شرکت Shield AI شدت گرفته و همین باعث شده است که Anduril نیز امروز نسخه پیشرفته خود را وارد میدان کند.

بیشتر بخوانید: از طراحی تا پرواز در ۵۵۶ روز؛ رکوردشکنی Anduril در ساخت پهپاد جنگنده خودران + ویدیو
شین آرنوت، معاون ارشد Anduril که مسئولیت رهبری بخش موسوم به Maneuver Dominance را برعهده دارد در نشست خبری اعلام کرد که این طرح یکی از پروژههای شخصی بنیانگذار بوده و همین موضوع باعث شده است که تیم توسعه طی سالهای گذشته کار را رها نکند. وی بیان کرد که داشتن پشتیبانی مستقیم بنیانگذار باعث شده است که طرح Omen با وجود پیچیدگیهای زیاد در مسیر توسعه باقی بماند.
پهپاد هیبریدی Omen یک پهپاد دوملخه است و در حالت ایستاده حدود سه متر ارتفاع دارد. این پهپاد دارای بالهایی باریک و بلند است که در قسمت پایینی بدنه جای گرفتهاند و در بخش دماغه نیز از سطوح کوچک کمکی استفاده شده است، که در فارسی به آنها پیشبال گفته میشود و شکل انگلیسی آن کانارد (canard) است. در انتهای هر دو ناسل موتور نیز یک بوم دوقلو وجود دارد، که بخش دم را تشکیل میدهد و به پایداری پرواز کمک میکند.
شرکت Anduril هنوز جزئیات کامل درباره سامانه پیشران منتشر نکرده، اما تأیید کرده است که این پهپاد از ترکیب موتور احتراق داخلی و سامانه الکتریکی استفاده میکند. آرنوت عنوان کرد که توسعه سامانه پیشران یکی از بزرگترین چالشهای پروژه بوده و شرکت مجبور شده است طی پنج سال گذشته به سراغ فناوریهای جدید برود و در بخشی از مسیر با شرکت Archer Aviation همکاری کند. شرکت Archer Aviation بر توسعه هواگردهای عمودپرواز سرنشیندار با توان پیشرانه هیبریدی کار میکند. آرنوت تأکید کرده که Omen یک پروژه مستقل است، اما برخی فناوریهای موتور در دو طرح مشترک استفاده میشود. او بخش اصلی فناوری پیشران Omen را یک فناوری اختصاصی معرفی کرده که جزئیات آن هنوز عمومی نشده است.
شرکت Anduril وزن و ابعاد دقیق پهپاد هیبریدی Omen را منتشر نکرده، اما گفته است که این پهپاد در دسته Group 3 قرار میگیرد. این دسته بر اساس استاندارد ارتش آمریکا برای پهپادهایی با وزن بین ۲۵ تا ۶۰۰ کیلوگرم و سقف پرواز تا ارتفاع ۱۸ هزار پا در نظر گرفته میشود. آرنوت بیان کرده است که Omen در بخش سنگین این گروه قرار دارد و برخلاف اکثر پهپادهای Group 3 که معمولاً در پایینترین محدوده وزن هستند، این پهپاد ظرفیت باربری بسیار بیشتری دارد و میتواند سه تا پنج برابر بیشتر از پهپادهای مشابه بار حمل کند. او اشاره کرده است که اکثر پهپادهای Group 3 در بازار تنها بین ۱۰ تا ۲۵ کیلوگرم بار حمل میکنند، اما Omen به شکل قابل توجهی فراتر از این مقدار ظرفیت دارد.
برد پرواز این پهپاد اعلام نشده، اما شرکت گفته که برد آن سه تا چهار برابر پهپادهای رایج Group 3 در بازار است. آرنوت بیان کرده که این پهپاد برای مأموریتهای گسترده در منطقه هند و اقیانوس آرام طراحی شده است و به همین دلیل باید توان پرواز در مسافتهای بسیار طولانی روی آب و بدون نیاز به باند را داشته باشد. به گفته او Omen میتواند به شکل مستقل به مناطق دورافتاده اعزام شود و حتی از مناطق بدون زیرساخت پروازی عملیات انجام دهد.
پهپاد هیبریدی Omen از نرمافزار اختصاصی شرکت با نام Lattice استفاده میکند. این نرمافزار مجموعهای از قابلیتهای هوش مصنوعی است، که امکان هماهنگ کردن پرواز چند پهپاد را فراهم میکند. با این فناوری، پهپادها میتوانند اطلاعات حسگرها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند مسیرهای پروازی خود را بر اساس شرایط تغییر دهند و حتی در شرایط پیچیده بدون نیاز به دخالت مستقیم انسان مأموریت را ادامه دهند. شرکت Anduril اعلام کرد که این فناوری باعث میشود واحدهای کوچک عملیاتی بتوانند از قابلیتهایی بهره ببرند که پیش از این تنها در اختیار هواگردهای بسیار بزرگ بود.
شرکت تأکید کرده که Omen برای شرایط بدون باند ساخته شده و به دلیل توان برخاست عمودی در هر سطحی از جمله زمینهای ناهموار قابل استفاده است. سازه این پهپاد تاشو و سبک طراحی شده و به گفته شرکت تنها دو نفر میتوانند آن را در چند دقیقه جابهجا، آماده و پرتاب کنند. این ویژگی برای عملیاتهایی اهمیت دارد که در مناطق دور از زیرساخت انجام میشود. آرنوت عنوان کرد که Omen میتواند در مأموریتهای گشت دریایی، شناسایی، پایش الکترونیکی، ارتباطات بلندبرد و حتی حمل مهمات نقش داشته باشد. وی تصریح کرد که این پهپاد میتواند کاری انجام دهد که معمولاً به پهپادهای گروه پنج یا یک هواپیمای جت کوچک مأموریت ویژه نیاز دارد چرا که Omen توان حمل چند حسگر همزمان را دارد و همین موضوع نوع مأموریتهای قابل انجام را گسترده میکند.

بیشتر بخوانید: پهپاد پیشرفته گامبیت ۶ با توان حمله زمینی رونمایی شد
بخش دیگری از کاربردهای پهپاد هیبریدی Omen مربوط به مأموریتهای غیرنظامی است. شرکت Anduril گفت که این پهپاد یک سامانه دوکاربرده است و هیچ جزء ذاتی نظامی در آن وجود ندارد. به همین دلیل میتواند در عملیات امداد، جستوجو و نجات، رساندن دارو و تجهیزات و حتی برقراری دوباره ارتباطات در مناطق دچار بلایای طبیعی به کار گرفته شود. آرنوت عنوان کرد که پیشرانه هیبریدی این پهپاد توان تولید انرژی بسیار بالایی دارد و همین موضوع باعث میشود که تجهیزات الکترونیکی پرمصرف را روی آن نصب کرد و حتی از آن به عنوان دکل پرنده مخابراتی استفاده کرد. وی توضیح داد: «در شرایطی مانند سونامی یا طوفان شدید که زیرساختها از بین میروند، پهپادی مانند Omen میتواند دوباره امکان ارتباط تلفنی و هماهنگی نیروهای امدادی را فراهم کند.»
بازار پهپادهای عمودپرواز در سالهای اخیر رقابتیتر شده است و شرکتهای دیگری مثل Shield AI با پهپاد V BAT و شرکت Sikorsky با پهپاد Nomad در این حوزه فعال شدهاند. اما آرنوت اعلام کرد که تفاوت اصلی Omen در سامانه پیشران آن است. او توضیح داد که مهمترین چالش این است که پهپاد بتواند هم در حالت عمودی بدون مشکل از زمین جدا شود و هم در پرواز افقی با بازده بالا حرکت کند، که این موضوع معمولاً با یک فناوری ساده ممکن نیست. وی تصریح کرد که ترکیب موتور احتراقی و سامانه باتری دقیقا برای حل همین مشکل طراحی شده است.
شرکت Anduril اعلام کرده ست که این تنها یک نمونه آزمایشی نیست و شرکت قصد دارد وارد تولید کامل شود. همکاری با EDGE یک برنامه سه ساله است که تا سال ۲۰۲۸ ادامه دارد و پس از آن تولید نسخه کامل مأموریتپذیر آغاز خواهد شد. این شرکت تاکنون ۸۵۰ میلیون دلار روی فناوریهای مربوط به خودکارسازی مأموریت و توسعه پهپادهای Group 3 عمودپرواز سرمایهگذاری کرده و EDGE نیز ۲۰۰ میلیون دلار دیگر برای ادامه توسعه در نظر گرفته است. به گفته آرنوت، چند نهاد دولتی در آمریکا نیز این پهپاد را زیر نظر دارند و ممکن است مشتریان بعدی آن باشند.
شرکت Anduril وعده داده است که در نمایشگاه هوایی دبی اطلاعات بیشتری درباره این پهپاد منتشر کند و در ادامه سال جزئیات نهایی شامل زمان اولین پرواز نسخه تولیدی و قیمت آن را اعلام خواهد کرد.

















