قیمت بیت کوین از 69 هزار دلار عبور کرد

افزایش  تقاضا از صندوق‌های قابل معامله در بورس آمریکا (ETF) جدید و کاهش قریب‌الوقوع عرضه ، باعث افزایش خیره‌کننده قیمت بیت کوین و رسیدن به بالاترین رقم خود یعنی 69 هزار دلار شد.

افزایش  تقاضا از صندوق‌های قابل معامله در بورس آمریکا (ETF) جدید و کاهش قریب‌الوقوع عرضه ، باعث افزایش خیره‌کننده قیمت بیت کوین و رسیدن به بالاترین رقم یعنی 69 هزار دلار شد.

به گزارش تک‌ناک و به نقل از بلومبرگ بزرگترین دارایی دیجیتال تا روز سه‌شنبه ساعت ۱۰:۱۰ صبح به وقت نیویورک، با افزایش ۲.۵ درصدی، به قیمت ۶۹,۱۹۱.۹۵ دلار رسید. بیت کوین در سال ۲۰۲۴ تاکنون حدود ۶۲ درصد افزایش یافته است که عملکردی بهتر از سهام جهانی داشته و خوش‌بینی را در کل بازار دارایی‌های دیجیتال گسترش داده است.

در چرخشی طنزآمیز، بیت کوین بخش زیادی از احیای خود را مدیون رگولاتوری است که مدت‌ها دشمن ارزهای دیجیتال به شمار می‌رفت.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) پس از شکست حقوقی سال گذشته در تلاش برای رد آن‌ها،در اوایل ژانویه صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت کوین را تأیید کرد. این حرکت دسترسی بازار انبوه به بیت کوین را گسترش داده و به بخش ارزهای دیجیتال کمک کرده است تا پس از بازار نزولی در سال  2022 و رشته‌ای از ورشکستگی‌های بعدی، از جمله فروپاشی صرافی FTX سام بنکمن-فرید، خود را احیا کند

سیلی از سرمایه به طور پیوسته وارد صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) شده است که توسط غول‌های سرمایه‌گذاری، از جمله بلک‌راک و فیدلیتی اینوستمنت، منتشر شده‌اند. ورود خالص بیش از ۷ میلیارد دلار در کمتر از دو ماه با کاهش قریب‌الوقوع عرضه بیت کوین که به عنوان «هاوینگ» شناخته می‌شود، همزمان شده است که این موضوع نیز باعث افزایش احساسات گاوی (صعودی) می‌شود.

افزایش  تقاضا از صندوق‌های قابل معامله در بورس آمریکا (ETF) جدید و کاهش قریب‌الوقوع عرضه ، باعث افزایش خیره‌کننده قیمت بیت کوین و رسیدن به بالاترین رقم خود یعنی 69 هزار دلار شد.

استفان فون هاینیش، مدیر معاملات در OSL SG Pte، گفت: «شکستن رکوردهای قیمتی قبلی، با توجه به روند فعلی در صندوق‌های قابل معامله در بورس و همچنین روایت هاوینگ آینده، به احتمال زیاد باعث ایجاد ترس از دست دادن فرصت (FOMO) در بین شرکت‌کنندگانی می‌شود که در حال حاضر از حاشیه بازار را تماشا می‌کنند.»

بازگشت بیت کوین که از ابتدای سال ۲۰۲۳ آغاز شد، ارزش کل بازار دارایی‌های دیجیتال را به حدود ۲.۶ تریلیون دلار رساند. احیای آن از پایین‌ترین سطح در نوامبر ۲۰۲۲، یک چرخه رکود به رونق را به پایان رساند که صنعتِ به‌وجودآمده از آن را به طور غیرقابل برگشتی تغییر داد.

طبق داده‌های گردآوری‌شده توسط بلومبرگ، بیت کوین در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ به بالاترین سطح قبلی خود یعنی ۶۸,۹۹۱.۸۵ دلار رسید که با محرک‌های مالی و نقدینگی که دولت‌های سراسر جهان برای مقابله با تأثیرات کووید-۱۹ مستقر کردند، تقویت شد. این جهش تا حدودی توسط طرفداران دوآتشه ارزهای دیجیتال هدایت می‌شد که به شعار «HODL» (نتیجه غلط املایی کلمه «نگهدار») معروف هستند.

تسویه حساب در ۲۰۲۲

آنچه که در آن زمان توسط برخی به عنوان اوج نهایی ارزهای دیجیتال مورد ستایش قرار گرفت، در عوض به آغاز یک تسویه حساب وحشیانه تبدیل شد.

به زودی بیت کوین پس از رسیدن به بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۱، – و بازارهای گسترده ارزهای دیجیتال – با چرخش تند بانک های مرکزی برای مبارزه با تورم افسارگسیخته، سقوطی ناگهانی را آغاز کرد. تا پایان سال ۲۰۲۱، قیمت بیت کوین نسبت به اوج خود تقریبا یک سوم کاهش یافته بود.

حجم معاملات ETF های بیت کوین ایالات متحده به 8 میلیارد دلار افزایش یافت
حجم معاملات ETF های بیت کوین ایالات متحده به 8 میلیارد دلار افزایش یافت

بازار نزولی، تقلب گسترده و ریسک پذیری بی پروا را در میان بسیاری از بازیگران کلیدی ارزهای دیجیتال، که با فروپاشی استیبل کوین TerraUSD و سقوط صرافی FTX و شرکت های مرتبط با Bankman-Fried مجسم شد، آشکار کرد. بایننس، بزرگترین صرافی دارایی دیجیتال، و بنیانگذار آن، چانگ پنگ “CZ” ژائو نیز تحت نظارت شدیدتر مقررات قرار گرفتند.

بانکمن-فرید و ژائو اکنون در ایالات متحده به اتهامات کیفری در انتظار صدور حکم هستند. Do Kwon، خالق TerraUSD، که سال گذشته به دلیل سفر با پاسپورت جعلی در مونته نگرو زندانی شد، با استرداد به ایالات متحده، جایی که به اتهام کلاهبرداری تحت تعقیب است، مبارزه می کند.

در سراسر جهان، پیش از این مقدمات برای افزایش نظارت در حال انجام بود ، تلاش هایی که با سقوط بازار انگیزه بیشتری پیدا کرد.

دبی و هنگ کنگ رژیم های نظارتی جدیدی را اتخاذ کردند و اتحادیه اروپا سال گذشته قوانین گسترده بازارهای دارایی های رمزنگاری (MiCA) را تصویب کرد. کشورهایی از استرالیا تا هند و بریتانیا تلاش های خود را برای اطمینان از عدم ارائه خدمات صرافی های ارز دیجیتال بدون مجوز به ساکنان خود، تشدید کرده اند.

تأثیر بلک راک

اما درست همانطور که افراد بدبین به ارزهای دیجیتال، از جیمی دیمون، مدیرعامل JPMorgan Chase & Co. تا چارلی مونگر، نایب رئیس Berkshire Hathaway Inc.، بیت کوین را به عنوان یک شیء بی ارزش ذاتی و صرفا برای سوداگری احمقانه مسخره می کردند، یکی از بزرگترین شرکت های مالی جهان در حال آماده شدن برای تقویت جهش مجدد آن بود.

بلک راک در ۱۵ ژوئن سال گذشته، برای صندوق iShares Bitcoin Trust که مستقیماً روی این رمزارز سرمایه گذاری می کرد، درخواستی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ارائه کرد. در حالی که قبلاً چندین تلاش مشابه صورت گرفته بود، اندازه و تأثیر بلک راک به عنوان بزرگترین ارائه دهنده صندوق های قابل معامله در بورس (ETF)، نشانه ای از این بود که این بار ممکن است نتیجه متفاوت باشد.

صندوق ETF بلک راک، با نماد IBIT، در میان اولین سری از چنین محصولاتی بود که در اوایل ژانویه عرضه  شد. در کمتر از دو ماه، دارایی های آن به بیش از ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافت. در همین حال، از زمان ارائه درخواست بلک راک، ارزش بیت کوین بیش از دو برابر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.