در کنفرانس GDC 2025، مایکروسافت بهروزرسانی DirectX Raytracing 1.2 را با هدف بهبود عملکرد و کیفیت بصری در بازیهای ردیابی پرتو (Ray Tracing) معرفی کرد.
به گزارش تکناک، در کنفرانس توسعهدهندگان بازی GDC 2025 که در ماه مارس برگزار شد، شرکت مایکروسافت بهروزرسانی DirectX Raytracing 1.2 را معرفی کرد که قابلیت جدید Opacity Micromaps (OMM) را به این فناوری افزوده است. اکنون این غول فناوری از انتشار نسخه Agility SDK 1.616-retail خبر داده که از این قابلیت بهطور کامل پشتیبانی میکند و کاربران میتوانند این نسخه را از صفحه رسمی دانلود Agility SDK دریافت کنند.
نئووین مینویسد که ویژگی Opacity Micromaps با هدف افزایش کارایی رندر اشیائی که بخشهای شفاف یا نیمهشفاف دارند (مانند برگها و نردهها و سایر هندسههای پیچیده)، طراحی شده است. مهمترین مزیت این قابلیت کاهش نیاز به اجرای شیدرهای پرهزینه AnyHit است که معمولاً محاسبات سنگینی دارند و میتوانند عملکرد Raytracing را کُند کنند. استفاده از OMM باعث شده است تا این پردازشها هوشمندانهتر انجام شوند و بهبود درخورتوجهی در سرعت و کارایی به وجود آید.

این بهبودها صرفاً ادعای نظری نیستند. بهعنوان مثال، شرکت Remedy Entertainment در GDC 2025 نمونهای عملی از بهرهوری این فناوری را در بازی Alan Wake 2 به نمایش گذاشت که نشاندهنده تأثیر مثبت آن بر عملکرد بازیها است. ازنظر پشتیبانی سختافزاری، انویدیا این قابلیت را هماکنون روی تمام کارتهای گرافیک سری GeForce RTX فعال کرده است. شرکت AMD نیز برنامهریزی کرده است تا این ویژگی را در تابستان سال جاری ارائه دهد و اینتل هم در حال بررسی این فناوری است و اعلام کرده که در آینده آن را پشتیبانی خواهد کرد. بااینحال، برای بهرهمندی کاربران از مزایای OMM، توسعهدهندگان باید ابتدا بازیهای خود را با استفاده از ابزارهای جدیدی همچون Agility SDK بهروزرسانی کنند.
نحوه عملکرد Opacity Micromaps بدینصورت است که وقتی پرتو نور به بخش دارای شفافیت از هندسه برخورد میکند، کارت گرافیک ابتدا با استفاده از OMM بررسی میکند که آیا آن بخش مات یا شفاف است. تنها درصورتیکه نتیجه نامشخص باشد، شیدر AnyHit اجرا میشود. این پیشبررسی هوشمندانه موجب کاهش چشمگیر بار پردازشی و افزایش سرعت رندر میشود.
در نهایت، امکان استفاده از Opacity Micromaps در بازیها بهعنوان پیشرفتی مهم در بهبود عملکرد Raytracing محسوب میشود. باوجوداین، کاربران باید منتظر بمانند تا توسعهدهندگان این فناوری را در بازیهای خود پیادهسازی کنند و حمایت سختافزاری تولیدکنندگان کارت گرافیک نیز بهصورت گستردهتر فراهم شود. توسعهدهندگان میتوانند هماکنون نسخه 1.616 Agility SDK را از وبسایت رسمی دانلود و کار خود را آغاز کنند.