کاربران هندی پس از مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه رسمی تسلا میگویند که ایلان ماسک پس از رانندگی با تسلا در خیابانهای پرچاله هند، خودروی پرنده اختراع خواهد کرد.
به گزارش تکناک، شرکت تسلا با افتتاح نخستین نمایشگاه رسمی خود در شهر بمبئی، به طور رسمی وارد بازار پرچالش هند شد. این در حالی است که کاربران هندی فضای مجازی، ضمن استقبال از حضور این خودروساز آمریکایی، نسبت به موفقیت آن در شرایط خاص جادهای کشور خود ابراز تردید کردهاند. از چالههای عمیق خیابانها تا هزینههای سنگین گمرکی، حالا خودروهای الکتریکی ایلان ماسک در آستانه آزمونی دشوار در یکی از پیچیدهترین بازارهای جهانی قرار دارند.
ورود تسلا به این بازار مدتها است که مورد انتظار علاقهمندان به فناوری در این کشور بوده است، اما تعرفههای بالای وارداتی، مانعی جدی برای تحقق این خواسته به حساب میآمد. اکنون با آغاز فروش مدل Y در هند، قیمت این خودرو به ۷۰ هزار دلار رسیده، که تقریباً دو برابر قیمت آن در بازار چین است. با وجود این، کاربران هندی در فضای مجازی معتقد هستند که قیمت بالا تنها بخشی از ماجرا است؛ مسئله اصلی، توانایی خودروهای تسلا در عبور از چالهها و ناهمواریهای جادهای هند است.
در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق)، بسیاری از کاربران با طنز و انتقاد به شرایط موجود واکنش نشان دادند. یکی از کاربران با اشاره به مالیات ۲.۹ میلیون روپیهای، که از مجموع قیمت ۶.۱ میلیون روپیهای تسلا کسر میشود، نوشت: «ما این مالیات را میدهیم که در چالهها و پلهای شکسته رانندگی کنیم.» وی این شرایط را مصداق «تروریسم مالیاتی» دانست.

کاربر دیگری که از سال ۲۰۱۷ منتظر عرضه تسلا در هند بود، نوشت: «در همان روز اول خودرو را میخریدم، اما هرگز حاضر نیستم برای جادههای پر از چاله، ۳ میلیون روپیه مالیات بدهم.»
برخی کاربران نیز با نگاه فنیتر، چالشهای جادهای را مانعی برای عملکرد مناسب سیستم رانندگی خودکار تسلا (FSD) عنوان کردند. کاربری نوشت: «تسلا در هند؟ نمیتوانم صبر کنم تا رانندگی خودکار با دقت وارد چاله شود!» دیگری بیان کرد: «اتوپایلوت تسلا در هند نیاز به هوش مصنوعی و مداخله الهی دارد تا از عهده رانندگان از جهت مخالف، خطوط نامرئی، چالههای پرآب و گاوهای دارای حق تقدم ویژه بربیاید.»
در میان موج انتقادات، برخی کاربران دیدگاه خوشبینانهتری داشتند. یکی از آنها با نام ساگنیک روی نوشت: «شاید معرفی رانندگی خودکار تسلا در هند انتخاب خوبی نباشد، اما امیدوار هستم مدل خود را بر اساس چالهها، پلهای ۹۰ درجه، گاو، سگ و سایر شرایط خاص آموزش داده باشند.»
در واکنشی طعنهآمیز، کاربری به نام SRK از ایلان ماسک دعوت کرد تا به شخصه در جادههای پرچاله بمبئی رانندگی کند و نوشت: «elonmusk@ باید از آندهری ساکی ناکا تا BKC با تسلا رانندگی کند. بعد از آن، قطعاً خودروی پرندهای ویژه هند اختراع خواهد کرد.»
شرکت تسلا پس از افتتاح نمایشگاه در بمبئی، قصد دارد شعبه بعدی خود را در دهلی راهاندازی کند. با توجه به تعرفههای بالا، تسلا در هند با رقبای لوکس آلمانی نظیر BMW و مرسدس بنز روبهرو خواهد شد. ورود به بازار هند در حالی صورت میگیرد که تسلا در اروپا و آمریکای شمالی با افت فروش مواجه شده و بخشی از ظرفیت تولید آن بدون استفاده باقی مانده است. تحلیلگران مؤسسه Cantor Fitzgerald پیشبینی کردهاند که این شرکت در گزارش مالی سهماهه دوم سال جاری، اهداف فروش خود را برای سال ۲۰۲۵ مورد بازنگری قرار میدهد.