خودرو برقی التتریکا فراری با فناوری منحصربهفردی معرفی شده است که صدای موتورهای الکتریکی را بهشکلی طبیعی و مهندسیشده بازتولید میکند.
به گزارش تکناک، فراری، نامی که دههها با غرش موتورهای بنزینی V12 گره خورده، سرانجام سکوت خود را شکست و وارد عصر برقی شد. درحالیکه ظاهر «التتریکا» همچنان مخفی باقی مانده است، مهندسان ارشد این شرکت جزئیات هیجانانگیزی را درباره قلب تپنده و روح این خودرو جدید به اشتراک گذاشتند.
یکی از مشکلات بزرگ خودروهای برقی، فقدان صدای هیجانانگیز است. فراری برای حل این مشکل راهی نوآورانه و منحصربهفرد را انتخاب کرده است. به گفته جیانماریا فولجنزی، مدیر ارشد توسعه محصول فراری، این شرکت از خلق صداهای جعلی و فضایی پرهیز کرده است. او تأکید کرد: «میخواستیم دقیقاً صدای موتور الکتریکی را داشته باشیم.»
برای این منظور مهندسان شتابسنجی را مستقیماً درون محفظه موتورهای الکتریکی عقب نصب کردهاند. این حسگر تشدیدهای هارمونیک طبیعی موتورها را دریافت و آن را ازطریق تقویتکننده دیجیتال، به صدایی قدرتمند و واقعی تبدیل میکند. فولجنزی این فرایند را به اتصال گیتار الکتریک به آمپلیفایر تشبیه کرد؛ جایی که لرزشهای ضعیف سیمها به موسیقیای کرکننده تبدیل میشود. این صدا نمونه ضبطشده نیست؛ بلکه بازتاب زنده عملکرد موتورهاست.
انگجت مینویسد که خودرو برقی التتریکا فراری با چهار موتور الکتریکی (یکی برای هر چرخ) قدرتی بیش از ۱,۰۰۰ اسببخار تولید میکند. بااینحال، فولجنزی اعتراف کرد که ایجاد قدرت در موتور الکتریکی بسیار آسان است. او خودروهای برقی قدرتمند فعلی را به فیلهایی تشبیه کرد که در خط مستقیم سریع هستند؛ اما در ارائه رانندگی جذاب شکست میخورند.

هدف فراری چابکی و کنترل است. سیستم چهارموتوره به خودرو اجازه میدهد تا گشتاور را بهطور مستقل برای هر چرخ تنظیم کند و چسبندگی را به حداکثر برساند. علاوهبر این، سیستم فرمانپذیری مستقل چرخهای عقب و سیستم تعلیق فعال پیشرفته که برای اولین بار در مدل پوروسانگوئه معرفی شد، کنترلی بینظیر و تقریباً آنی روی هر گوشه از خودرو فراهم میکند.
فراری برای اولین بار در تاریخ خود، برای طراحی محصولش با خانه طراحی خارجی همکاری میکند: شرکت لاوفرام (LoveFrom) که جانی آیو پساز ترک اپل تأسیس کرد. این همکاری نویدبخش طراحی کاملاً متفاوت و احتمالاً مینیمالیستی است که با تمام فراریهای پیشاز خود تفاوت خواهد داشت.
آنچه تاکنون مشخص شده، این است که التتریکا خودرویی چهاردر و چهارسرنشینه خواهد بود که جایی بین گرند تورر (GT) و شاسیبلند قرار میگیرد و علاوهبر عملکرد خیرهکننده، کاربردیبودن و راحتی را نیز ارائه میدهد.

این خودرو از بسته باتری ۱۲۲ کیلوواتساعتی بهره میبرد که بردی بیش از ۳۳۰ مایل (حدود ۵۳۰ کیلومتر) را فراهم میکند. همچنین، فراری تأکید کرده که طراحی باتری بهگونهای است که در طول سالها ارتقاپذیر باشد تا این خودرو بهعنوان محصول کلکسیونی، ارزش خود را در دهههای آینده نیز حفظ کند.
خودرو برقی التتریکا فراری پایانی بر باوری قدیمی است. در سال ۲۰۱۱، مدیرعامل وقت فراری قاطعانه اعلام کرده بود که این شرکت هرگز خودرو برقی نخواهد ساخت. چهارده سال بعد، فراری نهتنها به این عرصه قدم گذاشته است؛ بلکه قصد دارد آن را بازتعریف کند.