جمنای با رشد ۹۷۱ درصدی و گراک با جهش ۴۷۲ درصدی، نمونههای برجسته رشد و رقابت ابزارهای هوش مصنوعی در موبایل و دسکتاپ هستند.
به گزارش سرویس هوش مصنوعی تکناک، در حالی که نامهایی همچون OpenAI و آنتروپیک و گوگل همواره بهعنوان پیشگامان عرصه هوش مصنوعی شناخته میشوند، گزارشهای آماری جدید از ظهور رقبای تازهنفس و تغییر معادلات بازار حکایت میکنند.
طبق اولین گزارش جامع Comscore درباره روند استفاده از هوش مصنوعی، اگرچه ChatGPT با ۵۴ میلیون نفر بازدیدکننده دسکتاپ و رشد ۸۶ درصدی از ابتدای سال همچنان پادشاه بلامنازع تعداد کاربران است، درزمینه «نرخ رشد» قافیه را باخته است.
دادهها نشان میدهند که جمنای گوگل با رشدی حیرتانگیز معادل ۹۷۱ درصدی در دسکتاپ، تعداد بازدیدکنندگان خود را به ۱۹ میلیون نفر رسانده است. درمقابل، گراک نیز با ثبت رشد ۴۷۲ درصدی در موبایل (۴ میلیون نفر کاربر) و رشد ۲۸۶ درصدی در دسکتاپ، خیز بلندی برای تصاحب بازار برداشته است. کارشناسان معتقدند که این نرخ پذیرش چشمگیر نشاندهنده همگامی موفق این ابزارها با نیازهای در حال تغییر کاربران است.
اسمیتی شارما، معاون ارشد در Comscore، بخشی از رشد جمنای را مدیون محبوبیت ابزارهای تولید تصویر گوگل میداند. علاوهبر این، انتشار مدلهای خانواده جمنای ۳ که بهسرعت صدر جداول فنی را فتح کردند، چنان شوکی به بازار وارد کرد که حتی سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI را به اعلام وضعیت «کد قرمز» برای جبران عقبماندگی وادار کرد. گراک نیز با معرفی قابلیتهایی نظیر Think Mode (حالت تفکر) و پنجرههای متنی با ظرفیت بالا (Higher-context windows)، تواناییهای خود را گسترش داده است.

در میان این آمارهای صعودی، وضعیت برای کوپایلت مایکروسافت چندان مساعد نیست. با اینکه کوپایلت بهلطف ادغام در ویندوز و مجموعه آفیس، ۳۰ میلیون نفر بازدیدکننده دارد، آمار بازدیدکنندگان مرورگر آن از ابتدای سال ۱۵ درصد کاهش یافته است. تحلیلگران این افت را ناشی از اتکای بیشازحد مایکروسافت به مدلهای OpenAI و توسعهنیافتن مدلهای اختصاصی و متمایز میدانند.
این گزارش به تغییر رفتار مهمی در کاربران اشاره میکند: «دستیاران مختلف برای لحظات مختلف». به گفته شارما، ChatGPT ابزاری برای همهجا و همهکار و کوپایلت متمرکز بر کارهای اداری و دسکتاپ و جمنای درحال تغییر وضعیت از ابزار موبایلی (On The Go) به رویکردی همهجانبه است.
ZDNET مینویسد که گزارش Comscore از رشد چشمگیر ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه صدا خبر میدهد که نشاندهنده کاربرد روزافزون آنها در تولید کتابهای صوتی و بازاریابی و تولید محتواست؛ بهگونهای که ElevenLabs با رشد ۱۴۷ درصدی در موبایل و Suno با رشد ۱۳۵ درصدی در دسکتاپ مواجه شده است.
این آمارها نشان میدهند که سال ۲۰۲۵ و پساز آن، سال رقابت بر سر کیفیت و سرعت نوآوری خواهد بود و صرفاً داشتن سهم بازار اولیه، تضمینی برای بقا در صدر جدول نیست.















