گوگل با استفاده از مدلهای هوش مصنوعی در جیمیل، امکان کلاهبرداریها ازطریق ایمیلهای مخرب را بهویژه در فصل تعطیلات کاهش داده است.
به گزارش تکناک، گوگل با بهکارگیری جدیدترین مدلهای هوش مصنوعی خود، توانسته است در فصل تعطیلات امسال، تعداد کلاهبرداریهایی مانند فیشینگ و بدافزار در جیمیل را کاهش چشمگیری دهد. طبق اعلام گوگل، این اقدامات به کاهش ۳۵ درصدی تعداد کلاهبرداریهایی منجر شده که به صندوقهای ورودی کاربران میرسد. این آمار مربوط به اولین ماه فصل تعطیلات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.
فهرست مطالب
مسدود کردن میلیونها پیام خطرناک
گوگل اعلام کرده است که در کنار کاهش تعداد کلاهبرداریها در جیمیل، میلیونها پیام ناخواسته و بالقوه خطرناک پیشاز رسیدن به صندوقهای ورودی کاربران مسدود شدهاند. این پیشرفت نتیجه استفاده از چندین مدل هوش مصنوعی جدید است که در سال گذشته توسعه یافتهاند.
یکی از این مدلهای مهم، مدل زبان بزرگی (LLM) است که برای تشخیص فیشینگ و بدافزار و هرزنامه آموزش دیده و موفق شده است تا ۲۰ درصد بیشتر از گذشته هرزنامهها را مسدود کند. مدل مذکور همچنین میتواند روزانه ۱,۰۰۰ برابر بیشتر از گذشته، هرزنامههای گزارششده کاربران را بررسی کند.
فناوری جدید برای شناسایی تهدیدها
به نقل از 9to5google، جیمیل پیشاز بلک فرایدی (اواخر نوامبر)، از یکی از مدلهای هوش مصنوعی جدید استفاده کرده است که بهعنوان ناظری برای سیستمهای هوش مصنوعی موجود عمل میکند. این مدل با ارزیابی سریع صدها سیگنال تهدید، هنگام شناسایی پیامهای پرخطر اقدامات محافظتی مناسب را اتخاذ میکند. این فناوری نیز نتایج مشابهی در کاهش تهدیدها در این فصل تعطیلات بههمراه داشته است.
موج دوم حملات در راه است
گوگل هشدار داده است که کلاهبرداران معمولاً در این زمان از سال پساز تحلیل اقدامات محافظتی جدید، روشهای جدیدی را برای حملات خود امتحان میکنند. این شرکت پیشبینی کرده است که باید انتظار موج دوم حملات را در روزهای پایانی فصل تعطیلات داشت.
شناسایی سه نوع کلاهبرداری رایج
گوگل همچنین سه نوع کلاهبرداری رایج در این فصل تعطیلات را شناسایی کرده است:
- کلاهبرداریهای سلبریتی: این نوع کلاهبرداریها شامل پیامهایی است که به افراد مشهور اشاره یا وانمود میکنند که از طرف آنها ارسال شدهاند یا ادعا میکنند که فردی مشهور محصول خاصی را تأیید کرده است. هدف این کلاهبرداریها جلب اعتماد کاربران و ترغیب آنها به تعامل با پیشنهادات غیرواقعی است.
- کلاهبرداریهای باجخواهی: در این روش، کلاهبرداران ایمیلهایی را ارسال میکنند که شامل اطلاعاتی از آدرس خانه قربانیان و گاهی حتی عکسهایی از محل زندگی آنها است. این ایمیلها معمولاً به آسیب جسمی یا افشای اطلاعات شخصی قربانیان تهدید میکنند.
- کلاهبرداریهای صورتحساب: در این نوع حملات، کلاهبرداران با ارسال صورتحسابهای جعلی، کاربران را به تماس تلفنی برای اعتراض به هزینههای ذکرشده ترغیب میکنند. هدف آنها از این تماس، متقاعدکردن قربانیان به پرداخت پول است. این روش کلاهبرداری در فصل تعطیلات امسال بسیار شایع بوده است.
هوش مصنوعی؛ سپر جدید کاربران
گوگل با تقویت هوش مصنوعی جیمیل نشان داده است که میتواند در مسیر کاهش کلاهبرداریهای آنلاین، گامهای بزرگی بردارد. بااینحال، همچنان هوشیاری کاربران در مواجهه با پیامهای مشکوک، نقش مهمی در جلوگیری از قربانی شدن در این نوع کلاهبرداریها دارد.