گوگل با اعلام مجموعهای از تغییرات جدید در جستوجو و برنامه Gemini، تلاش دارد تا نمایش لینکها را افزایش دهد و همزمان، حضور وبسایتها و ناشران خبری را در تجربههای مبتنی بر هوش مصنوعی خود تقویت کند.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، این شرکت تأکید کرده است که با توجه به تغییر شیوه مصرف اطلاعات توسط کاربران، به صورت مستمر محصولات خود را بهبود میدهد و این کار را با همکاری طیف گستردهای از ناشران، از رسانههای بزرگ تا تولیدکنندگان محتوای نوپا، پیش میبرد.
گوگل ابتدا اعلام کرد که قابلیت Preferred Sources پس از انتشار در ایالات متحده و هند، اکنون برای کاربران سراسر جهان فعال میشود. این قابلیت به کاربران اجازه میدهد تا منابع دلخواه خود را انتخاب کنند و در نتیجه، محتوای این رسانهها در کاروسل Top Stories اولویت بالاتری پیدا کند. همچنین کاروسل جدیدی با عنوان From Your Sources برای نمایش سریع محتوای انتخابشده ایجاد شده است.
کاربران با لمس آیکون ستاره در صفحه نتایج میتوانند این منابع را تنظیم کنند. گوگل اعلام کرده است کاربرانی که منابع منتخب تعریف میکنند، بهطور متوسط دو برابر بیشتر بر همان رسانهها کلیک میکنند. تاکنون ۹۰ هزار منبع خبری منحصربهفرد توسط کاربران انتخاب شده است.
این قابلیت طی روزهای آینده برای کاربران انگلیسیزبان سراسر دنیا عرضه میشود و سپس در اوایل سال آینده برای تمامی زبانهای پشتیبانیشده در دسترس قرار خواهد گرفت.

گوگل همچنین قابلیت آزمایشی Web Guide Labs را که با کمک هوش مصنوعی نتایج جستوجو را در قالب گروههای موضوعی سازماندهی میکند، ارتقا داده است. این ویژگی که برای جستوجوهای پیچیده و باز طراحی شده، اکنون دو برابر سریعتر عمل میکند و برای کاربران شرکتکننده در آزمایش در حجم گستردهتری از جستوجوها نمایش داده میشود.
این شرکت اعلام کرده است که در AI Mode تعداد لینکهای درونخطی افزایش یافته و طراحی نمایش آنها نیز بازنگری شده تا کارآمدتر باشند. افزون بر این، توضیحاتی با عنوان contextual introductions پیش از لینکها قرار میگیرد تا کاربر بداند چرا یک لینک میتواند مفید باشد.
در برنامه Gemini نیز لینکهای مربوط به ناشرانی که کاربر اشتراک آنها را خریداری کرده است، با اولویت و برجستهسازی بیشتری نمایش داده خواهد شد و یک کاروسل اختصاصی نیز برای آنها ایجاد میشود. این قابلیت طی هفتههای آینده ارائه میشود و سپس در AI Mode و AI Overviews نیز فعال خواهد شد.

بخش مهم دیگری از اعلامیه گوگل مربوط به راهاندازی برنامه مشارکت تجاری جدید با ناشران بینالمللی است تا نقش هوش مصنوعی در افزایش تعامل مخاطبان بررسی شود. رسانههایی همچون Der Spiegel، El País، Folha، Infobae، Kompas، The Guardian، The Times of India، The Washington Examiner و The Washington Post در این برنامه حضور دارند.
به نقل از 9to5google، در چارچوب این برنامه آزمایشی، ویژگیهای جدیدی برای Google News در وبسایت و اپلیکیشن موبایل توسعه مییابد. از جمله این ویژگیها، خلاصههای هوشمصنوعی برای مقالات است که با هدف ارائه زمینه و اطلاعات بیشتر پیش از کلیک کاربر طراحی شدهاند. همچنین بریفینگهای صوتی هوشمصنوعی در دست آزمایش قرار دارد. گوگل اعلام کرده است تمام این قابلیتها شامل ذکر منبع و لینکدهی مستقیم به مقاله اصلی خواهد بود.
گوگل همچنین برای تقویت اطلاعات لحظهای در برنامه Gemini با رسانههایی مانند Estadão، Antara، Yonhap و Associated Press همکاری میکند.

















