جریمه ۳/۵ میلیارد دلاری گوگل بهدلیل ایجاد اختلال در رقابت تبلیغات آنلاین، میتواند سلطه این غول فناوری را در بازار اروپا به چالش بکشد.
به گزارش تکناک، اتحادیه اروپا باردیگر گوگل را بهدلیل تخلفات ضدانحصاری در حوزه فناوری تبلیغات آنلاین (ADTech) هدف قرار داد. کمیسیون اروپا اعلام کرده است که این شرکت باید مبلغ ۲/۹۵ میلیارد یوررو (۳/۵ میلیارد دلار) جریمه بپردازد.
به گفته نهاد مذکور، گوگل با «ایجاد اختلال در رقابت در صنعت فناوری تبلیغات» و سوءاستفاده از جایگاه مسلط خود، قوانین ضدانحصار اتحادیه اروپا را نقض کرده است. این تصمیم در ادامه روندهای قضایی مشابه است. اوایل سال ۲۰۲۵، یکی از قاضیان فدرال در آمریکا نیز تأیید کرد که گوگل در حوزه تبلیغات آنلاین عملاً انحصارگر محسوب میشود.
انگجت مینویسد که کمیسیون اروپا اعلام کرده است که ابزارهای خرید تبلیغ گوگل مانند گوگل Ads و DV 360 بهطور ناعادلانه با نرمافزار تبادل تبلیغاتی این شرکت، AdX و سرورهای ناشران تبلیغاتی DFP هماهنگ میشوند. به گفته این کمیسیون، گوگل اطلاعات ارزش بیشترین پیشنهاد رقبا را پیشاز برگزاری مزایده به AdX منتقل کرده و شرایط را به نفع خود تغییر داده است. علاوهبر این، گوگل ادز بیشتر پیشنهادهای خود را تنها در AdX ثبت میکند و این امر باعث حفظ سلطه گوگل در بازار میشود؛ حتی اگر گزینههای بهتری برای تبلیغکنندگان وجود داشته باشد.
این نهاد به گوگل ۶۰ روز مهلت داده است تا طرحی برای اصلاح رویههای خود ارائه کند؛ درغیراینصورت علاوهبر جریمه مالی، امکان دارد مجبور شود بخشی یا تمام کسبوکار تبلیغات آنلاین خود را بفروشد.

در پی اعلام این تصمیم، لی-آن مالهالند (Lee-Anne Mulholland)، رئیس جهانی امور نظارتی گوگل، در بیانیهای اعلام کرد که این شرکت با رأی کمیسیون اروپا بهشدت مخالف است و آن را به چالش خواهد کشید. او تأکید کرد:
تصمیم کمیسیون اروپا درباره خدمات تبلیغاتی ما اشتباه است و ما اعتراض خواهیم کرد. این جریمه غیرموجه است و تغییرات اجباری آن به هزاران کسبوکار اروپایی آسیب خواهد زد. هیچ رفتار ضدرقابتی در ارائه خدمات به خریداران و فروشندگان تبلیغات وجود ندارد و امروز بیش از هر زمان دیگری گزینههای جایگزین برای استفاده در بازار وجود دارد.
اگرچه جریمه ۳/۵ میلیارد دلاری گوگل مبلغی بسیار سنگین محسوب میشود؛ اما بزرگترین جریمه تاریخ این شرکت در اتحادیه اروپا نیست. در سال ۲۰۱۸، این شرکت به پرداخت ۵/۰۴ میلیارد دلار مجبور شد؛ زیرا اپراتورهای تلفنهمراه را به نصب پیشفرض برنامههای گوگل بر روی گوشیها وادار کرده بود.
در یک دهه اخیر، از گوگل بهدلیل رویههای تجاریاش بارها انتقاد شده و زیر ذرهبین قرار گرفته؛ اما هنوز با اقدامات ساختاری سختگیرانهای مواجه نشده است که بتواند سلطه این شرکت را در بازار محدود کند.
درحالیکه دادگاههای آمریکایی معمولاً رویکرد ملایمتری در قبال این شرکت در پیش گرفتهاند، اتحادیه اروپا همچنان سختگیرتر عمل میکند. برای نمونه، در سال ۲۰۲۴ یکی از قاضیان آمریکایی حکم داد که گوگل به فروش کروم یا توقف پرداخت به اپل برای موتور جستوجوی پیشفرض آیفون مجبور نخواهد بود.
براساس گزارشها، کمیسیون اروپا علاوهبر این پرونده درحال بررسی دستکم موضوع تبلیغاتی دیگری علیه گوگل است. اکنون باید دید این جریمه و اقدامات احتمالی بعدی سرانجام سلطه بیرقیب این غول فناوری در بازار تبلیغات آنلاین را متزلزل خواهد کرد یا خیر.