قابلیتهای AI Overviews گوگل با ارائه مستقیم خلاصههایی از محتوای وبسایتها در نتایج جستوجو، ترافیک ورودی ناشران را بهشدت کاهش داده است.
به گزارش تکناک،در پی گسترش ابزارهای مبتنیبر هوش مصنوعی گوگل ازجمله AI Overviews و چتباتهای تعاملی این شرکت جریان ترافیک ارجاعی به وبسایتهای خبری با کاهش چشمگیری مواجه شده است. به گزارش والاستریت ژورنال، این روند نگرانیهای جدی درباره آینده اقتصادی روزنامهنگاری مستقل و باکیفیت بههمراه داشته است.
قابلیت AI Overviews که در سال گذشته گوگل معرفی کرد، با خلاصهسازی نتایج جستوجو و ارائه پاسخهای فوری به کاربران، بسیاری از کاربران را از کلیک روی لینکهای سنتی نتایج جستوجو موسوم به «لینکهای آبی» بینیاز کرده است. این ابزار که گاه پاسخهای خود را از محتوای وبسایتهای خبری بدون اطلاع یا مشارکت مستقیم ناشران تولید میکند، موجب کاهش شدید بازدید از این وبسایتها شده است.
تککرانچ مینویسد که براساس دادههای منتشرشده Similarweb، سهم ترافیک ناشی از جستوجوی ارگانیک به نسخه دسکتاپ و موبایلی روزنامه نیویورکتایمز در آوریل ۲۰۲۵ به ۳۶/۵ درصد کاهش یافته است؛ درحالیکه این رقم سه سال پیش حدود ۴۴ درصد بود.

با وجود این آمار نگرانکننده، گوگل روایت متفاوتی ارائه میدهد. در کنفرانس توسعهدهندگان این شرکت در ماه می، مدیران گوگل ادعا کردند که قابلیت AI Overviews درمجموع باعث افزایش ترافیک جستوجو شده است؛ هرچند ممکن است این افزایش برای ناشران ملموس نباشد.
همزمان با این تحولات، ابزار دیگری به نام AI Mode که نسخهای از چتباتهای تعاملی گوگل و رقیب مستقیم ChatGPT محسوب میشود، با پاسخهایی محاورهای و کاهش تعداد لینکهای خارجی، پیشبینی میشود فشار بیشتری بر ترافیک ناشران وارد کند.
در واکنش به این تهدید، ناشران برجستهای همچون The Atlantic و The Washington Post بر لزوم بازنگری فوری در مدلهای کسبوکار خود تأکید کردهاند. برخی از آنها با هدف جبران کاهش درآمد، وارد همکاری با شرکتهای هوش مصنوعی شدهاند. برای نمونه، نیویورکتایمز بهتازگی توافقنامهای با شرکت آمازون امضا کرده است تا محتوای تحریریهاش را برای آموزش سیستمهای هوش مصنوعی در اختیار این شرکت قرار دهد.
همچنین، همکاریهایی میان The Atlantic و شرکت OpenAI در حال انجام است. استارتاپ هوش مصنوعی Perplexity نیز برنامههایی دارد تا هنگام نمایش محتوای تولیدشده ناشران در پاسخ به پرسش کاربران، بخشی از درآمد تبلیغاتی خود را با آنان به اشتراک بگذارد.
درمجموع، به نظر میرسد رشد سریع ابزارهای هوش مصنوعی در فضای جستوجو، نظم اقتصادی حاکم بر رسانهها را مختل و نیاز فوری به راهکارهایی جدید برای حمایت از بقای روزنامهنگاری مستقل ایجاد کرده است.