گزارشهای جدید نشان میدهد که اینستاگرام بدون اطلاع کاربران، برای پستهای آنها تیترها و توضیحات سئویی تولید میکند.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، این متون در خود اپلیکیشن قرار نمیگیرند، بلکه در کد صفحه قرار میگیرند و تنها در نتایج جستوجوی گوگل دیده میشوند. این موضوع نخستینبار توسط 404Media افشا شد و سپس سردبیر انگجت نیز آن را در پستهای خود تأیید کرد.
بر اساس این گزارش، به نظر میرسد که متا با تولید تیترها و توضیحات خودکار و عمدتاً مبتنیبر هوش مصنوعی در تلاش است تا رتبه محتوای اینستاگرام را در نتایج گوگل بهبود دهد. این توضیحات که حالتی تبلیغاتی و اسپمگونه دارند، گاهی شامل اطلاعات غلط نیز میشوند.
بخوانید: کاربران اروپایی تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام را محدود میکنند
برای نمونه، پست سام چپمن از ویراستاران Engadget درباره یک بازی رومیزی به نام Bloomhunter، توسط سیستم اینستاگرام با توضیحی کاملاً اشتباه همراه شده است: «Floramino یک بازی پازلی آرامشبخش است که در آن باغها را به عنوان یک گلفروش سیار مرتب میکنید…» در حالی که Floramino یک بازی متفاوت در پلتفرم Steam است و هیچ ارتباطی با اثر چپمن ندارد.
404Media مثال دیگری از نویسنده جف وندرمییر گزارش کرده است؛ جایی که ویدیوی ساده او از خرگوشی که موز میخورد، تیتر عجیبی دریافت کرده است: «با خرگوشی آشنا شوید که عاشق خوردن موز است؛ میانوعدهای مغذی برای حیوانات خانگی شما». کتابخانهای در ماساچوست نیز در پست تبلیغ رویداد کتابخوانی وندرمییر با عنوانی ساختگی و اغراقآمیز در نتایج جستوجو ظاهر شده است.

چندین کازپلیر نیز گزارش کردهاند که پستهای اینستاگرام آن با تیترهای سئویی عجیب و سطحی مواجه شده است. برایان دنگ در گفتوگو با 404Media گفته است: «من هرگز چنین متن متوسط و سطحی نمینویسم. این متن دقیقاً شبیه خروجی یک مدل هوش مصنوعی است. مشکل اینجا است که این تیترها فرد را بهشکلی تبلیغ میکنند که با نحوه توصیف شخصی او هماهنگ نیست.»
برای مطالعه: محدودیت جدید اینستاگرام: سقف سه هشتگ برای هر پست
بررسیهای فنی نشان میدهد که تیترهای تولیدشده در تگهای <title> و توضیحات در بخش “text”: کد صفحه قرار گرفتهاند. این دادهها بخشی از محتوای قابل مشاهده در تست Rich Results گوگل هستند. این عناوین با متن جایگزین (Alt Text) پستها تفاوت دارند، که اینستاگرام برای کاربران کمبینا تولید میکند.
در حال حاضر مشخص نیست که متا چه زمانی این ویژگی را فعال کرده است و آیا برنامهای برای شفافسازی یا ارائه گزینه انصراف دارد یا خیر.
این خبر ممکن است باعث نگرانی کاربران شود، چرا که تیترهای خودکار و گاه اشتباه میتوانند هویت آنلاین کاربران، برند شخصی و نحوه نمایش محتوای آنها را در گوگل تحت تأثیر قرار دهند. به کاربران توصیه شده است تا برای بررسی احتمال اعمال این تغییرات، نام کاربری یا لینک پستهای اخیر خود را در گوگل جستوجو کنند.

















