ایمیلهای داخلی فاششده نشان میدهند که شرکت متا با مشکلات جدی در حفظ جایگاه فرهنگی فیسبوک و کاهش محبوبیت آن مواجه است.
به گزارش تکناک، درحالیکه متا بهدلیل رفتارهای ضدرقابتی و انحصارطلبی زیر فشار شدید نهادهای نظارتی قرار دارد، دادگاه ضد انحصار ایالات متحده در هفته نخست خود، برخی اسناد داخلی شرکت ازجمله ایمیلها و گزارشهایی از سال ۲۰۲۲ را علنی کرده است. این اسناد نشان میدهند که حتی مدیران ارشد متا نیز از کاهش محبوبیت فیسبوک، بهویژه در میان کاربران جوان، نگران بوده و در تلاشاند راهحلی برای بازگرداندن جایگاه فرهنگی این پلتفرم پیدا کنند.
فهرست مطالب
از سلطه کامل تا در حاشیه ماندن در عصر محتوای خلاقانه
Wccftech مینویسد که سالها پیش، فیسبوک محبوبترین شبکه اجتماعی جهان بود و ساختار متفاوتش آن را از دیگران متمایز میکرد. بااینهمه با ورود بازیگران جدید به این عرصه و تغییر رفتار کاربران، این پلتفرم به حاشیه رفته است و کاربران ترجیح میدهند محتوایی را دنبال کنند که خالقان محتوا و شخصیتهای عمومی منتشر میکنند، نه صرفاً بهروزرسانیهای دوستان آشنا. طبق گزارش تککرانچ از دادگاه ضدانحصار، در ایمیلهای مربوط به آوریل ۲۰۲۲، مارک زاکربرگ نگرانی خود را از کهنهشدن مدل «Friends» فیسبوک ابراز کرده است.

واکنش متا به روندهای فرهنگی جدید
یکی از نکات مطرحشده در اسناد داخلی این بود که ساختار سنتی فیسبوک، مانع رشد آن شده و در زمانی که محتوای خلاقانه در کانون توجه کاربران است، این ساختار دیگر کارایی لازم را ندارد. با توجه به محبوبیت پلتفرمهایی همچون تیکتاک که بر محور خالقان محتوا طراحی شدهاند، قالب فعلی فیسبوک قدیمی یا حتی ناکارآمد به نظر میرسد.
این نگرانیها تنها به گذشته مربوط نمیشود. در جلسه اعلام درآمد سهماهه چهارم متا که ژانویه امسال برگزار شد، نیز به این موضوع پرداخته شد. یکی از اهداف مهم شرکت برای سال ۲۰۲۵، جلوگیری از کاهش محبوبیت فیسبوک یا به گفته مدیرعامل آن، احیای فیسبوک OG (نسخه اصیل فیسبوک) بود.
بازطراحی ساختار دوستان؛ آخرین تلاش برای نجات فیسبوک
در همین زمینه، متا بهتازگی زبانه Friends را بازطراحی کرده است تا کاربران دوباره با دوستان نزدیک خود تعامل شخصیتری برقرار کنند. زاکربرگ حتی ایدهای رادیکالتر نیز مطرح کرده و پیشنهاد داده است که تمام ارتباطات کاربران حذف شود تا آنها بتوانند از نو روابط خود را بسازند. این پیشنهاد جنجالبرانگیز است؛ اما نشانهای از عمق بحران درونی متا برای حفظ جایگاه فیسبوک در فرهنگ دیجیتال امروزی به شمار میرود. با توجه به تغییر ذائقه کاربران و فشار رقبا، روشن است که متا برای بازگشت به دوران اوج فیسبوک راه دشواری در پیش دارد.