فروش آیفون ۱۷ در چین با افزایش ۳۷ درصدی، رکوردهای قبلی را شکست؛ بهطوریکه یک دستگاه از هر چهار گوشی فروختهشده، آیفون بود.
به گزارش سرویس اخبار موبایل تکناک، در دستاوردی چشمگیر برای اپل، سری آیفون ۱۷ فروش بیسابقهای را در بازار بسیار رقابتی و دشوار چین ثبت کرده است. براساس گزارش مؤسسه تحقیقاتی کانترپوینت، این موفقیت رکوردهای قبلی فروش را شکسته و نشاندهنده استقبال قوی از جدیدترین پرچمداران اپل در این کشور است.
کانترپوینت در گزارش خود فاش کرد که در طول ماه اکتبر، درحالیکه بازار کلی گوشیهای هوشمند در چین، تنها ۸ درصد رشد سالبهسال داشت، فروش آیفون با افزایش چشمگیر ۳۷ درصدی مواجه شد. این عملکرد بهترین شروع را برای سه ماهه دسامبر اپل رقم زد و فروش کلی را از اوج قبلی خود که در اکتبر ۲۰۲۱ ثبت شده بود، پیشی گرفت.
این گزارش به نقطه عطف مهمی اشاره میکند: از هر چهار گوشی هوشمند فروختهشده در چین در ماه اکتبر، یک دستگاه آیفون بوده است. این سهم بازار ۲۵ درصدی، تنها یک بار قبلاز این و در سال ۲۰۲۲ و در شرایطی که اپل رقبای کمتری در بخش پریمیوم داشت، به دست آمده بود.

این موفقیت درحالی به دست آمده است که رابطه اپل با چین همواره پیچیده و دشوار بوده است. این شرکت با وجود تلاشها برای تنوعبخشیدن به تولید در هند و تایلند و سایر کشورها همچنان به چین بهعنوان مرکز اصلی تولید خود بهشدت وابسته است. این وابستگی گاهی اوقات اپل را به مصالحه بر سر ارزشهای خود مجبور کرده است؛ از حذف برنامههای VPN از اپ استور چین گرفته تا اجازه ذخیرهسازی دادههای iCloud روی سرورهایی متعلق به شرکتهای مرتبط با دولت چین. علاوهبر این، دولت چین بارها شهروندان خود را به خرید برندهای داخلی بهجای آیفون تشویق کرده و جذابیت برنامههای آیفون در این کشور به اندازه سایر بازارها نیست.
9to5mac مینویسد که با وجود این مشکلات، سهم ۲۵ درصدی اپل از بازار آن را در ماه گذشته در صدر فروش گوشیهای هوشمند قرار داد، درحالیکه برندهای دوم و سوم، یعنی شیائومی و ویوو، بهترتیب سهم ۱۶ و ۱۷ درصدی را ازآنِ خود کردند. به نظر میرسد اپل بهویژه در ترغیب خریداران هواوی به تغییر برند موفق بوده است؛ چراکه غول فناوری چینی با کاهش ۱۹ درصدی در فروش سال به سال خود مواجه شده است.
کانترپوینت اعلام کرد که هر سه مدل آیفون ۱۷ رشد دورقمی متوسط تا بالا را در ماه اکتبر تجربه کردهاند؛ اگرچه مدل پایه پرفروشترین بود و سریعترین رشد را ازآنِ خود کرد. این عملکرد قوی در چین، نهتنها نشاندهنده قدرت برند اپل و جذابیت محصولات جدید آن است؛ بلکه اهمیت استراتژیک این بازار عظیم را برای آینده شرکت بیشازپیش آشکار میسازد و انعطافپذیری اپل را در مواجهه با محیطهای تجاری پیچیده به نمایش میگذارد.

















