شرکت کاوازاکی پس از چند سال غیبت، با معرفی نسل جدید Z1100 در سال ۲۰۲۵ دوباره به میدان رقابت موتورسیکلتهای بیپوشش 1000 سیسی بازگشته است.
به گزارش تکناک، توقف تولید مدل پرطرفدار Z1000 در اواخر دهه گذشته برای بسیاری از علاقهمندان به موتورسیکلتهای قدرتمند و بیپوشش ژاپنی ناامیدکننده بود. حالا کاوازاکی با حفظ فلسفه طراحی Sugomi، که ترکیبی از قدرت خام، ظاهر تهاجمی و دقت مهندسی است، تصمیم گرفته است که افسانه خود را با فناوری و طراحی مدرن احیا کند.
موتورسیکلت Z1100 کاوازاکی در نگاه نخست، اصالت طراحی سری Z را حفظ کرده است؛ خطوط زاویهدار، دماغه جلوگیر، چراغهای LED جدید و شاسی لولهای آلومینیومی که حس قدرت و پایداری را القا میکند. این موتورسیکلت از نظر طراحی نهتنها به گذشته ادای احترام میکند، بلکه در عین حال مدرنتر و کارآمدتر شده است. فرمان جدید آن ۲۲ میلیمتر عریضتر و ۱۳ میلیمتر جلوتر از قبل طراحی شده است تا کنترل و ارگونومی بهتری برای سواری روزمره یا اسپرت فراهم کند. کاول زیرین بدنه نیز با طراحی تازه و دریچههای پرهدار بهبود یافته است تا علاوه بر ظاهر خشنتر، عملکرد آیرودینامیکی بهتری ارائه دهد. تمامی چراغها از نوع LED هستند و در مجموع، زبان طراحی جدید نشان میدهد که کاوازاکی بدون فاصله گرفتن از هویت سنتی خود، مسیر بهروزرسانی کامل را در پیش گرفته است.
در بخش فنی، موتورسیکلتهای نسل جدید Z1100 کاوازاکی از همان پیشرانه چهار سیلندر خطی ۱,۰۹۹ سیسی استفاده میکنند که پیشتر در مدلهای Versys 1100 و Ninja 1100SX به کار گرفته شده بود، اما مهندسان کاوازاکی تغییرات قابل توجهی در آن ایجاد کردهاند. افزایش ۳ میلیمتری کورس پیستون، بازطراحی مجاری ورودی هوا، تغییر پروفیل میلسوپاپ، استفاده از فنرهای سوپاپ جدید و افزودن فلایویل سنگینتر از جمله این تغییرات هستند. نتیجه این بهروزرسانیها تولید ۱۳۴ اسب بخار قدرت در ۹۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۱۳ نیوتنمتر گشتاور در ۷۶۰۰ دور در دقیقه است. این میزان گشتاور از Z1000 بیشتر است، هرچند توان نهایی در دور پایینتری آزاد میگردد و همین باعث میشود که Z1100 در رانندگی شهری و میانبرد، پاسخگویی سریعتر و سواری نرمتری داشته باشد.
نیروی موتور از طریق گیربکس شش سرعته با مکانیزم Slip/Assist منتقل میشود، که هم تعویض دنده نرمتری دارد و هم از کوبش پس از کاهش دنده جلوگیری میکند. از تغییرات شاخص دیگر میتوان به اگزوز جدید ۴-۲-۱ اشاره کرد، که در سمت راست قرار گرفته و جایگزین خروجی دوقلو در مدل قبلی شده است. این تغییر علاوه بر کاهش وزن، صدایی عمیقتر و هماهنگتر با شخصیت تهاجمی Z1100 ایجاد کرده است.





در بخش تجهیزات الکترونیکی، کاوازاکی استانداردهای تازهای را در کلاس خود معرفی کرده است. چهار حالت رانندگی Sport، Road، Rain و Rider به صورت پیشفرض در دسترس هستند. سیستمهای کمکی شامل کنترل کشش حساس به زاویه خم، کنترل ویلی، کنترل لغزش، ترمز ضدقفل هوشمند KIBS و کنترل ترمز موتوری، همگی در قالب سیستم Kawasaki Corner Management Function با کمک واحد اندازهگیری ششمحوره عمل میکنند. علاوه بر این، موتورسیکلتهای نسل جدید Z1100 کاوازاکی به Quickshifter دوطرفه و کروز کنترل مجهز شده است، که با دریچههای گاز الکترونیکی هماهنگ هستند. تمام تنظیمات از طریق نمایشگر TFT رنگی پنج اینچی قابل مدیریت است. این صفحه نهتنها اطلاعات حیاتی موتور و تنظیمات سواری را نمایش میدهد، بلکه از اپلیکیشن Rideology کاوازاکی نیز پشتیبانی میکند و قابلیت مسیریابی نوبتبهنوبت و اتصال به تلفن هوشمند را در اختیار کاربر قرار میدهد.
در بخش تعلیق، کاوازاکی همان شاسی دوقلوی آلومینیومی و کمکفنر جلوی Showa SFF-BP با تنظیم کامل را از نسل قبل حفظ کرده است. در عقب نیز مونوشاک قابل تنظیم با امکان تغییر پیشبار، فشردگی و بازگشت وجود دارد. با وجود این، نسخه Z1100 SE فراتر میرود و از کالیپرهای Brembo M4.32 با لولههای فولادی بافتهشده استفاده میکند، که به دیسکهای ۳۱۰ میلیمتری جلو متصل هستند. همچنین کمکفنر عقب Öhlins S46 با تنظیم از راه دور و جزئیات لوکستر از جمله دوشاخ و رینگهای طلاییرنگ، آن را از مدل پایه متمایز میکند.
هر دو نسخه با تایرهای Dunlop Sportmax Q5A عرضه میشوند. ارتفاع زین ۸۱۵ میلیمتری و وزن ۲۲۱ کیلوگرمی (با باک پر) ممکن است برای برخی سنگین باشد، اما ظرفیت باک ۱۷ لیتری سوخت برای سفرهای میانبرد کاملاً کافی است.
فروش موتورسیکلتهای نسل جدید Z1100 کاوازاکی از پایان ماه جاری در اروپا آغاز میشود و انتظار میرود که عرضه آن در آمریکا نیز بهزودی انجام شود. قیمت در بریتانیا برای مدل استاندارد ۱۱,۰۹۹ پوند و برای نسخه SE برابر با ۱۲,۶۹۹ پوند اعلام شده است؛ رقمی که معادل تقریبی ۱۴,۸۰۰ تا ۱۶,۹۰۰ دلار آمریکا است. با توجه به سیاستهای قیمتی کاوازاکی در گذشته، پیشبینی میشود که نسخههای بازار آمریکا در محدوده ۱۲ تا ۱۴ هزار دلار قرار گیرند.
بازگشت Z1100 نهتنها یادآور دوران طلایی نیکدهای 1000 سیسی ژاپنی است، بلکه نشان میدهد کاوازاکی هنوز به فلسفه Sugomi وفادار مانده است؛ فلسفهای که بر ترکیب قدرت مهارنشدنی، طراحی خشن و دقت فنی تکیه دارد و هر موتورسوار عاشق سرعت و هیجان را وسوسه میکند. این بازگشت تنها یک احیای تاریخی نیست، بلکه بیانیهای است از کاوازاکی که میگوید هنوز در دنیای نیکدهای قدرتمند، فرمان در دست این شرکت است.