مایکروسافت با معرفی ابزارهای مبتنیبر هوش مصنوعی میخواهد ثابت کند که هوش مصنوعی میتواند ابزاری مؤثر برای افزایش بهرهوری در محیط کار باشد.
به گزارش تکناک، مایکروسافت در سالی که گذشت، تلاش کرد تا نشان دهد ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند در محیطهای کاری به نتایجی پرسود منجر شوند. اگرچه انتظار میرفت این شرکت در سال ۲۰۲۴ به هدف خود برسد، به نظر میرسد که دستیابی به این هدف به سال ۲۰۲۵ موکول شده است.
فهرست مطالب
پیشگامی مایکروسافت در هوش مصنوعی مولد
مایکروسافت بهعنوان یکی از پیشگامان استفاده از هوش مصنوعی مولد، دسترسی ویژهای به مدلهای OpenAI دارد. OpenAI استارتاپی است که با عرضه ChatGPT در اواخر سال ۲۰۲۲ این فناوری را به کانون توجه جهان تبدیل کرد. با توجه به حضور گسترده محصولات مایکروسافت مانند آفیس و تیمز و ویندوز در کسبوکارها، این شرکت در موقعیت مناسبی برای بهرهبرداری از این فناوری قرار دارد.
به نقل از بلومبرگ، در سال ۲۰۲۳، مایکروسافت چتباتها و قابلیتهای جدیدی را برپایه فناوری OpenAI معرفی کرد و قصد داشت نشان دهد که سرمایهگذاریهایش در این حوزه، ازجمله ابزارهای تولید متن و تصویر و کاربردهای استدلال انسانی، به ثمر خواهد نشست.
آیا سرمایهگذاریها نتیجه دادهاند؟
مایکروسافت در آخرین گزارش مالی خود اعلام کرد که کسبوکار هوش مصنوعی این شرکت بهزودی سالانه ۱۰ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. این رقم در نوع خود درخورتوجه و نشاندهنده رشد سریع این بخش است. بااینهمه، وقتی آن را با درآمد سالانه ۲۸۶ میلیارد دلاری مایکروسافت یا هزینههای هنگفت این شرکت در توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی مقایسه کنیم، ابعاد این مشکل روشنتر میشود.
بخش عمدهای از امیدواریها به Azure، کسبوکار رایانش ابری مایکروسافت، معطوف شده است. مایکروسافت در این بخش خدمات مبتنیبر هوش مصنوعی را به توسعهدهندگان نرمافزار ارائه میدهد و بخشی از درآمد حاصل از استفاده کاربران از ChatGPT نیز به مایکروسافت تعلق میگیرد. این شرکت اعلام کرده است که ۱۲ درصد از رشد ۳۳ درصدی Azure در سهماهه منتهی به سپتامبر، به خدمات هوش مصنوعی مربوط بوده است.
تأثیر کوپایلت و مشکلات پیش رو
بخش دیگری از درآمد ۱۰ میلیارد دلاری مایکروسافت به کوپایلت مربوط است. این دستیار هوش مصنوعی به اکثر محصولات این شرکت اضافه شده است. اگرچه مایکروسافت اطلاعات دقیقی از عملکرد کوپایلت ارائه نکرده است، تحلیلگران UBS تخمین میزنند که این ابزار در سال مالی جاری حدود ۴/۶ میلیارد دلار درآمد کسب کند. این در حالی است که تنها ۴ درصد از کاربران آنلاین آفیس از این ابزار استفاده کردهاند.
کاربران کوپایلت از قابلیتهای این ابزار مانند خلاصهسازی متن و جلسات رضایت دارند؛ اما به نظر میرسد این ابزار هنوز در برخی زمینهها، مانند اکسل، به سطح رضایتبخشی نرسیده است. همچنین، مسائل مربوط به تنظیمات و رعایت قوانین استفاده همچنان مشکلی مهم برای کاربران محسوب میشود.
دیدگاه مشتریان و آینده کوپایلت
شرکتهای بزرگ مانند New York Life از کوپایلت برای بهبود بهرهوری کارکنان خود استفاده کردهاند. به گفته دان وو، مدیر داده و تحلیل این شرکت، کوپایلت توانسته در زمینههایی مانند خلاصهسازی متن بهبودهایی ایجاد کند؛ اما هزینههای گزاف آن در مقیاس گسترده همچنان مانع بزرگی است.
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، تأثیر هوش مصنوعی بر محیطهای کاری را با انقلاب تولید ناب مقایسه کرده و کوپایلت را بهعنوان لایهای سازماندهنده برای انجام کارها توصیف کرده است. او ابزاری نیز برای ارزیابی تأثیر کوپایلت بر عملکرد کسبوکارها معرفی کرده است.
چشمانداز سال ۲۰۲۵
مایکروسافت تاکنون بزرگترین بهرهبردار تجاری از انقلاب هوش مصنوعی محسوب میشود؛ اما با توجه به مسائل موجود، همچنان کارهای زیادی برای انجام دارد. سال ۲۰۲۵ فرصتی تازه برای این شرکت خواهد بود تا اثبات کند هوش مصنوعی نهتنها ابزاری نوین، بلکه تحولی بزرگ برای کسبوکارهاست.