هوش مصنوعی در اینستاگرام از نگاه آدام موسری نه تهدید، بلکه ابزاری برای افزایش خلاقیت و کمک به تولیدکنندگان محتوا است.
به گزارش تکناک، آدام موسری، مدیرعامل اینستاگرام، در کنفرانس بلومبرگ اسکرینتایم اعلام کرد که هوش مصنوعی نهتنها تهدیدی برای تولیدکنندگان محتوا نیست؛ بلکه با کاهش هزینههای تولید، تعریف خلاقیت را متحول خواهد کرد و این قدرت را به افراد بیشتری خواهد داد. بااینحال، او ضمن پذیرش خطرهای استفادههای مخرب از این فناوری، مسئولیت اصلی را بر دوش جامعه گذاشت و تأکید کرد که نسل جدید باید بیاموزد صرف دیدن ویدئو بهمعنای واقعیبودن آن نیست.
این اظهارات در پاسخ به نگرانیهای اخیر «مستر بیست» (جیمی دونالدسون)، یکی از تولیدکنندگان محتوای معروف جهان، مطرح شد که در پلتفرم تردز، ظهور ویدئوهای تولیدشده با هوش مصنوعی را زمانهای ترسناکی برای معیشت فعالان این حوزه خوانده بود. موسری با دیدگاه مستر بیست مخالفت کرد و توضیح داد که هوش مصنوعی بهجای بازتولید پروژههای عظیم و پیچیده امثال او، به تولیدکنندگان محتوا کمک میکند تا کارهای بیشتری انجام دهند و محتوای بهتری بسازند. او این تحول را با ظهور اینترنت مقایسه کرد:
اگر یک گام بزرگ به عقب بردارید، خواهید دید که اینترنت با کاهش هزینه توزیع محتوا به تقریباً صفر، به هر کسی اجازه داد تا به ناشر تبدیل شود. اکنون، برخی از مدلهای هوش مصنوعی مولد هزینه تولید محتوا را نیز به صفر نزدیک میکنند.
موسری افزود که درحالحاضر نیز حجم زیادی از محتوای ترکیبی در پلتفرمها وجود دارد؛ جایی که تولیدکنندگان از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت و اصلاح رنگ یا اعمال فیلترها استفاده میکنند، بدون آنکه محتوا کاملاً مصنوعی باشد. به گفته او، در آینده مرز بین محتوای واقعی و مصنوعی حتی بیش از این محو خواهد شد.
موسری اذعان کرد که متا درزمینه شناسایی و برچسبگذاری محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی مسئولیت دارد؛ اما رویکرد اولیه این شرکت را کاری بیهوده خواند. او به تلاشهای ناموفق برای برچسبگذاری خودکار اشاره کرد که در مواقعی، محتوای واقعی که صرفاً با ابزارهای هوش مصنوعی (مانند ابزارهای ادوبی) ویرایش شده بود، بهاشتباه بهعنوان محتوای مصنوعی برچسب میخورد.

موسری ضمن تأکید بر نیاز به بهبود سیستم برچسبگذاری، پیشنهاد کرد که ارائه زمینه اطلاعاتی بیشتر به کاربران برای تصمیمگیری آگاهانه راهکار مؤثرتری است. این اشاره ممکن است به توسعه سیستمی مشابه «یادداشتهای جامعه» (Community Notes) باشد که با استفاده از خِرَد جمعی، به راستیآزمایی و افزودن اطلاعات تکمیلی به محتوا کمک میکند.
به نقل از تککرانچ، موسری بخش بزرگتری از مسئولیت را به جامعه و خانوادهها محول کرد. او با اشاره به فرزندان خردسال خود گفت:
نیاز دارم که فرزندانم با بزرگشدن درک کنند که صرف دیدن ویدیویی از یک چیز، بهمعنای واقعیبودن آن نیست. زمانی که بزرگ میشدم، ویدیو سندی از لحظهای واقعی بود؛ اما آنها باید یاد بگیرند که بپرسند چه کسی این محتوا را ساخته و چه کسی آن را به اشتراک گذاشته است و انگیزههای پشت آن چیست.
در بخش دیگری از این گفتوگو، موسری به برنامههای آینده اینستاگرام ازجمله احتمال راهاندازی اپلیکیشن تلویزیونی اختصاصی و تمرکز بیشتر بر ریلز و پیامهای مستقیم بهعنوان بازتابی از رفتار کاربران اشاره کرد.
او درباره تغییر مالکیت احتمالی تیکتاک در آمریکا و تأثیر آن بر فضای رقابتی گفت که وجود رقابت اینستاگرام را به انجام کار بهتر وادار کرده است. موسری معتقد است حتی با تغییر مالکیت، هسته اصلی تیکتاک شامل اپلیکیشن و سیستم رتبهبندی و تولیدکنندگان محتوا تغییر معناداری نخواهد کرد و چشمانداز رقابتی بهطور بنیادین دگرگون نخواهد شد.